Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

VINDÖGA 2015

VINDÖGA 1-3 oktober 2015

Grafisk form: Studio Lord www.studiolord.se


KULTURCENTRUM
1 - 3 oktober
VINDÖGA 2015 10-års jubileum

För tionde året arrangeras Vindögafestivalen med inriktning mot alternativa konstformer såsom konstvideo, ljudkonst, dans, musik och poesi samt performance med lokala och nationella artister.

Fri entré

PROGRAM VINDÖGA 2015

Torsdag 1/10
Kl. 19.00 MUSIKVERKET
VIDEOKLUBBEN # presenterar Brazil 84 av Phill Niblock -video

Fredag 2/10
Kl. 18.00 TEATERBRUKET
Anna Lord-dans
Louise Kvarby-dans
Carolina Hindsjö -film
Anna-Karin Berglund-musik (elektronisk)
LEHNBERG-musik (elektronisk)

Lördag 3/10
Kl. 11- 14 Drop-in FOAJÉN
Familljelördag workshop: Kretsbändning - Från leksaksinstrument till ljudkonst med Oskar Hallbert

Kl. 15.00 MUSIKVERKET
Jag hatar konsten! Föreläsning om Joseph Beuys med
Lasse Ekstrand

Kl. 18.00 MUSIKVERKET och TEATERBRUKET
Emil Skogh, Shida Shahabi, Anton Svanberg och Sarasvati Shrestha-musik (impro/jazz)
Daniel Palmberg & Christina Wannberg-video
Mikael Strömberg/Igor-musik/video (elektronisk)
Allison Chanic-musik (elektronisk)
Chaos Pals-musik (elektronisk/noise)
Alexandra Nilsson/Raquel Meyers-musik (elektronisk/noise)

Ett samarrangemang med föreningen FIA.

Genomförs med stöd från ABF-Gästrikebygden, Lars Bucans kulturfond och Gunvor Göranssons stiftelse.

Länkar:

Ladda ned programbladPDF (pdf, 1.1 MB)

Stillbild från Brazil 84 ©2015 mode records

VIDEOKLUBBEN # presenterar Brazil 84 av Phill Niblock


Torsdag 1 oktober kl. 19.00, MUSIKVERKET Fri entré

Mer information

Familjelördag VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

Familljelördag workshop: Kretsbändning - Från leksaksinstrument till ljudkonst


Ta med dig ditt elektriska leksakinstrument så försöker vi tillsammans hitta alternativa vägar på kretskortet för att få fram helt nya ljud och möjligheter. Du kommer bli förvånad vilket ljudkaos som finns under leksakernas polerade yta! Vi spelar, lyssnar, skruvar och löder.

Det vanligaste är att man kretsbänder leksakssyntar, men alla batteridrivna ljudskapande leksaker går att kretsbända.

Av säkerhetsskäl arbetar vi enbart med batteridrivna grejer (max 12 volt).

Från 12 år eller i vuxet sällskap. Ledare: Oskar Hallbert

3 oktober kl. 11.00-14.00 drop-in, FOAJÉN Kulturcentrum

Fri entré

DEFINIENDUM

Om hur vi upplevs och upplever oss själva och andra.

Premiär. En kortfilm av Christina Wannberg, Daniel Palmberg och Linda Lundberg.

Christina Wannberg, verksam bildkonstnär från Sandviken. Scenografiutbildning på högskola.

Daniel Palmberg, verksam ljud- och bildkonstnär från Sandviken. Filmutbildning på högskola.

Linda Lundberg, verksam dansare och skådespelare från Hofors. Estetiska programmet musikal/teater och danskurser på Ballettakademi.

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

Mikael Strömberg
arbetar som konstnär i olika ljud-text-bild sammanhang. Det brukar resultera i radioprogram, böcker, artiklar, cd-skivor, utställningar, ljudinstallationer och filmmusik. Till exempel flera uppmärksammade text-ljud-verk tillsammans med serietecknaren Joakim Pirinen. Han har skrivit elektronisk musik till konstflyg och rökskulpturer, ställt ut hela städer som klangmonument, designat ljud för lastbilar, startat en ljudatlas för utrotningshotade ljud mm.

I övrigt är han radioproducent och verksam som konstnärlig lektor i audiovisuell produktion vid Högskolan i Dalarna.

IGOR – musiken
Musik talar till hela nervsystemet. Musik är biologi. Musik ger dopaminimpulser. Vi har haft den i vårt omlopp över 50.000 år, alltsedan den första neandertalaren spelade på sin benflöjt.

