Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Revisionsrapport - Granskning av kommunstyrelsens uppsiktsplikt

Kommunrevisionen har granskat kommunstyrelsens uppsynsplikt och lämnat ett antal punkter till förbättring.

Revisorerna är kommunfullmäktiges instrument för att utöva den demokratiska kontrollen över kommunens verksamhet.

Kommunrevisionens uppgift är att utvärdera, effektivisera och kontrollera den kommunala verksamheten. Revisorerna ska pröva om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvisande samt om den kontroll som görs inom nämnderna är tillräcklig.

Granskning av kommunstyrelsens uppsiktsplikt

PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Sandvikens kommun
genomfört en granskning av kommunstyrelsens uppsiktsplikt. Granskningens syfte är
att bedöma om kommunstyrelsens uppsikt över nämndernas och de helägda bolagens
verksamhet är ändamålsenlig och tillräcklig.

Utifrån genomförd granskning är vår samlade bedömning att kommunstyrelsens
uppsikt över nämndernas verksamhet inte helt är ändamålsenlig och tillräcklig. Vår
bedömning är att det har funnits ett behov av att tydliggöra hur uppsiktsplikten har
utövats samt vad som varit underlag för denna. Riktlinjer för kommunstyrelsens
uppsiktsplikt antogs i december 2024 vilket kan bidra till att tydliggöra detta.
Utifrån genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till
kommunstyrelsen:

  • Säkerställ att de nya riktlinjerna för kommunstyrelsens uppsiktsplikt
    kommuniceras och implementeras i organisationen.
  • Fortsätt att utveckla dialogen med och rapporteringen från nämnder för
    att stärka kommunstyrelsens uppsiktsplikt och samordningsansvar.
    Dialogen och rapporteringen bör dokumenteras tydligare i exempelvis
    protokoll för att öka spårbarheten och tydliggöra aktivitetens koppling
    till uppsiktsplikten.
  • Se över om befintliga riktlinjer ska kompletteras med en beskrivning
    över hur kommunstyrelsen avser att utvärdera sitt arbete med
    uppsiktsplikten för att säkerställa att omfattningen är tillräcklig,
  • Se över om rapporteringen till kommunfullmäktige bör kompletteras med
    en utvärdering avseende utövandet av uppsiktsplikten. En sådan
    rapportering kan bidra till att identifiera utvecklingsområden och stärka
    arbetet än mer med uppsikt/samordning.

Ta del av revisionsrapporten Pdf, 488 kB, öppnas i nytt fönster.