Riktlinje för tillgänlighet inom områdesteam 1 - Spira
Som en del av områdesteamets arbetet att skapa fler tillgängliga fritidsaktiviteter har en riktlinje för tillgänglighet arbetats fram. Nedan kan du läsa om riktlinjens syfte, bakgrund, huvudpunkter och vilka tips som finns för ökad tillgänglighet.
Definition av tillgänglighet
"Tillgänglighet handlar om hur samhället utformas. Ett tillgängligt samhälle är utformat så att så många som möjligt kan använda och ta del av det. Det handlar om att kunna ta del av den fysiska miljön och kunna ta sig runt i samhället. Det innebär också att få tillgång till information och kommunikation samt kunna använda produkter och tjänster”
- Utdrag ur handlingsplanen för Spira-område 1
Bakgrund och syfte
Områdesteamets mål är att alla barn och unga ska uppleva att det finns tillgängliga aktiviter i det område man växer upp. CTC-enkäten och områdesteamets arbete utifrån den påvisar att det för få barn och unga svarar att det finns tillgängliga aktiviteter för dem. Därför beslutades att en riktlinje för tillgänglighet ska skapas och spridas. Syftet är att få aktivitets- /evenemangsägare att fundera över tillgängligheten i det man gör och samtidigt få tips på hur man kan tänka för ökad tillgänglighet. Sandvikens kommun erbjuder brett aktivitetsutbud och tillsammans kan vi öka tillgängligheten till det.
Riktlinjens huvudpunkter och tips
Vara kostnadsfri eller ekonomiskt överkomlig
Visste ni att...
- Det finns olika stöd och bidrag att få/söka från kultur- och fritidsförvaltningen? Länk till "föreningsstöd och stöd till studieförbund - Sandvikens kommun"
Öppnas i nytt fönster..
- Det finns flera stiftelser och fonder att söka ekonomiskt stöd från?
- Följ länken för att hitta de fonder/stiftelser som kommunen administrerar eller andra som har en lokal ankytning. Länk till "Stipendier, fonder och utmärkelser - Sandvikens kommun".
- Majblomman delar ut ekonomiskt stöd till barn i familjer där pengarna inte räcker till. Exempelvis för fotbollskor, ett busskort, kläder eller medlemsavgift till en fritidsaktivitet. Läs mer om Majblomman
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Om en familj frågor om hjälp med att göra en ansökan till Majblomman men du inte vet hur man gör? Ta kontakt med Spiraenheten så försöker vi hjälpa till.
- Det finns pengar att söka från stora företag som är etablerade i kommunen?
- Sandvik - ”De verksamheter och projekt vi engagerar oss i ska vara i enlighet med vårt syfte att ha en positiv inverkan på samhället och vårt företag.”. Läs mer på Sandviks hemsida
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Alleima - "Alleima engagerar sig i de samhällen där företaget verkar och arbetar. Det innebär att vi vill stötta aktiviteter som gör skillnad och som stödjer värderingar och fokusområden som är viktiga för Alleima.". Läs mer på Alleimas hemsida
Länk till annan webbplats..
- Change X (Microsoft) - Är en ideel organisation, med stöd av Microsoft, som har lanserat en fond på 700,000 kr för att stödja lokala grupper, skolor, organisationer och föreningar som vill skapa blomstrande lokalsamhällen. Läs mer på Change X hemsida
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Sandvik - ”De verksamheter och projekt vi engagerar oss i ska vara i enlighet med vårt syfte att ha en positiv inverkan på samhället och vårt företag.”. Läs mer på Sandviks hemsida
- Det finns många möjligheter att tillsammans jobba in pengar till en förening, ett lag eller en klass?
- Här kan ni läsa om några alternativ för idrottsföreningar. Länk till Svenskalag.se
Länk till annan webbplats..