2012 hamnade jag på sjukhus och låg nedsövd. Redan vid första uppvaknandet kände jag en klösande hunger efter musik. Jag hade inte ätit fast föda på en vecka men det första jag stoppade i mig var mina egna hallucinationer av musik. Musik som antagligen betytt allra mest för mig i livet; John Cage, Brian Eno, pianomusik,  ljudlandskap.

Det här är vad jag hörde i sjukhussängen. Musiken ekade klart och tydligt i huvudet och behövde komma ut. Igor. Fast & Slow.

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

Emil Skogh, Shida Shahabi, Anton Svanberg och Sarasvati Shrestha
Detta projekt är en sammansättning av konstnärer som arbetar och verkar inom flera olika fält. Musiken är en plattform, ett manifest, ett motstånd, en samlingspunkt

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

LEHNBERG
David Lehnberg har turnerat runt om i världen sedan slutet av 90-talet med sin musik, särskilt i bandet The Deer Tracks där både Nordamerika, Asien och Europa har varit hans hem nästan mer än Sverige de senaste åren. Under namnet LEHNBERG går David in djupare i den elektroniska musikvärlden med allt den har att erbjuda. Davids karakteristika och instrumentella smått trasiga harmonier och genomströmmande toners experimentella lust bildar en stark drömlik upplevelse. Influenser från alla världens hörn tas in och skalas ner till en elektronisk kaleidoscope som skapar en hypnotisk ljudbild.

LEHNBERGS första högoktanig 5-spårs EP , 'False Idols’ släpptes tidigare i år på Gävles egna Lamour Records. 

www.facebook.com/lehnberglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
www.twitter.com/davidlehnberglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
www.instagram.com/davidlehnberglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
www.lamour.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster 

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

Beba
Ett solo i form av en dans och film performance som rör sig inom det personliga och det allmänna mellan det fiktiva och det dokumentära berättandet. Det är en del av ett större verk som blandar dans och dokumentärfilm och har visats en gång tidigare under konstmässan Supermarket i Stockholm april 2015.

Koreografi, koncept, dans och film: Louise Kvarby
Foto: Louise Kvarby, Christian Rossipal, Dan Lageryd
Musik: Le Trio Joubran
Text: Stuart Hall

Stycket är ca 20 min långt.

Louise Kvarby är verksam som koreograf, dansare, pedagog och filmare. Utbildad inom dans vid Balettakademin och Danshögskolan i Stockholm samt inom film på Valand i Göteborg. Hon är konstnärlig ledare för dansgruppen Transforma och producerar film genom Louise Kvarby Produktion.

www.transforma.selänk till annan webbplats

www.louisekvarby.comlänk till annan webbplats

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

Carolina Hindsjö
Carolina Hindsjö has a Finnish mother and Swedish father. She studied at Chelsea College of Art in London and finds out that the universe is her hometown.

Carolina makes art on philosophical subjects, mixed with theological and private observations. The surrealistic in her animations and drawings are important elements, she believes that the surreal telling things that we do not see. She is inspired by people's personalities. Human often has so many layers and exploring them is important. To be human is somehow absurd and reality is often stranger than fiction.

Synopsis: ....The God of Sakarias is a three screen film. There are three point of views in one film. The main story is in the middle and then to compliment the story there is one screen on each side.

On the sides there is abstract forms which are existential views on life and there is also the man's experiences on the story line.
The story is about loving. As a human being you can only love in a certain way and you put that feeling on everything. You even put that love on God. The humankind is simple. If you are a believer or not you are transferring your thoughts, behavior, upbringing etc., on everything and everyone. Therefore God is almost like a human being. Even if you think that you will never understand God, that thought is still a projection from your inside.
You can see that our whole society was build from how the humans react to situations. It is interesting that we always develop to see our universe in new ways, but we always come back to the same pith. Are we really developing? Maybe we should search inside us, instead.
Is the search for God the same as science? There are many questions to ask. I have tried to show our love for God like the search for meaning in our life. Why do we want to develop all the time? This is because God has made us like that. However, God would like us the same if we develop our inside instead. Are our minds expanding like the universe is expanding? Is there a connection?
There is chance in the world, but not limitless. But our mind experience it like it is limitless. God has created everything. Why should we believe in God when there is so many other things to believe in the world. To think about God could be very boring.
I also did a three screen film because I wanted to show that you are three people in a relationship. When two people meet they create a third person. That person exists sometimes with full opacity and sometimes with zero. If you had loved someone the third person is always left.
As a feminist that I am I wanted to make God as a woman. I wanted to make the man weak that he wasn't in control. Women very often get that character.

