Sober October - utmana alkoholnormen!

Med utgångspunkt i mottot ”Drick mindre – upptäck mer!” ifrågasätter kampanjen Sober October den starka alkoholnormen för att få oss alla att reflektera över vår relation till alkohol. Sandvikens kommun har deltagit i kampanjen Sober October sedan 2016.

Sandvikens kommun kommer delta även 2020 - på ett lite annorlunda sätt än tidigare, med hänsyn till restriktionerna kring Covid-19. Mer infomration kommer.

Jingel Radio Sandviken Öppnas i nytt fönster.

Sandvikens ambassadörer presenterar sig

Vi har många fina förebilder inom idrottsvärlden i Sandviken. Några av dem är ambassadörer för kampanjen Sober October. Här är det spelare från SAIK Bandy som har något att säga:

Om kampanjen Sober October

Sober October såg dagens ljus i Skellefteå 2012 och det tog inte lång tid innan kommun, näringsliv, föreningar, organisationer och privatpersoner i regionen började engagera sig. Kampanjen vill bidra till en sundare och roligare inställning till livet och alkohol: Drick mindre, upptäck mer!

Sober October handlar om att utan pekpinnar samtala om och reflektera över vår alkoholkonsumtion, våga utmana och ifrågasätta alkoholnormen. Alkoholfria alternativ borde vara självklara i alla sammanhang där alkohol finns.

Sober October vänder sig till vuxna personer, framförallt de som är aktiva i arbetslivet. Med ambitionen att skapa en snackis vid fikabordet på arbetsplatser runt om i Sverige och väcka nya tankar som kan leda till ett smartare förhållande till alkohol.

Du kan även följa den nationella Sober October kampanjen via: