Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Trampolinmodellen - boken

Kan film, musik, drama, bild och rörelse bidra till barns och ungas läs- och språkutveckling? Ja, det menar vi på Litteraturhuset Trampolin, och nu har vi skrivit en bok om vår modell.

Bild på bokens omslag

Wooow, sa en treåring som kom till Litteraturhuset Trampolin för första gången. Precis en sådan entusiasm som alla vi som arbetat med att ta fram verksamheten hade hoppats på. Nu har vi varit igång i flera år och sett barn och unga våga ta plats, skapa berättelser och öppna sina symboliska ryggsäckar.

I boken Trampolinmodellen – ett lekfullt sätt att stärka barns och ungas språkutveckling delar vi med oss av vårt sätt att kombinera teori och praktik med berättelsen i centrum. Utgångspunkten för vårt arbete är barns delaktighet. Rummets utformning är också av stor betydelse.

Vi visar i boken på strategier för att hitta barns inre motivation och hur man kan inspirera utan att styra för mycket. I boken finns även förslag och inspiration för dig som ska planera och genomföra språk- och läsfrämjande projekt för skola och fritid, utforma ett bokprat på ett bibliotek, planera undervisning på en kulturskola eller genomföra ett sagotema på en förskola.

Kopplingen till forskning och användandet av extern expertis är viktigt för oss på Litteraturhuset Trampolin. I boken finns kortare referat av forskningsresultat inom området och tips om vidare läsning. Fyra forskare som har betytt mycket för vår verksamhet bidrar dessutom med fristående fördjupande texter.

Jag vill beställa boken om Trampolinmodellen!länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (Länk till extern beställningssida.)

Bokens innehåll


Inledning - Välkommen till Litteraturhuset Trampolin!

Kapitel 1 - Barns delaktighet

Utsvävningar på digitala arenor - om youtube, literacy och genremedvetenhet -Fredrik Lindstrand

Kapitel 2 - Rummets betydelse

Rum för, med och av barn och unga - Eva Johanna Isestig

Kapitel 3 - Planering

Visuellt läsande - en väg in i skriftspråket - Carina Fast

Kapitel 4 - Genomförande

Lära genom lek och lära sig att leka - Katharina Andersson

Kapitel 5 - Två projekt från början till slut

Samlande tips och checklistor

Hittade du informationen du sökte?

Sidan uppdaterad: 2018-09-12
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se