Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

60-åringen fick jobb och trygghet i samhället

För varje dag som arbetslös växte hennes känsla av att vara värdelös.

– Ibland gick jag inte ens utanför dörren. Det var ändå ingen som brydde sig i vad jag gjorde.

Efter insatser hos kommunen har Lillemor nu fått jobb, lön och värdigheten tillbaka.

Arbetslivsnämnden och förvaltningen har som uppdrag att arbeta med integration, såväl förebyggande vad gäller attitydpåverkan som med konkreta insatser. Den närmaste tiden kommer ett antal intervjuer att presenteras på sandviken.se.
Mer om arbetet med: Tillsammans är vi vinnare

Intervju gjord 20/11 2014

Lillemor Nordström, 62, stortrivs med jobbet som receptionist på arbetsmarknadsförvaltningens kontor i Vallhov.

Hon tar emot besökare och varutransporter, gör en del pappersarbete och hjälper till med att skriva ut jobb åt Fas 3-placerade.

– Det är helt underbart att ha ett jobb att gå till igen. Här får jag uppskattning och beröm när jag gör något bra.

2009 tvingades Lillemor lämna sitt fasta jobb på Sandvik sedan hon utvecklat allergi mot kylvattnet som användes vid svarvningen av gängor till stänger för borrmaskiner i gruvor.

Hopplös ålder

Efter det hade hon bara ett kortare inhopp på en annan arbetsplats inom Sandvik som vikarie i ett bemanningsföretag.

– Det var jättesvårt att få jobb. Det kändes hopplöst i den åldern jag var (60-årsåldern).

Lillemor Nordström beskriver tiden som arbetslös som ”grå”. Hon tappade självkänslan och blev passiv. Hemma i ensamheten var det lätt att skjuta upp det som skulle göras till nästa dag eller till nästa vecka.

Det ekonomiska avbräcket, att plötsligt inte ha en lön att leva på, gjorde tillvaron ännu jobbigare. Självförtroendet och självkänslan sjönk i takt med att plånboken blev allt tommare.

Fick trygghet

Ibland gick hon inte ens utanför dörren på en hel dag.

– Det var ändå ingen som brydde sig i vad jag gjorde.

Via handläggare på Arbetsförmedlingen kom Lillemor till kommunens Arbetsmarknadscentrum. Där fick hon möta personer i samma situation.

– Vi blev sedda och lyssnade på. Vi fick en trygghet.

Blev aktiv

Dagarna fylldes av studiebesök, vägledning, gruppdiskussioner, coachinginsatser, fysik träning, mental träning, socialt umgänge och mycket annat.

– Jag blev mer aktiv och orkade börja ta itu med livet igen.

Via en praktikplats blev Lillemor anställd som receptionist på kommunens kontor på Valhovskroken med Aktivitetscentrum för unga, ACU, som arbetsgivare och med så kallat förstärkt särskilt anställningsstöd.

Lillemor har i dag ett jobb att stiga upp och gå till på morgonen, en fast lön och arbetskamrater att dela vardagen med.

– Det konstiga är att jag får så mycket mer gjort hemma också än när jag hade hela dagarna på mig. Jag har blivit så mycket mer effektiv.

Text och foto: Mats Jonsson, Matsmedia

Sidan uppdaterad: 2015-06-09 07.00
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se

Lillemor blivit anställd som receptionist i 60-årsåldern.

Lillemor Nordström trodde inte att hon skulle få jobb igen som arbetslös plus 60- åring. Men genom extraprojektet har hon blivit anställd som receptionist.

Vad gör Arbetsmarknadscentrum?

Arbetsmarknadscentrum (AMC) arbetar med arbetsmarknadsfrågor i kommunen. Verksamheten syftar till att den enskilde ska etablera sig på arbetsmarknaden eller påbörja utbildning.
Mer information

Tillsammans är vi vinnare