Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

För dig som behöver hjälp eller känner oro - coronavirus

Här finns information för dig som behöver stöd och hjälp med t.ex. inköp, samtal eller andra saker.

Behöver du hjälp med inköp?

Du som har symtom eller tillhör någon av riskgrupperna, och har karantän i hemmet kan få hjälp med inköp av förnödenheter genom FIKK (Frivilliga Insatser vid Kris och Katastrof).

Ekonomiska transaktioner sköts via FIKK så att både du som är hjälpsökande och du som är frivillig kan känna dig trygg.

Du som vill ansöka om hjälp kan göra det genom att:

Känner du dig osäker på hur du ska göra? Kommunens Medborgarservice hjälper dig, Kontakta dem på 026-24 00 00.

Hur går det till vid inköp och vad gäller?

Hur går det till?

  • Du som behöver hjälp fyller i ett formulär för att få hjälp med inköp (mat eller receptfri medicin) och uppger eventuella allergier, samt inköpslista och väljer beloppsgräns på 300 eller 500 kronor.
  • Om du inte har tillgång till dator kan Sandvikens Kommuns Medborgarservice hjälpa dig med att fylla i formuläret eller koppla ditt samtal till FIKK
  • För receptbelagda mediciner kan eventuellt fullmakt ges via bank ID, läs mer under rubriken Vad kan jag få hjälp med?
  • Efter att du fyllt i formuläret blir du uppringd av FIKK och de frågar om hur bråttom det är och annat kring detaljer. FIKK stämmer även av med dig om det går att använda de lokala tjänsterna som redan finns, exempelvis butikernas egen utkörning.
  • Det kan vara önskemål om hjälp inom ett par timmar till dagar
  • När FIKK registrerat att betalning kommit in skickas en förfrågan till hjälpare inom 1 mils avstånd som får svara om de kan ta ärendet
  • FIKK tilldelar ärendet till en person
  • FIKK kontaktar då hjälparen och meddelar detta samt hur hjälparen kan betala för varorna.
  • Hjälparen får instruktioner om vad som ska handlas samt en pengaöverföring från FIKK
  • Hjälparen får meddelande i appen om leveransadress och efternamn samt eventuell portkod
  • När hjälparen levererat beställningen utanför dörren ringer hjälparen FIKK för att meddela detta
  • FIKK ringer då den som har fått hjälp och meddelar att varorna står utanför dörren.
  • Eventuell växel över 50 kr återförs till den som fått hjälp
  • Både hjälpare och den som får hjälp får instruktioner hur varorna ska hanteras för att minska smittspridning
  • Det sker aldrig någon kontakt mellan den som får hjälp och hjälparen

Kan hjälparen själv välja affär?

  • Personen som behöver hjälp kan ha önskemål om affär och om detta är möjligt så använder hjälparen den affären
  • Annars använder hjälparen ofta den affär eller det apotek som ligger närmast

Vad händer om det inte finns någon hjälpare i mitt område?

  • Då utökas sökradien. Den som redan fått en förfrågan kontaktas inte igen.
  • FIKK har även insatsledare som jobbar över ett större område.
  • Det brukar gå att lösa

Om jag vill hjälpa

  • Ladda ned appenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • Appen är öppen för alla att registrera sig som hjälpare, privatpersoner eller företag, personer i tjänst etc.
  • Ju fler hjälpare inom ett område desto snabbare att få ut hjälp
  • Hjälpare får instruktioner om tillvägagångssätt och rutiner för att minimera smittrisk

Om jag vill ha hjälp

  • Vem får hjälp? Du som har rekommenderats att stanna hemma och när de lokala tjänsterna inte funkar eller räcker till (exempelvis om butikernas hemleverans är fördröjd)
  • Du som behöver hjälp fyller i formuläret för att få hjälp med inköp (mat eller receptfri medicin) och uppger eventuella allergier, samt inköpslista och beloppsgräns på 300 eller 500 kronor.
  • Om personen inte har tillgång till dator kan Sandvikens Kommuns Medborgarservice hjälpa till med att fylla i formuläret eller koppla samtalet till FIKK 010-5511880

Vad kan jag få hjälp med?

  • Inköp av mat och receptfria mediciner, från mataffär eller apotek
  • Det går även att ge en fullmakt via bank-ID för att få ut receptbelagda mediciner. Då kollar FIKK med hjälparen om de får lämna ut deras personuppgifter till den som behöver hjälp. Personen går då in på apotekets hemsida och skapar en tillfällig fullmakt för hjälparen med sitt bank-ID. Hjälparen legitimerar sig sedan på apoteket med sin egen legitimation.
    Vissa apotek kräver en skriftlig fullmakt eller att ta med legitimation, men det är inget man rekommenderar. Detta kan skilja sig lite från olika apotek och kräver mer kommunikation fram och tillbaka.

