Fakturor till Sandvikens kommun
Här får du som är leverantör information om vad som är viktigt att tänka på när du ska fakturera Sandviken kommun.
Elektroniska fakturor
Sandvikens kommun arbetar aktivt för att öka användningen av elektroniska fakturor. Användningen av e-fakturor hjälper till att göra fakturahanteringen smidigare och säkrare, samtidigt som det minskar miljöpåverkan och kostnaderna för både kommunen och dess leverantörer.
Enligt lagen måste alla inköp som offentliga sektorn har upphandlat efter 2019 faktureras med e-faktura. Det innebär att det är ett krav att använda elektroniska fakturor för att fakturera dessa inköp.
Leverantörer som har avtal med kommunen som skrevs före 2019 påverkas inte av detta lagkrav eftersom lagen inte gäller retroaktivt.
InExchange
Sandvikens kommun samarbetar med InExchange när det gäller e-fakturor. Det innebär att du som leverantör kontaktar InExchange för att komma igång med att skicka e-fakturor till kommunen. För dig utan affärssystem eller med små faktura-volymer finns en kostnadsfri Web-tjänst för upp till 100 fakturor per år.
Om du vill skicka fakturor elektroniskt till Sandviken kommun, kontakta vår samarbetspartner på e-post: support@inexchange.se eller telefon: 0500-446360.
Kommunens fakturadress
För att kommunen ska kunna betala fakturor är det viktigt att det tydligt framgår att det är Sandvikens kommun som är fakturamottagare, vad som har levererats och vem som har gjort beställningen. Om nödvändiga uppgifter saknas på fakturan kommer den att skickas tillbaka till avsändaren.
På samtliga fakturor som skickas till kommunen ska fakturaadress skrivas enligt nedanstående mall:
Sandvikens kommun
Fakturaenheten
…………förvaltningen (=förvaltning som gjort beställningen)
811 80 Sandviken
Leveransadress ska naturligtvis anges på fakturan med den adress dit varan eller tjänsten levererats.
GLN-nummer
GLN nummer för Sandvikens kommun är: 7350085610001
Obligatoriska uppgifter
Följande uppgifter måste finnas på leverantörsfakturan för att den ska kunna behandlas av Sandviken kommun:
- Kommunens fakturaadress
- Leveransadress
- Kommunens beställare (namn och enhet)
- Fakturanummer eller OCR nummer
- Fakturadatum
- Förfallodatum
- Fakturabelopp
- Momsbelopp och tillämpad momssats
- Leverantörens plusgiro eller bankgiro
- Leverantörens adressuppgifter
- Leverantörens organisationsnummer
- Information om F-skatt
- Beställarens namn och/eller enhet
- Om köpet är gjort med rekvisition, ange rekvisitionsnumret
- Vilken vara/tjänst det gäller
- Mängd
- Avtalsnamn (om möjligt)
- Referenskod enligt nedan :
Kod | Förvaltning |
---|---|
VGS | Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning |
IFO | Individ- och familjeomsorgsförvaltningen |
KOMM | Kommunstyrelseförvaltningen |
KOMMIF | Informationskontoret |
KOMMIN | Inköpskontoret |
KOMMIT | IT-kontoret |
KOMMKK | Kommunledningskontoret |
KOMMKO | Kommunskyddet |
KOMMMS | Medborgarservice |
KOMMPK | Personalkontoret |
KOMMSE | Servicekontoret |
KOMMTE | Tekniska kontoret |
KOMMEK | Ekonomikontoret |
KOMMNL | Näringslivskontoret |
KULT | Kultur- och fritidsförvaltningen |
KUNS | Kunskapsförvaltningen |
KUNSGR | Centralt grundskolan |
KUNSGRC | Centrala grundskoleområdet |
KUNSGRV | Västra grundskoleområdet |
KUNSGRS | Södra grundskoleområdet |
KUNSFS | Centralt förskolan |
KUNSFSC | Centrala förskoleområdet |
KUNSFSV | Västra förskoleområdet |
KUNSFSS | Södra förskoleområdet |
KUNSAGR | Anpassad grundskola |
KUNSKT | Kontor |
KUNSGY | Gymnasieskolan |
ARBE | Arbetslivsförvaltningen |
OMSO | Omsorgsförvaltningen |
Om fakturan hänvisar till följesedel, rekvisition, kassakvitto eller annan specifikation måste den bifogas fakturan.
Om leverantören använder sig av ett factoringbolag måste det framgå tydligt på fakturan.
Betalningsvillkor
Kommunen betalar så att du som leverantör har din betalning på ditt konto senast 30 dagar efter fakturadatumet eller i enlighet med avtal.
Övriga uppgifter
Kommunens organisationsnummer är: 212000-2346
VAT-nummer (momsregistreringsnummer med tillägg för landskoden): SE212000234601