- Här kan ni se ett förslag som inte innebär någon försäljning. Länk till Städa Sverige
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Här kan ni läsa om några alternativ för idrottsföreningar. Länk till Svenskalag.se
- Det kan finna sätt att få ner era utgifter/kostnader genom samarbete och planering? Vi kan hjälpas åt att använda de rersurser/material/utrustning som redan finns.
- I planering av en aktivitet/evenemang. Gör en inventering kring: Vad har vi? Vad behöver vi? Hur kan vi få tag på det vi behöver?
Spira är ett växande nätverk som kan och bör nyttjas i att hitta samarbeten. Det går kanske att lösa det ni behöver utan att det behöver kosta er pengar. På så vis kan kostnaden för deltagarna minska/försvinna och aktiviteten blir tillgänglig för fler.Ta kontakt med SpiraÖppnas i nytt fönster. så hjälper vi er!
- Känner ni till Fritidsbanken? - Det är som ett bibliotek, fast med sport- och friluftsprylar. Här kan man låna utrustning för en aktiv fritid, som t.ex. skidor, skridskor, inlines, flytvästar, tält, bollar av olika slag, klubbor, fiskespön, fotbollsskor, hjälmar, stormkök och mycket mer. Lånetiden är 14 dagar. Länk till Fritidsbankens hemsida
Länk till annan webbplats..
- I planering av en aktivitet/evenemang. Gör en inventering kring: Vad har vi? Vad behöver vi? Hur kan vi få tag på det vi behöver?
Vara lätt att ta sig till på ett tryggt sätt
Har ni funderat på hur målgruppen för er aktivitet/verksamhet tar sig till er?
- Finns det någon möjlighet för att ta aktiviteten närmare målgruppen?
- Om ni är låsta med VART aktiviteten/verksamheten är. Har ni då funderat kring HUR målgruppen tar sig till er?
- Kan ni möjliggöra skjuts på något sätt?
- Samåkningsgrupper?
- Erbjuda skjuts till och från aktiviteten/verksamheten?
- Hur är cykel- och gångvägar till er aktivitet/verksamhet?
Det går alltid att fråga er målgrupp om nedan punkter och om det uppdagas någonting som upplevs otryggt så ta kontakt med SpiraenhetenÖppnas i nytt fönster..
- Funkar all belysning längst vägen?
- Finns det andra faktorer som skapar otrygghet?
- Klotter?
- Skadegörelse?
- Annat?
- Finns det möjlighet att ha vuxna som följer målgruppen till och från aktiviteten/verksamheten?
- Kan ni möjliggöra skjuts på något sätt?
- Har ni sätt att kommunicera med målgruppen och målgruppens vårdnadshvare?
- Skapa chattgrupp med målgruppen så att det enkelt kan meddelas om någonting händer på vägen till/från.
- Skapa chattgrupp med vårdnadshavare eller på annat sätt meddela när målgruppen kommit fram till och/eller lämnar er.
- Finns det behov av kommunikation på fler språk?
Vara anpassad för att så många som möjligt kan delta när det gäller: lokal/plats, tidpunkt, utrustning och anmälan
Lokal/plats
- Hur säkerställer ni att målgruppen tar sig till er?
- Hittar alla till er? Finns det vägbeskrivningar att tag del av?
- Är lokalen/platsen anpassad efter målgruppen? Exempelvis handikappsanpassad?
Tidpunkt
Har ni funderat på om dag och tid för er aktivitet/verksamhet...
- Krockar med någon annan liknande verksamhet som gör att målgruppen tvingas välja?
- Passar för målgruppen? Har ni frågat när det åassar bäst för dem? Är ni flexibla för att möta deras behov för att få fler att kunna delta?
- Matchar kollektivtrafikens tider med tiden för er aktivitet/verksamhet? Hinner målgruppen dit och hem om exempelvis åker buss?
Behov och tillgång till utrustning
- Är det tydligt för målgruppen vilken utrustning som krävs för att delta i er aktivitet/verksamhet?
- Finns det utrustning att låna på plats? Oavsett svar, vet målgruppen om det?