Betalning

  • Du betalar genom banköverföring eller Swish till FIKK
  • Anhörig kan Swisha eller föra över åt annan person om man uppger vem det gäller
  • Som nödlösning finns analog betalning som i nuläget sker via kuvert utanför dörren. Växel tillbaka under 50 kr återbetalas inte. Vid analog betalning med kuvert är pengarna inte försäkrade.

Flerspråkighet

  • Du som är flerspråkig kan ange vilka språk du talar genom att trycka på menyn i appen IRO Rescu och gå in under Mina egenskaper och välja Språkkunskaper

Försäkring

  • Om hjälparen sticker med matkassen står FIKK för försäkring och ersätter matkassen
  • Den som hjälper är försäkrad hos IF genom FIKK
  • Pengar i kuvert vid analog betalning är inte försäkrade

Hjälp från Sandvikens IF

Sandvikens IF erbjuder under vardagar kl. 9-17, hjälp till personer i riskgrupper som bor inom Sandvikens tätort. Du kan bl.a. få hjälp med att rasta hund, uthämtning av mediciner samt  utkörning av färdigmat. Mer information från Sandvikens IFlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Om du känner oro eller har frågor om coronaviruset

Om du känner oro, har allmänna frågor om coronaviruset, hur myndigheterna hanterar situationen, ring 113 13. Eller läs Frågor och svar om Covid-19 (folkhalsomyndigheten.se)länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om du känner dig orolig - Krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Röda Korsets stödtelefon

Känner du oro över covid-19 och vill ha någon att prata med? Då kan du ringa Röda Korsets stödtelefon, 0771-900 800. Den har öppet på vardagar mellan klockan 12-16. Alla samtal är anonyma.

Svenska kyrkan

I Sandvikens pastorat finns präster och diakon tillgängliga för samtal på dagtid 026‑25 30 53

I Ovansjö-Järbo pastorat finns kyrkans samtalsstödstelefon på 072‑506 78 99 mellan kl. 13-16.

Du kan kontakta jourhavande präst via Svenska kyrkans chattlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller genom att skicka ett digitalt brev.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster Det går även att nå jourhavande präst via telefonnummer112.

Vallhovskyrkan

Vallhovskyrkan erbjuder samtalsstöd vid behov bland kommunens medborgare. Kontakta Vallhovskyrkan på telefon 026-27 51 52 eller via e-post till kyrkans pastorer.
johan.hagglund@vallhovskyrkan.se
josefine.Lindgren@vallhovskyrkan.se
Se även www.vallhovskyrkan.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Göranssonska stiftelserna

Du som är 65+ i Sandvikens kommun och känner dig ensam och behöver någon att prata med är välkommen att ringa 026-23 57 69, måndag till fredag kl 13.00-15.00.
Samtalstöd Göranssonska stiftelsernalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Äldrelinjen

Är du över 65 och behöver efter någon att prata med? Då kan du ringa äldrelinjenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster på tel: 020-22 22 33, vardagar  kl. 8-19 och helger 10-16.

Sverigefinska telefonjouren, Palveleva puhelin

Om du behöver samtala om din livssituation på finska erbjuder Svenska kyrkan dig Sverigefinska telefonjouren. Palvelevassa puhelimessa voit keskustella luottamuksellisesti. Voit puhua suomea.
Språk: Svenska och finska Telefon: 020-26 25 00 (20-24 alla dagar)
Sverigefinska telefonjouren, Palveleva puhelinlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Fler telefonnumer och tips för stöd


Hjälp till hjälp – när hemmet är en otrygg plats

På Länsstyrelsen Gävleborgs webbplats hittar du mer information om viktiga kontaktvägar till olika stödfunktioner, för att kunna stötta och finnas där för utsatta barn och unga. Hjälp till hjälp - när hemmet är en otrygg platslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Information och stöd till anhöriga för personer i livets slutskede

Det kan vara svårt att få träffa anhöriga i livets slutskede på grund av coronasmittan. Även begravningar kan i nuläget kanske inte genomföras som planerat. Information och stöd till anhöriga - krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Allmän information om Coronavirus - covid-19

Sandvikens Kommun om Coronavirus - covid-19

Sidan uppdaterad: 2020-04-29
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se