Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00
Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken
Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN
E-post
medborgarservice@sandviken.se
Öppettider
Vardagar 08.00-17.00
Här får du som är leverantör information om vad som är viktigt att tänka på när du ska fakturera Sandviken kommun.
Sandvikens kommun arbetar aktivt för att öka andelen elektroniska fakturor. E-fakturor skapar en effektivare och säkrare fakturahantering samt har en positiv miljöpåverkan och minskar kostnaderna för båda parter.
Från och med den 1 april 2019 börjar en ny lag gälla vid offentliga upphandlingar. Lagen innebär att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektonisk faktura (e-faktura).
Den nya lagen innebär att Sandvikens kommun från och med den första april 2019 kommer att ställa krav vid upphandlingar på att anbudsgivarna måste kunna skicka elektroniska fakturor.
Kommunens befintliga leverantörer påverkas inte av detta då lagen inte gäller retroaktivt.
Sandvikens kommun samarbetar med InExchange när det gäller e-fakturor. Det innebär att du som leverantör kontaktar InExchange för att komma igång med att skicka e-fakturor till kommunen. För dig utan affärssystem eller med små faktura-volymer finns en kostnadsfri Web-tjänst för upp till 100 fakturor per år.
Om du vill skicka fakturor elektroniskt till Sandviken kommun, kontakta vår samarbetspartner på e-post: support@inexchange.se eller telefon: 0500-446360.
För att kommunen ska kunna betala fakturor är det viktigt att det tydligt framgår att det är Sandvikens kommun som är fakturamottagare, vad som har levererats och vem som har gjort beställningen. Om nödvändiga uppgifter saknas på fakturan kommer den att skickas tillbaka till avsändaren.
På samtliga fakturor som skickas till kommunen ska fakturaadress skrivas enligt nedanstående mall:
Sandvikens Kommun
Fakturaenheten
…………förvaltningen (=förvaltning som gjort beställningen)
811 80 Sandviken
Leveransadress ska naturligtvis anges på fakturan med den adress dit varan eller tjänsten levererats.
GLN nummer för Sandvikens Kommun är: 7350085610001
Följande uppgifter måste finnas på leverantörsfakturan för att den ska kunna behandlas av Sandviken kommun:
Kod | Förvaltning |
---|---|
VGS | Västra Gästriklands Samhällsbyggnadsförvaltning |
IFO | Individ och Familjeomsorgsförvaltningen |
KOMM | Kommunstyrelseförvaltningen |
KOMMIF | Informationskontoret |
KOMMIN | Inköpskontoret |
KOMMIT | IT-kontoret |
KOMMKK | Kommunledningskontoret |
KOMMKO | Kommunskyddet |
KOMMMS | Medborgarservice |
KOMMPK | Personalkontoret |
KOMMSE | Servicekontoret |
KOMMTE | Tekniska kontoret |
KOMMEK | Ekonomikontoret |
KOMMNL | Näringslivskontoret |
KULT | Kultur och Fritidsförvaltningen |
KUNS | Kunskapsförvaltningen |
KUNSGR | Centralt grundskolan |
KUNSGRO | Ovansjö grundskoleområde |
KUNSGRC | Centrala grundskoleområdet |
KUNSGRV | Västra grundskoleområdet |
KUNSGRS | Södra grundskoleområdet |
KUNSFS | Centralt förskolan |
KUNSFSC | Centrala förskoleområdet |
KUNSFSV | Västra förskoleområdet |
KUNSFSS | Södra förskoleområdet |
KUNSSÄ | Särskolan |
KUNSKT | Kontor |
KUNSGY | Gymnasieskolan |
ARBE | Arbetslivsförvaltningen |
OMSO | Omsorgsförvaltningen |
Om fakturan hänvisar till följesedel, rekvisition, kassakvitto eller annan specifikation måste den bifogas fakturan.
Om leverantören använder sig av ett factoringbolag måste det framgå tydligt på fakturan.
Kommunen betalar så att du som leverantör har din betalning på ditt konto senast 30 dagar efter fakturadatumet eller i enlighet med avtal.
Kommunens organisationsnummer är: 212000-2346
VAT-nummer (momsregistreringsnummer med tillägg för landskoden): SE212000234601
Sidan uppdaterad: 2019-11-12
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se