Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Projektet Young Story Architects

Projektet Young Story Architects (YSA) drevs av Litteraturhuset tillsammans med Region Gävleborgs crossmediakonsulent och Högskolan i Gävle och fick ekonomiskt stöd från Region Gävleborg hösten 2013 och våren 2014.

Projektbeskrivning

I den dagliga kontakten med datorer är programmeringsspråket osynligt, dolt under lager av användarvänliga interface, som gör det näst intill omöjligt att tolka strukturerna bakom.

Raspberry Pi är en extremt avskalad dator, framtagen i pedagogiskt syfte för att användas i undervisning om programmering som språk.

I Young Story Architects vill vi använda Raspberry Pis för att programmera interaktiva scener. Scenerna kommer att vara en del av en ramberättelse. Barngrupper i åldrarna 13-16 år respektive 10-12 år kommer att, tillsammans med handledare med olika kompetenser, vara de som skapar de interaktiva berättelserna.

Genom att kombinera programmering med en övergripande dramaturgisk berättelse hoppas vi få en ökad förståelse för hur dessa språk kan komplettera varandra. Vi vill också bidra till att sudda ut gränsen mellan ”kreativa” och ”tekniska” ämnen.

Genom projektet Young Story Architects hoppas vi kunna hitta en rolig och lärvänlig modell för att använda programmerade berättarelement. En modell som lätt kan anpassas till olika miljöer och deltagare och därmed kan spridas, regionalt och nationellt.

Runt enkla pedagogiska datorer som t.ex. Raspberry Pi har det runt om i världen dykt upp en rad initiativ för barn och ungdomar, s.k. makerspaces, lägerverksamhet etc. Tyvärr har inte utvecklingen i Sverige riktigt hållit jämna steg och det är svårt att här hitta satsningar för barn som vill närma sig ett kreativt uttryck genom programmering. Vi vill med projektet Young Story Architects bidra till att Sverige kommer ikapp och att barn och ungdomar har samma möjligheter att skapa och kommunicera via programmering som i t.ex. Storbritannien och USA.

Projektet YSA - genomförd verksamhet

Sidan uppdaterad: 2016-08-19
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se