Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00
Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken
Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN
E-post
medborgarservice@sandviken.se
Öppettider
Vardagar 08.00-17.00
Sandvikens Kommuns upphandlingsverksamhet regleras av Lagen om offentlig upphandling, LOU och Lag om koncessionsupphandling, LUK. Lagarna omöjliggör så kallad prenumeration på kommunens upphandlingsdokument, därför måste du som leverantör själv hålla dig informerad om pågående upphandlingar.
Kommunens upphandlingar publiceras:
Upphandlingsdokument (tidigare kallat förfrågningsunderlag) kan hämtas via:
I upphandlingsdokumentet finns bland annat upplysning om:
Som anbudsgivare är det mycket du ska tänka på då du ska lämna anbud. Använd listan nedan för att säkerställa att du får med all information i ditt anbud.
Du ska:
Via länken nedan hittar du lite tips och råd inför att lämna anbud.
Goda råd
När kommunen har fått ditt anbud sker följande:
Från det att tilldelningsbesked lämnats skall det gå 10 dagar innan avtal får tecknas, så kallad avtalsspärr.
Under den här tiden har den anbudsgivare som anser att upphandlingen handlagts på ett felaktigt sätt (formella fel) möjlighet att begära överprövning av tilldelningsbeslutet hos Förvaltningsrätten i Falun.
Om du som anbudsgivare inte är nöjd med ett upphandlingsbeslut där avtal redan är tecknat med annan anbudsgivare, kan du väcka talan (klaga) vid allmän domstol (tingsrätt).
Under hela upphandlingsprocessen fram till dess att tilldelningsbeslut är fattat eller upphandlingen på annat sätt är avslutad, råder absolut sekretess om allt som rör upphandlingen. Uppgift om hur många och vem som begärt förfrågningsunderlaget/lämnat anbud får till exempel inte lämnas ut.
När upphandlingen är avslutad upphör sekretessen och samtliga handlingar som rör upphandlingen blir, enligt huvudregeln, offentliga. Sekretessen kan dock fortsätta att gälla i vissa fall, till exempel till förmån för det allmänna eller enskild, se Sekretesslagen 6 och 8 Kap.
Om någon begär att få ut handlingar som rör en upphandling, ska kommunen skyndsamt ta ställning till begäran och göra en sekretessprövning. Om prövningen leder till att handlingarna inte lämnas ut, ska ett motiverat skriftligt beslut med överklagandehänvisning lämnas. Den som inte är nöjd med beslutet kan överklaga detta till Kammarrätten.
Om du vill veta mer om upphandlingar och hur du lämnar anbud, kan du kontakta, Upphandlingsmyndigheten, Konkurrensverket, Kommers och Visma. Du kan naturligtvis också kontakta Inköpskontoret Sandvikens Kommun, via mail inkopskontoret@sandviken.se och per telefon 026-24 00 00.
Sidan uppdaterad: 2019-12-02
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se