Fakturor från Sandvikens Kommun
Här får du som är kund hos kommunen information om olika sätt att betala fakturor, hantering av obetalda fakturor och hur du kan göra för att ansöka om anstånd eller avbetalning om du inte kan betala din faktura i tid.
E-fakturor
Om du vill undvika pappersfakturor och slippa skriva in långa OCR-nummer vid betalning finns det en smidig lösning som kallas e-faktura. Genom att anmäla dig till e-faktura via din Internetbank kan du få dina fakturor levererade elektroniskt vid nästa faktureringsperiod. Du får då ett meddelande i din Internetbank som informerar dig om att du har en faktura att betala. Du kan välja att godkänna fakturan för betalning direkt eller titta på fakturaspecifikationen innan du betalar.
Sandvikens kommun arbetar aktivt för att öka användningen av e-fakturor. Genom att använda e-fakturor kan fakturahanteringen bli mer effektiv och säker, samtidigt som både kostnader och miljöpåverkan minskar för både kommunen och dig som kund.
Om du önskar att använda e-faktura gäller det för alla fakturor du får från kommunen, eftersom e-faktura är kopplat till ditt kundnummer. Om du av någon anledning vill säga upp din e-faktura kan du göra det enkelt via din Internetbank.
E-faktura till företag, kommun eller myndighet
Sandvikens kommun ser gärna att du som företagare, kommun eller myndighet väljer att ta emot elektronisk faktura för inköp från oss. Anmäl ert Peppol-id eller alternativt er VAN-leverantör och ert partid (GLN/organisationsnummer) till oss via e-post till ekonomikontoretsupport@sandviken.se. Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.
Mindre företag samt föreningar har även möjlighet att få sin faktura levererad till sin internetbank. Kontakta er bank för mer information.
Betalning med eget inbetalningskort eller via Internetbank
När du betalar fakturor från kommunen med ditt eget inbetalningskort eller via Internetbanken är det viktigt att alltid ange rätt OCR-nummer (eller fakturanummer) för att säkerställa att betalningen blir korrekt.
För att betala fakturor, som till exempel barnomsorgsavgifter från kommunen, använder du i första hand Plusgiro-nummer: 497 31 03-7.
Det går också bra att använda Bankgiro-nummer: 954-1905 för betalningar till kommunen.
Observera att vid andra inbetalningar till kommunen, till exempel bidrag, används Plusgiro-nummer: 322 28-9.
Autogiro
Autogiro är en enkel och bekväm betalningsmetod. Med autogiro överförs betalningen automatiskt från ditt konto till Sandvikens kommun på förfallodagen för fakturan. Det bästa av allt är att autogiro inte kostar något extra.
För att anmäla dig till autogiro fyller du i blanketten nedan och skickar den till adressen som finns på blanketten. Du kan även beställa blanketten genom att kontakta medborgarservice på telefonnummer 026-24 00 00. Dessutom kan du anmäla autogiro direkt via din internetbank.
Blankett för medgivande - Autogiro Pdf, 234.2 kB, öppnas i nytt fönster.
När du väljer autogiro kommer fakturan fortfarande att skickas till dig som vanligt, men det kommer inte att finnas något inbetalningskort med. Istället kommer beloppet och datumet för betalning att finnas angivet på fakturan. Det enda du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto på förfallodagen. När betalningen har genomförts kommer du att kunna se det på ditt kontoutdrag från banken.
Genom att kombinera e-faktura och autogiro kan du enkelt hantera fakturan genom att ta emot den i din internetbank samtidigt som betalningen sker automatiskt via autogiro. För att använda båda tjänsterna tillsammans gör du en anmälan i din internetbank för e-faktura och fyller i en blankett för autogiro.
Obetalda fakturor
Om du inte betalar fakturan i tid kommer en påminnelse att skickas till dig ungefär 5 dagar efter förfallodagen. Utöver det ursprungliga beloppet kommer det att tillkomma dröjsmålsränta, som beräknas enligt formeln Riksbankens referensränta plus 8 %.
Om fakturan fortfarande inte betalas efter påminnelsen kommer ärendet att vidarebefordras till Marginalen Bank AB. De är ansvariga för inkassoåtgärder åt Sandvikens Kommun. Det är viktigt att betala fakturor i tid för att undvika eventuella extra kostnader och inkassoåtgärder.
Ansöka om anstånd eller avbetalning av faktura
Anstånd
Om du behöver mer tid att betala en faktura kan du ansöka om anstånd. Anstånd kan beviljas i upp till tre månader från fakturans ursprungliga förfallodag. Det innebär att du får möjlighet att delbetala fakturan under anståndstiden. Det är viktigt att notera att den ursprungliga förfallodagen fortfarande gäller och att hela fakturabeloppet måste vara betalt efter att anståndsperioden har löpt ut.
Om fakturan inte är betald efter anståndsdatumet kommer den att vidarebefordras till inkasso.
Anstånd kan endast beviljas för en faktura åt gången. Att ansöka om anstånd är kostnadsfritt och du kan göra det genom att använda e-tjänsten nedan.
Avbetalning
Om du har svårt att betala en faktura i sin helhet kan du ansöka om en avbetalningsplan. En avbetalningsplan kan beviljas i upp till 18 månader från fakturans förfallodatum, beroende på fakturans belopp. Det lägsta avbetalningsbeloppet är 200 kronor per månad. Under avbetalningsperioden kommer dröjsmålsränta att debiteras från fakturans förfallodag fram till slutbetalningen. Utöver det tillkommer uppläggnings- och administrationskostnader.
Avbetalningsplanerna administreras av kommunens inkassoföretag, men det är inget inkassoärende.
Du har möjlighet att lösa avbetalningsplanen när som helst genom att betala hela skulden i förväg.
Om du inte följer avbetalningsplanen enligt överenskommelse kommer fakturan att överföras till inkasso och hela skulden kommer att förfalla till omedelbar betalning.
Kontakta Medborgarservice, 026-24 00 00 om du behöver hjälp med din ansökan.
Fakturafrågor
Om du har frågor om en faktura är du välkommen att kontakta Medborgarservice på telefon 026-24 00 00.