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

CHAOS PALS used to be a fresh-from-milk-farm duo, but have matured into a piece of hardened machinery. We use two Kaoss Pads each and nothing else (KP1 and KP3, for the nerds amongst us). Extensively cross-feeding signals to each other, the set-up is a self-contained ecology of chaos daring us to control it and to extract some musical meaning from it.

Chaos Pals: Girilal Baars and Olle Oljud

Olle Oljud
Studies in electro-acoustic music at IDKA and Gotland school of music composition. Works with electroacoustic music/textsound, noise, improvised, stökbrök, visual art, performance, contemporary dance, video/film, etc. Also active in several electronic/impro/noise music projects. Olle’s pieces have been played at several Swedish and international festivals.

Girilal Baars
Studies in folk music (Uppsala University & Sibelius Ac. Helsinki), composition (EMS, Stockholm) and sound art (DI, Stockholm). Works with acoustic and electro acoustic music as a composer and performer. Has toured Sweden, Finland and Russia and performed as far apart as Iceland, Tuva and New York.

www.girilal.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Olle and Girilal are both members of FST, the Swedish Society of Composers, and other similar organizations in Sweden. 

Olle lives in Gävle, Girilal in Uppsala.

Music: soundcloud.com/chaospalslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Contact: olleoljud@gmail.com, guru@girilal.com

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

Allison Chanic
Allison Chanic, also known as the Queen of Heartache, who is an avante-garde electronic musician. Allison has a background in classic instruments, such as the piano and violin, and in 1996 switched to the means of computerised music, which allowed her to blend in her sound of classic instruments with electronic sounds. She has also been the front figure and lead singer of Swedish/French electronic band "Amphex" since their debut in 2007 and today for the underground electronic experimental band Sam Darko and Klim Roos.

www.allisonchanic.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

"For Vindoga Festival, I've chosen to present a vocal based live set where I aloud the universe to dictate my vocal force of singing. My broken voice will recreate and reproduce the energy we transcend. My voice will try to communicate with your soul and perhaps even to touch your heart."

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

LAS BRUTASLISTAS- Alexandra Nilsson & Raquel Meyers

"Machete al Machote" - Mariachitrash

Alexandra Nilsson är tonsättare och trumpetare. Hon arbetar framförallt med trumpet och live-elektronik, både som soloartist och i samarbeten med andra musiker och konstnärer. Med bakgrund som jazzmusiker är den improvisatoriska delen i hennes komponerande en viktig del och hon intresserar sig för samspelet mellan elektroniska och akustiska ljudvärldar. Hon gillar också att leka med starka kontraster- högt och lågt, brutalt och finstämt. Alexandra har en master i komposition från KMH i Stockhom och är verksam på EMS och Fylkingen.

Raquel Meyers is a Spanish artist based in Sweden. She define her practice as KYBDslöjd (drawing and crafting by typing).The grid is the framework and the characters are the instructions. KYBDslöjd is the joy of text-mode. A brutalist storytelling about technology.
Since 2004 she has performed at festivals like Transmediale, Piksel, Mapping, La Casa encendida and Cimatics, at 8bit events like Tokyo Blip Festival and the Playlist exhibition, as well at Liste Art Fair Basel, Ars Electronica Center, Alingsås Konsthall, Bonniers Konsthall, Xpo Gallery, Click New Media Arts Festival, Alt_Cph, BEK- Bergen Center for Electronic Arts, LABoral and iMAL.

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

Anna-Karin Berglund
Anna-Karin Berglund har länge spelat musik i olika konstellationer och turnerat världen över. De senaste åren har hon varit mest aktiv som livemusiker i The Deer Tracks och som en av nyckelpersonerna i Twiggy Frostbite (som efter en lång turné i Asien nyligen släppt ett väldigt hyllat andra album). Anna-Karin har en stark scenpersonlighet och lyser alltid med sin närvaro bakom klaviaturen, vare sig det är piano eller mer elektroniska apparater. Nu är det äntligen dags för henne att ställa sig i rampljuset själv och låta den egna kreativiteten tala. I ett myller av rattar och knappar, styr hon med fast hand en brokig samling elektroniska prylar, på hennes jungfruresa som soloartist.

VINDÖGA 2015 Kulturcentrum

ARTISTER VINDÖGA 2015:

Sidan uppdaterad: 2016-11-17
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se