Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-16.00

Kulturlöftet

Alla barn har rätt till kultur – både upplevelser och eget skapande. Kulturlöftet innebär att alla barn i Sandvikens kommun garanteras professionella kulturupplevelser och eget kulturutövande 1-2 gånger per läsår.

Kulturlöftet är en gemensam överenskommelse mellan kunskapsförvaltningen och kultur- och fritidsförvaltningen och gäller alla barn från förskolans 4-åringar till grundskolans årskurs 9. Utbudet bokas av pedagoger och genomförs under tiden barnen är i förskola och grundskola. Vill du veta vilket utbud ditt barn får ta del av den här terminen så finns mer information under varje årskurs.

För frågor och funderingar, kontakta:
Emilia Nilsson, kultursamordnare
026 - 24 11 79
emilia.nilsson@sandviken.se

Följ gärna Kulturlöftets på blogg och instagram:

Facebook
Instagram

Förskola

Grundutbud

Varje förskola tar del av ett av utbuden läsåret 20/21.
Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Musik - Ditt och Datt från Dag till Natt

En interaktiv konsert med musikgruppen Mamman & Pappan som består av Linda och Mathias Dahl på sång och piano.
Med egenskrivna, svängiga låtar tar de med publiken på en musikalisk resa om allt möjligt som händer från morgon till kväll en helt vanlig dag. Tandborst-Rap, räkneramsor, läskiga varelser och konsten att blåsa såpbubblor är några heta ämnen som tas upp. Men publiken får även sätta nytt rekord på 60 meter och höra den vackra sagan om Dagsländan och Nattsländan. Efter konserten erbjuds ett enkelt material där alla deltagare kan låta fantasin flöda och skapa sina egna färgglada sländor.

När: Höstterminen 2020

Litteraturprojekt - Fantasifabriken

Litteraturhuset Trampolin och Kulturskolan samverkar i en interaktiv föreställning med inspiration från bilderboken Kiosken av Anete Melece.

Genom drama, musik och rörelse får vi följa med till staden och till Olgas kiosk. Olga bor i kiosken men fantiserar om fjärran stränder. Olika kunder kommer och går, och den ena dagen är den andra lik. Men så plötsligt händer något oväntat och Olgas äventyr tar sin början.

1-3 föreställningar per förskola beroende på antal barn.

Varje förskola får en goodiebag med boken Kiosken och en handledning som inspirerar till eget skapande.

När: Läsåret 20/21

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


Julbus

Välkommen att ”julbusa” med oss på Kulturskolan!

Vi träffas i Musikverket där vi dansar runt granen och sjunger traditionella julsånger. Har vi tur kommer vi även att få träffa tomten!

När: Höstterminen 2020 Inställt!


SKAPANDE SKOLA - Barnkonventionen genom drama

Tretton förskolor deltar i Skapande skola-projektet där barn får skapa och gestalta historier med Barnkonventionen som utgångspunkt.

Projektet riktar sig till barn 4-6 år i förskolan och kommer att genomföras av Katarzyna Jankowska och Linda Kärki som båda är auktoriserade dramapedagoger och driver föreningen DramaMera i Sandviken.

Projektet genomförs med bidrag från Kulturrådet.

När: Läsåret 20/21

 

STUDSA - Sagoviken
Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att förskolorna är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer förskolorna att få delta i en eller flera workshopar antingen på er förskola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för förskolan är Sagoviken. Här får barnen läsa, skriva och skapa berättelser tillsammans med lek och olika estetiska uttryckssätt.

Förskoleklass

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Bokskola

Välkommen på bokskola! Här får barnen lära sig att låna och registrera sig för sitt första egna lånekort. I slutet av bokskolan får klassen möjlighet att låna böcker och barnen får även varsin bokgåva.

Detta utbud är digitalt våren 2021!
Biblioteket hjälper gärna till att plocka ihop blandade lådor för utskick till skolorna.

När: Läsåret 20/21


Scenkonst

Scenkonst är ett samlingsnamn på de konstformer som framförs direkt eller live inför publik. Exempel på olika typer av scenkonst är teater, musikal, dans, och cirkus - eller en blandning av allt!
Varje förskoleklass tar del av ett av scenkonst-utbuden våren 2021.

