Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Individ och familjeomsorgs­förvaltningen

Individ- och familjeomsorgsförvaltningen (IFO) är en del av socialtjänsten, och har det yttersta ansvaret för människor i utsatta livssituationer. Verksamheten omfattar i huvudsak följande områden:

  • stöd och rådgivning till barn, ungdomar och familjer
  • stöd och rådgivning till personer med missbruksproblem samt deras anhöriga
  • ekonomiskt bistånd till enskilda och familjer

Fokus på barnets bästa är vägledande i vårt arbete. Målsättningen är att garantera den enskilde en skälig levnadsnivå och goda levnadsvillkor, och att säkerställa att barn och ungdomar i kommunen ges möjlighet till trygga och utvecklande uppväxtvillkor samt skydd i utsatta situationer.

Organisation

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens organisation: Organisation.PDF (pdf, 8.1 kB)

Politiskt ansvarig för Individ- och familjeomsorgsförvaltningen är Individ- och familjeomsorgsnämnden

Kontaktuppgifter

Postadress:
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
811 80 SANDVIKEN

Besöksadress
Plangatan 5, Sandviken

Tel: 026-24 00 00 (Medborgarservice)
Reception: 026-24 15 59
Fax: 026 - 272715
E-post: individ.familjeomsorg@sandviken.se

Förvaltningschef

Anna Danielsson, socialchef
Tel: 026-24 15 87
E-post: anna.danielsson@sandviken.se

Verksamheter

Synpunkter och överklagan av beslut

Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten i verksamheterna. Vår organisation ska präglas av gott bemötande.

Vi vill ge bra hjälp och service. Det är viktigt för oss att få synpunkter på våra olika verksamheter.

Sandvikens kommun har en speciell blankett som du kan använda. Den ska finnas tillgänglig i alla verksamheter.

Det är viktigt för oss att veta vad du tycker. Du kan även lämna dina synpunkter via sidan Synpunkter. Du kan välja att skriva anonymt eller lämna kontaktuppgifter. Lämnar du kontaktuppgifter får du svar på dina synpunkter/ideer/klagomål.

Om du inte vill använda synpunktsblanketten kan du ta kontakt med den enhetschef som ansvarar för verksamheten du har eventuella synpunkter på.

Överklagan av beslut, besvärshänvisning

Om du inte är nöjd med ett beslut från Individ- och familjeomsorgen kan du överklaga beslutet.

Beslut som går dig emot kan överklagas via förvaltningsbesvär till Förvaltningsrätten. I din överklagan ska du tala om vilket beslut du överklagar och vad du anser fel i beslutet och vilken ändring du vill ha. Bifoga även eventuella handlingar som du anser stödjer din uppfattning. Om du vill så kan vi hjälpa dig med att formulera din överklagan.

Överklagan ska skickas till den person som har fattat beslutet inom Individ- och familjeomsorgsnämnden, då nämnden är skyldig att se över beslutet och eventuellt ompröva det, innan det sänds vidare till Förvaltningsrätten för vidare prövning.

Överklagan ska ha kommit in inom tre veckor från det du tog del av beslutet.

Kvalitetsmätningar och rapporter

Individ- och familjeomsorgen, IFO, arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten i verksamheterna och detta görs utifrån resultat från brukarenkäter eller andra uppföljningar och utvärderingar av verksamheterna. Vi har en ambition att öka kunskapen om brukarnas behov för att kunna utveckla och anpassa verksamheten.

Vi publicerar resultaten i kvalitetsrapporter, som omfattar brukarenkäter, verksam­hetsrapporter eller Forsknings- och utvecklingsrapporter (FOU).

Brukarenkät 2015:
Kvalitetsrapport 2015;2PDF (pdf, 583.5 kB)

Aktualiseringar till socialtjänsten, barn och unga, helåret 2014 samt jämförelse med perioden 2009 - 2013.
FOUrapport 2015;02PDF (pdf, 1.9 MB)

Analys av försörjningsstödets utveckling. Jämförelse helår 2013 - 2014.
Verksamhetsrapport 2015;02PDF (pdf, 373.5 kB)

Sidan uppdaterad: 2019-12-02
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se