- Om ni inte har utrustning att låna ut...
- Går det att lösa genom att samarbeta med till exempel fritidsbanken eller andra föreningar/verksamheter?
- Vet ni om att ni kan tipsa målgruppen om att fritidsbanken finns och att det finns pengar att söka för att köpa utrustning från Majlblomman? Läs mer om det ovan under rubriken "Vara kostnadsfri eller ekonomiskt överkomlig".
Anmälan till aktiviteten (om det krävs)
Det generella tipset är att undvika anmälan om det är möjligt då det är ett svårt moment för många. Om det inte går att undvika. Har ni funderat kring…
- Hur anmälan till er aktivitet/verksamhet görs?
- Är det enkelt att anmäla sig?
- Finns det fler än ett sätt att göra det?
- QR-koder/digitala formulär
- Pappersformulär?
- Muntlig anmälan?
- SMS?
- Finns det en möjlighet att göra anmälan på fler språk?
- Erbjuder ni hjälp till dem som behöver hjälp med att anmäla sig?
Vara en trygg och inkluderande aktivitet som är fri från kränkningar och där alla har lika värde
- Säkerställer ni att ni har utbildade ledare och/eller goda vuxna i er verksamhet?
- Spira kan erbjuda samtliga verksamheter utbildning i den sociala utvecklingsstrategin. Läs mer här: Den sociala utvecklingsstrategin - Sandvikens kommun
Länk till annan webbplats.
- RF-SISU kan erbjuda stöd och utbildningar inom ledarskap. Utbildning för föreningsledare - SISU Idrottsutbildarna
Länk till annan webbplats.
- Begär ni ut utdrag ur belastningsregistret från de vuxna i er verksamhet
- Finns det en värdegrund för verksamheten som ni aktivt arbetar med att efterleva?
- Spira kan erbjuda samtliga verksamheter utbildning i den sociala utvecklingsstrategin. Läs mer här: Den sociala utvecklingsstrategin - Sandvikens kommun
- Undvik ensamarbete med barn och unga
- Lägg stor vikt vid relationsskapande
Tips:- Lära er namnet på ALLA deltagare och använd namnen ofta
- Positiv förstärkning. Bekräfta de beteenden som ni vill se mer utav!
- Våga reagera som vuxen om det uppstår allvarliga händelser eller situationer som skapar oro. Det finns hjälp att få för att hantera dem!
Om det uppstår situationer ni inte har verktyg att själva hantera. Ta kontakt med Sandvikens kommuns Fältverksamhet! Länk till fältverksamhetens hemsidaÖppnas i nytt fönster..
- Lära er namnet på ALLA deltagare och använd namnen ofta
Marknadsföras där målgruppen finns
Har ni en definierad målgrupp?
Har ni funderat på hur ni bäst når ut till den målgruppen?
- Hur marknadsför ni er aktivitetet/verksamhet idag?
- Finns det ett behov av att marknadsföra er aktivitet på fler språk?
- Visste ni att det finns hjälp att få med att nå ut med information till målgrupper som ni kanske inte når? Ta kontakt med Spiraenheten
Öppnas i nytt fönster. så hjälper vi er!
- Visste ni att det finns hjälp att få med att nå ut med information till målgrupper som ni kanske inte når? Ta kontakt med Spiraenheten
- Tips på olika sätt att marknadsföra er verksamhet/aktivitet.
- Prova-på tillfällen där målgruppen får chans att få upp ögonen för er verksamhet.
- Sociala medier
- Affischer/anslagstavlor
- Muntligt/personliga möten
- Utskick via exempelvis SMS/Mejl
- Utskick i pappersform
- Hitta samarbeten med andra etablerade verksamheter
Visste ni att Spira har ett stort och växande nätverk som kan hjälpa till att hitta samarbeten och marknadsföra er verksamhet/aktivitet? Exempelvis genom skolor, bostadsbolag och föreningsliv.