Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Digitala matinköp för omsorgstagare införs under våren

Sandvikens kommun inför webbinköp av dagligvaror inom hemtjänsten. Syftet är att förbättra både säkerhet och service för omsorgstagarna.

Ombudshandel, mat, tallrik

Många personer med hemtjänst saknar i dag BankID eller giltig legitimation, vilket har gjort det svårt för dem att handla dagligvaror digitalt. Detta har inneburit att hemtjänstpersonal har behövt åka till butiker för att handla, vilket är både tidskrävande och innebär hantering av kontanter och betalkort.

Den nya lösningen med webbinköp via Coops Ombudshandel innebär att:

  • Inget BankID eller giltig legitimation behövs - omsorgstagarna kan handla sina dagligvaror online utan dessa krav.
  • Ökad säkerhet - ingen hantering av kontanter, betalkort och koder.
  • Mer tid för omsorg - hemtjänstpersonalen kan lägga mer tid på omsorg och stöd av god kvalité och ha mer tid tillsammans med omsorgstagaren.

Vi ser fram emot att kunna erbjuda denna förbättrade service och vi hoppas att det innebär en enklare och tryggare vardag för omsorgstagaren, säger Pernilla Nymo, verksamhetschef ordinärt boende, Sandvikens kommun.

Digitala matinköp införs till en början i tre hemtjänstområden - Centrala, Östra och Bruket. Vidare under året finns planer på att införa det i flera områden. I Järbo, Ovansjö, Storvik, Årsunda och Österfärnebo finns dock inte möjligheten i dag.