Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Fakturor från Sandvikens Kommun

Här får du som är kund hos kommunen information om olika sätt att betala fakturor, hantering av obetalda fakturor och hur du kan göra för att ansöka om anstånd eller avbetalning om du inte kan betala din faktura.

E-fakturor

Om du inte längre vill ha pappersfakturor eller skriva långa OCR-nummer vid betalning kan du anmäla dig till e-faktura. Anmälan görs direkt på din Internetbank. Fakturan levereras elektroniskt vid nästa faktureringstillfälle till din Internetbank. Där får du ett meddelande om att du har en faktura att betala och kan välja att godkänna fakturan för betalning, eller att titta på fakturaspecifikationen innan du betalar fakturan.

Sandvikens kommun arbetar aktivt för att öka andelen elektroniska fakturor. E-fakturor skapar en effektivare och säkrare fakturahantering samt minskar miljöpåverkan och kostnaderna för båda parter.

Önskar du e-faktura gäller det alla fakturor som du har från kommunen eftersom e-faktura registreras på kunden. Om du av någon anledning vill säga upp din e-faktura, gör du det på Internetbanken.

E-faktura till företag, kommun eller myndighet

Sandvikens kommun ser gärna att du som företagare, kommun eller myndighet väljer att ta emot elektronisk faktura för inköp från oss. Anmäl ert Peppol-id eller alternativt er VAN-leverantör och ert partid (GLN/organisationsnummer) till oss via e-post till ekonomikontoretsupport@sandviken.se. Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.

Mindre företag samt föreningar har även möjlighet att få sin faktura levererad till sin internetbank. Kontakta er bank för mer information.

Betalning med eget inbetalningskort eller via Internetbank

Betalar du kommunens fakturor med eget inbetalningskort eller via Internetbank är det viktig att alltid ange fakturans OCR-nummer (eller ev. fakturanummer).

I första hand används vid betalning av fakturor, t.ex. barnomsorgsavgifter från kommunen, Plusgiro: 497 31 03-7

Det går också bra att betala till Bankgiro: 954-1905

Obs! Vid övriga inbetalningar till kommunen, t.ex. bidrag används Plusgiro: 322 28-9

Autogiro

Autogiro är ett smidigt sätt att betala på. Betalning förs automatiskt över från ditt konto till Sandvikens kommun på den dag som fakturan förfaller. Autogiro kostar inget extra. Du anmäler att du vill ha autogiro genom att fylla i blanketten nedan och skicka till adressen som finns på blanketten. Den går också att beställa genom att kontakta medborgarservice på telefon 026-24 00 00. Du kan även anmäla autogiro via din internetbank.

Blankett för medgivande - Autogiro Pdf, 234.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Fakturan kommer att skickas till dig som vanligt, men det finns inget inbetalningskort. På fakturan framgår beloppet och på vilken dag det dras. Du behöver bara se till att det finns pengar på kontot. Du kan sedan se att betalning skett på ditt kontoutdrag från banken.

Det är också möjligt att använda tjänsterna e-faktura och autogiro tillsammans. Anmälan görs då i internetbanken (e-faktura) och med blankett (autogiro). På detta sätt ser man fakturan i internetbanken och betalningen sker automatiskt.

Obetalda fakturor

Om du inte betalar fakturan i tid skickas en påminnelse ca 10 dagar efter förfallodagen. På beloppet tillkommer dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta +8%). Om fakturan fortfarande inte betalas, skickas ärendet vidare till Marginalen Bank AB som ansvararar för inkassoåtgärder åt Sandvikens Kommun.

Ansöka om anstånd eller avbetalning av faktura

Anstånd

Anstånd kan beviljas i max tre månader från fakturans förfallodag. Grundförfallodagen kvarstår dock. Anstånd innebär att du kan själv delbetala fakturan som du önskar under anståndstiden. Det är viktigt att hela fakturabeloppet är betalt efter att anståndsdatumet har passerat annars skickas fakturan till inkasso. Anstånd kan endast beviljas på en faktura. Att få anstånd är kostnadsfritt. Du ansöker om anstånd genom e-tjänsten nedan.

Avbetalning

Avbetalningsplan beviljas i max 18 månader från fakturans förfallodatum och beroende på fakturans belopp. Lägsta avbetalningsbelopp är 200 kronor per månad. Dröjsmålsränta debiteras från fakturans förfallodag till slutbetalning. Uppläggnings och avikostnader tillkommer. Avbetalningsplanerna administreras av kommunens inkassoföretag men det är inget inkassoärende. Om inte avbetalningsplanen följs enligt överenskommelse överförs fakturan till inkasso där hela skulden förfaller till omedelbar betalning. Avbetalningsplanen kan lösas när som helst.

Kontakta Medborgarservice, 026-24 00 00 om du behöver hjälp med din ansökan.

Fakturafrågor

Om du har frågor om en faktura är du välkommen att kontakta Medborgarservice på telefon 026-24 00 00.