Musikal - Fjärilar i magen

- En dockmusikal om vänskap

Historien utspelar sig på skolgården innan Paula, Wilma och Jessica ska gå in i den nya skolan på den allra första skoldagen i ettan. Publiken får vara med på deras första möte som leder in i en fin vänskap. De är pirriga och nervösa på olika sätt med många obesvarade frågor: Ska läraren vara en drake? Kommer alla att skratta åt en? Och hur många fjärilar får egentligen plats i magen?
Wilma är en orange docka med mycket energi. Hon tycker om fart och fläkt och vill att saker ska hända på en gång. Paula är en lila docka som är lite långsammare i sitt tempo. Hon vill ha tid att känna efter innan hon gör något. Jessica är en tjej som är orolig och nervös. Hon är rädd för att göra fel och att bli utskrattad.

En nyskriven musikal med svängig musik, humor och dans, där både stora och små känslor får ta plats.

Plats: Utomhusscen utanför Musikverket, Kulturcentrum

När: Vårterminen 2021

Trumworkshop med Olle Tjern

Olle Tjern kommer ut till skolan med sin turnébuss proppfull med trummor och hinkar som barnen blir guidade att spela på!

Olle Tjern är proffstrummisen från Sandviken och spelar med bland annat artisten och tv-kändisen Nassim Al Fakir. Olle har under senaste åren inriktat sig på trummor för barn.
Han är alltid redo att inspirera med sitt lekfulla sätt att se på musik. Olle har också med sig en ljudanläggning så att barnen lär sig spela till dagens musik som dom lyssnar på.

Denna workshop är utomhus och Olle har med allt sin behövs för att genomföra.

”Att spela trummor ensam är som att äta middag ensam. Är man fler blir det roligare!!”

Plats: På respektive skolgård.

När: Vårterminen 2021

Gör en låt - med Olle Tjern och Anders "Kråkan" Ågren
Olle Tjern och Anders "Kråkan" Ågren kommer ut med inspelningsstudio, djembe-trummor, guitalele med mera och skriver låtar med barnen. Aktuella texter om ämnen som är passande till just den klass vi besöker. Låttexten kan handla om exempelvis miljö, kamratskap, hälsa, corona - och så vidare.

Resultatet levereras på USB, CD eller mailas som en fil.

I efterhand kan eleverna själva skapa videon till låten och lägga upp på Youtube. Kanske nästa års världshit!

Plats: På respektive skolgård.

När: Vårterminen 2021

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

Åk 1

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.


Dans i skolan

Kulturskolan erbjuder alla elever i årskurs 1 och grundsärskolans lågstadium dans i skolan!

Dansen har stor betydelse för barn och ungdomar när det gäller att stärka den egna identiteten och ta plats i samhället. Genom dansen får barn och unga även mötas över språkgränserna.

Under 6 veckor kommer vi att arbeta med att möta dansen både som uttrycksform men även som verktyg i relation till de dagliga skolämnena.

Vi gestaltar olika former, djur, känslor, siffror m.m. teman som kan kopplas till det dagliga arbetet i skolan. Vi tränar även koordination, styrka, smidighet, rytmik, uttryck och avslappning. Elevernas kreativitet och spontana rörelser tas tillvara och barnen möts kanske på, för dem ett nytt sätt. Här ges även möjligheten att utforska sin självständighet likväl som samarbetsförmåga.

Rummet ska fyllas av dansglädje!

Tid: Läsåret 20/21

Scenkonst

Scenkonst är ett samlingsnamn på de konstformer som framförs direkt eller live inför publik. Exempel på olika typer av scenkonst är teater, musikal, dans, och cirkus - eller en blandning av allt!
Varje årskurs 1-klass tar del av ett av scenkonst-utbuden våren 2021.

Musikal - Fjärilar i magen

- En dockmusikal om vänskap

Historien utspelar sig på skolgården innan Paula, Wilma och Jessica ska gå in i den nya skolan på den allra första skoldagen i ettan. Publiken får vara med på deras första möte som leder in i en fin vänskap. De är pirriga och nervösa på olika sätt med många obesvarade frågor: Ska läraren vara en drake? Kommer alla att skratta åt en? Och hur många fjärilar får egentligen plats i magen?
Wilma är en orange docka med mycket energi. Hon tycker om fart och fläkt och vill att saker ska hända på en gång. Paula är en lila docka som är lite långsammare i sitt tempo. Hon vill ha tid att känna efter innan hon gör något. Jessica är en tjej som är orolig och nervös. Hon är rädd för att göra fel och att bli utskrattad.

