Krisberedskap: Tillgång till kommunikation
Vid en större olycka eller en kris behöver du få veta vad som händer, hur du själv ska agera och vad ansvariga myndigheter gör. Du kan också behöva komma i kontakt med dina anhöriga.

Vid en kris är det viktigt att enkelt kunna ta del av viktig information. Sandvikens kommuns främsta informationskanaler i samband med kris är:
- Startsidan för kommunens webbplats, www.sandviken.se.
- Kommunens sociala medier, Facebook
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och Instagram
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Sveriges Radio P4 Gävleborg
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Information lämnas också via det nationella telefonnumret 113 13 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Tips på att förbättra din krisberedskap
- Skaffa en radio som går på batterier och ställ in den på din lokala P4-kanal, P4 Gävleborg.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Sveriges Radio har i uppdrag att kunna sända även i kris och krig.
- Ladda upp en powerbank så att du har möjlighet att ladda din telefon vid strömavbrott.
- Skriv ner viktiga telefonnummer på en lapp eller lär dig dem utantill, ifall du inte skulle ha tillgång till din egna telefon.
- Ladda ner appen Krisinformation
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. till din telefon.
- Hjälp varandra. Håll kontakt med grannar och anhöriga på de sätt du kan, och hör efter om de behöver hjälp.
Mer information
Tillgång till kommunikation i kris (MSB.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Sidan publicerad:
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se