Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Riktlinje för tillgänlighet inom områdesteam 1 - Spira

Som en del av områdesteamets arbetet att skapa fler tillgängliga fritidsaktiviteter har en riktlinje för tillgänglighet arbetats fram. Nedan kan du läsa om riktlinjens syfte, bakgrund, huvudpunkter och vilka tips som finns för ökad tillgänglighet.

Definition av tillgänglighet

"Tillgänglighet handlar om hur samhället utformas. Ett tillgängligt samhälle är utformat så att så många som möjligt kan använda och ta del av det. Det handlar om att kunna ta del av den fysiska miljön och kunna ta sig runt i samhället. Det innebär också att få tillgång till information och kommunikation samt kunna använda produkter och tjänster”

- Utdrag ur handlingsplanen för Spira-område 1

Bakgrund och syfte

Områdesteamets mål är att alla barn och unga ska uppleva att det finns tillgängliga aktiviter i det område man växer upp. CTC-enkäten och områdesteamets arbete utifrån den påvisar att det för få barn och unga svarar att det finns tillgängliga aktiviteter för dem. Därför beslutades att en riktlinje för tillgänglighet ska skapas och spridas. Syftet är att få aktivitets- /evenemangsägare att fundera över tillgängligheten i det man gör och samtidigt få tips på hur man kan tänka för ökad tillgänglighet. Sandvikens kommun erbjuder brett aktivitetsutbud och tillsammans kan vi öka tillgängligheten till det.

Riktlinjens huvudpunkter och tips

 

Vara kostnadsfri eller ekonomiskt överkomlig

Visste ni att...

Vara lätt att ta sig till på ett tryggt sätt

Har ni funderat på hur målgruppen för er aktivitet/verksamhet tar sig till er?

  • Finns det någon möjlighet för att ta aktiviteten närmare målgruppen?
  • Om ni är låsta med VART aktiviteten/verksamheten är. Har ni då funderat kring HUR målgruppen tar sig till er?
    • Kan ni möjliggöra skjuts på något sätt?
      • Samåkningsgrupper?
      • Erbjuda skjuts till och från aktiviteten/verksamheten?
    • Hur är cykel- och gångvägar till er aktivitet/verksamhet?
      Det går alltid att fråga er målgrupp om nedan punkter och om det uppdagas någonting som upplevs otryggt så ta kontakt med Spiraenheten Öppnas i nytt fönster..
      • Funkar all belysning längst vägen?
      • Finns det andra faktorer som skapar otrygghet?
        • Klotter?
        • Skadegörelse?
        • Annat?
    • Finns det möjlighet att ha vuxna som följer målgruppen till och från aktiviteten/verksamheten?
  • Har ni sätt att kommunicera med målgruppen och målgruppens vårdnadshvare?
    • Skapa chattgrupp med målgruppen så att det enkelt kan meddelas om någonting händer på vägen till/från.
    • Skapa chattgrupp med vårdnadshavare eller på annat sätt meddela när målgruppen kommit fram till och/eller lämnar er.
    • Finns det behov av kommunikation på fler språk?

Vara anpassad för att så många som möjligt kan delta när det gäller: lokal/plats, tidpunkt, utrustning och anmälan

Lokal/plats

  • Hur säkerställer ni att målgruppen tar sig till er?
  • Hittar alla till er? Finns det vägbeskrivningar att tag del av?
  • Är lokalen/platsen anpassad efter målgruppen? Exempelvis handikappsanpassad?

Tidpunkt

Har ni funderat på om dag och tid för er aktivitet/verksamhet...

  • Krockar med någon annan liknande verksamhet som gör att målgruppen tvingas välja?
  • Passar för målgruppen? Har ni frågat när det åassar bäst för dem? Är ni flexibla för att möta deras behov för att få fler att kunna delta?
  • Matchar kollektivtrafikens tider med tiden för er aktivitet/verksamhet? Hinner målgruppen dit och hem om exempelvis åker buss?

Behov och tillgång till utrustning

  • Är det tydligt för målgruppen vilken utrustning som krävs för att delta i er aktivitet/verksamhet?
  • Finns det utrustning att låna på plats? Oavsett svar, vet målgruppen om det?
  • Om ni inte har utrustning att låna ut...
    • Går det att lösa genom att samarbeta med till exempel fritidsbanken eller andra föreningar/verksamheter?
    • Vet ni om att ni kan tipsa målgruppen om att fritidsbanken finns och att det finns pengar att söka för att köpa utrustning från Majlblomman? Läs mer om det ovan under rubriken "Vara kostnadsfri eller ekonomiskt överkomlig".

Anmälan till aktiviteten (om det krävs)

Det generella tipset är att undvika anmälan om det är möjligt då det är ett svårt moment för många. Om det inte går att undvika. Har ni funderat kring…

  • Hur anmälan till er aktivitet/verksamhet görs?
    • Är det enkelt att anmäla sig?
    • Finns det fler än ett sätt att göra det?
      • QR-koder/digitala formulär
      • Pappersformulär?
      • Muntlig anmälan?
      • SMS?
    • Finns det en möjlighet att göra anmälan på fler språk?
    • Erbjuder ni hjälp till dem som behöver hjälp med att anmäla sig?

Vara en trygg och inkluderande aktivitet som är fri från kränkningar och där alla har lika värde

Marknadsföras där målgruppen finns

Har ni en definierad målgrupp?
Har ni funderat på hur ni bäst når ut till den målgruppen?

  • Hur marknadsför ni er aktivitetet/verksamhet idag?
  • Finns det ett behov av att marknadsföra er aktivitet på fler språk?
  • Tips på olika sätt att marknadsföra er verksamhet/aktivitet.
    • Prova-på tillfällen där målgruppen får chans att få upp ögonen för er verksamhet.
    • Sociala medier
    • Affischer/anslagstavlor
    • Muntligt/personliga möten
    • Utskick via exempelvis SMS/Mejl
    • Utskick i pappersform
    • Hitta samarbeten med andra etablerade verksamheter

      Visste ni att Spira har ett stort och växande nätverk som kan hjälpa till att hitta samarbeten och marknadsföra er verksamhet/aktivitet? Exempelvis genom skolor, bostadsbolag och föreningsliv.