Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Fakturor från Sandvikens Kommun

Här får du som är kund hos kommunen information om betalning av fakturor.

E-faktura

Om du inte längre vill ha pappersfakturor eller skriva långa OCR-nummer vid betalning kan du anmäla dig till e-faktura. Anmälan görs direkt på din Internetbank. Fakturan levereras elektroniskt vid nästa faktureringstillfälle till din Internetbank. Där får du ett meddelande om att du har en faktura att betala och kan välja att godkänna fakturan för betalning, eller att titta på fakturaspecifikationen innan du betalar fakturan.

Sandvikens kommun arbetar aktivt för att öka andelen elektroniska fakturor. E-fakturor skapar en effektivare och säkrare fakturahantering samt har en positiv miljöpåverkan och minskar kostnaderna för båda parter.

Önskar du e-faktura gäller det alla fakturor som du har från kommunen eftersom e-faktura registreras på kunden. Om du av någon anledning vill säga upp din e-faktura, gör du det på Internetbanken.

Plusgiro

Betalar du kommunens fakturor med eget inbetalningskort eller via Internetbank är det viktig att alltid ange fakturans OCR-nummer (eller ev. fakturanummer).

I första hand används vid betalning av fakturor, t.ex. barnomsorgsavgifter från kommunen, Plusgiro: 497 31 03-7

Det går också bra att betala till Bankgiro: 954-1905

OBS! Vid övriga inbetalningar till kommunen, t.ex. bidrag används Plusgiro: 322 28-9

Autogiro

Autogiro är ett smidigt sätt att betala på. Betalning förs automatiskt över från ditt konto till Sandvikens kommun på den dag som fakturan förfaller. Autogiro kostar inget extra. Du anmäler att du vill ha autogiro genom att fylla i blanketten nedan och skicka till adressen som finns på blanketten. Den går också att beställa genom att kontakta medborgarservice på telefon 026-24 00 00. Du kan även anmäla autogiro via din internetbank.

Blankett för medgivande - AutogiroPDF (pdf, 234.2 kB)

Fakturan kommer att skickas till dig som vanligt, men det finns inget inbetalningskort. På fakturan framgår beloppet och på vilken dag det dras. Du behöver bara se till att det finns pengar på kontot. Du kan sedan se att betalning skett på ditt kontoutdrag från banken.

Fakturafrågor

Om du har frågor om en faktura/betalningspåminnelse ska du kontakta den förvaltning som fakturerat. Telefonnummer och namn finns på fakturan. Om fakturan kommit bort eller om du har frågor som rör inbetalningar, autogiro och e-faktura är du välkommen att kontakta ekonomikontoretsupport@sandviken.se eller kontakta medborgarservice på telefon 026-24 00 00.

Obetald faktura

Om du inte betalar fakturan i tid skickas en påminnelse. Detta görs ca 10 dagar efter förfallodag. Dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta+8%) tillkommer som separat räntefaktura. Om fakturan därefter inte betalas, skickas ärendet vidare för inkassoåtgärder till Marginalen Inkasso AB.

Sidan uppdaterad: 2017-06-28
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se