Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Läs en teater

Arbete med barns läs- och språkutveckling kan genomföras på många olika sätt. Syftet med konceptet Läs en teater är att göra barns läsande till en helhetsupplevelse där det skrivna ordet gestaltas, dramatiseras och tolkas.

Bakom Läs en teater står Riksteatern Gävleborg i samarbete med Region Gävleborg/Kulturutveckling och Litteraturhuset Trampolin.

Nasse-musikalen

Läs en teater - Hudiksvall

Under senhösten 2016 såg 17 barngrupper från förskolor i Hudiksvalls kommun föreställningen Nasse-musikalen och läste Sven Nordqvists bok Nasse hittar en stol. Med utgångspunkt från Läs en teater i Hudiksvall genomförde Lotta Grut från Högskolan i Gävle i dialog med Birgitta Silfver en studie kring hur barn uppfattar bok och teater. Resultatet - Läs en teater. Berättelser om samspel, lek och lärande i förskolebarns möten med bok och föreställning - publicerades hösten 2017. 

I studien konstateras bland annat:

- Att lärande kanske sker först då en genuin dialog mellan scen och salong skapas

- Att lärandet för de små barnen lika mycket handlar om en teatersocialisering.

- Att barnen är lika, eller mer, upptagna av att utforska sig själva i rollen som publik som av vad de vuxna skådespelarna har att berätta från scenen.

Läs mer:

Läs en teater. Berättelser om samspel, lek och lärande i förskolebarns möten med bok och föreställning PDF (pdf, 778.8 kB)

 

Collage

Läs en teater - Hofors

Under hösten 2015 deltog förskolebarn i åldrarna 4-5 år och pedagoger i Hofors kommun i ett pilotprojekt, där bokläsning och teater kombinerades.

Pedagogerna läste boken Barbie-Nils og pistolproblemet av norska Kari Tinnanen högt för sina barngrupper. Barn och pedagoger fick därefter se föreställningen Barbie-Nils och pistolproblemet i Teater Barbaras uppsättning. Pedagogerna deltog även i en workshop/föreläsning om att "Prata scenkonst" med Caroline Grafström, konslent för barn och unga på Riksteatern Västernorrland.

Rapporten "Vi läste Barbie-Nils och sen fick vi gå på Barbie-Nils..." beskriver bakgrunden och idéen kring konceptet Läs en teater. I rapporten beskrivs också hur de medverkande förskoleavdelningarna valt att ta sig an uppgiften. Rapporten är inte en vetenskaplig undersökning utan en dokumentation av hur pilotprojektet drivits och vilka effekter som iakttagits.

Ett antal slutsatser dras i rapporten:

- Att kombinera bokläsning och teater är ett lyckat arbetssätt

- Boken och teatern har delvis bidragit till diskussioner och skapande i barngrupperna. Diskussionerna har dock inte alltid handlat om det som pedagogerna trodde skulle vara det intressanta.

- Föreläsningen "Prata scenkonst" var inte nödvändig för projektet, men den var inspirerande och den samtalsmetod som introducerades var användbar.

 

Läs mer:

"Vi läste Barbie-Nils och sen fick vi gå på Barbie-Nils..." - rapport om projektet Läs en teaterPDF (pdf, 3.8 MB)

Prata scenkonst - en enkel metod för klassrummetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Teater Barbaralänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (här finns bl.a. en specialframtagen handledning till Barbie-Nils och pistolproblemet )

Information:

Agneta Svens, teaterkonsulent, Riksteatern Gävleborg, 070 – 375 19 94, agneta.svens@riksteatern.se

Karin Forsgren Anderung, verksamhetsutvecklare, Litteraturhuset Trampolin, 026-24 16 35, karin.forsgren.anderung@sandviken.se

Sidan uppdaterad: 2017-10-06
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se