En nyskriven musikal med svängig musik, humor och dans, där både stora och små känslor får ta plats.

Plats: Utomhusscen utanför Musikverket, Kulturcentrum

När: Vårterminen 2021

Gör en låt - med Olle Tjern och Anders "Kråkan" Ågren
Olle Tjern och Anders "Kråkan" Ågren kommer ut med inspelningsstudio, djembe-trummor, guitalele med mera och skriver låtar med barnen. Aktuella texter om ämnen som är passande till just den klass vi besöker. Låttexten kan handla om exempelvis miljö, kamratskap, hälsa, corona - och så vidare.

Resultatet levereras på USB, CD eller mailas som en fil.

I efterhand kan eleverna själva skapa videon till låten och lägga upp på Youtube. Kanske nästa års världshit!

Plats: På respektive skolgård.

När: Vårterminen 2021

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

TILLVAL Studsa - Sagosatelliten

Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er skola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för lågstadiet är Sagosatelliten. Här får barnen arbeta med muntligt berättande med drama, musik och skapande.

Åk 2

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Litteraturprojekt - Kulturdagar

Kulturskola, konsthall, bibliotek och litteraturhus bjuder in till en heldag med fokus på kultur och berättande i Kulturcentrum. Eleverna får följa med i en dramatiserad berättelse där de på ett lekfullt sätt får möjlighet att upptäcka sina konstnärliga och skapande sidor.

Detta utbud blir digitalt!

När: Vårterminen 2021

Tvåornas kör

Tvåornas kör är ett körprojekt som riktar sig till alla elever i årskurs 2 i Sandvikens kommun. Projektet startade i Malmö och finns nu i flera olika kommuner i hela landet. I Sandviken hade vi de första konserterna våren 2018 och har sedan fortsatt med projektet varje år sedan dess.

Sångerna
Sångerna har pedagogerna på Kulturskolan i Sandviken valt ut. Det är sånger i olika stilar, nya och lite äldre, sånger med viktiga budskap och sånger med anknytning till Sandviken. De läggs ut som filmer på intranätet och därifrån kan varje klass titta och lyssna och på så sätt lära sig texter, melodier och rörelser.

Besöken
Varje skola får tre besök av oss pedagoger under en termin. Innan besöken får klasserna veta vilka sånger de ska öva på till just det tillfället. Mellan besöken fortsätter klasserna att öva själva och vid det sista besöket sjungs hela programmet igenom.

Konserterna
Mot slutet av terminen träffas alla medverkande tvåor till en gemensam avslutning. Ca 230 barn sjunger sångerna ihop med musiker och solister från Kulturskolan. Tillsammans skapar vi en hejdundrande musikfest där alla får känna sig delaktiga.

När: Läsåret 20/21

Bokprat

Välkommen till biblioteket på bokprat! Vi presenterar bra böcker och går igenom HelGe-katalogen. Därefter hjälper vi till att hitta passande böcker som eleverna får låna på sitt eget lånekort.

Detta utbud är digitalt våren 2021!
Biblioteket hjälper gärna till att plocka ihop blandade lådor för utskick till skolorna.

När: Läsåret 20/21

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

TILLVAL Studsa - Sagosatelliten

Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er skola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för lågstadiet är Sagosatelliten. Här får barnen arbeta med muntligt berättande med drama, musik och skapande.

Åk 3

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Litteraturprojekt - Kulturdagar

Kulturskola, konsthall, bibliotek och litteraturhus bjuder in till en heldag med fokus på kultur och berättande i Kulturcentrum. Eleverna får följa med i en dramatiserad berättelse där de på ett lekfullt sätt får möjlighet att upptäcka sina konstnärliga och skapande sidor.

Detta utbud blir digitalt!

När: Vårterminen 2021


Författarbesök med Anna Hansson

Alla elever i åk. 3 kommer i oktober att få träffa författaren Anna Hansson som har skrivit massor av böcker, mer än 100 stycken. De flesta är lättlästa kapitelböcker, men hon har även skrivit bilderböcker, faktaböcker och tjockare kapitelböcker. Hon står bl.a. bakom bokserierna Monsterhotellet, Frans och Fiffi, Drutten & Plutten, På Prao samt Fasliga fakta.

Hon kommer att prata om sina böcker, skillnaden på faktaböcker och skönlitteratur samt ge lite tips på hur man kommer igång med att skriva.

Varje klass kommer att få en bunt med Annas böcker utskickade i början av september. Det är bra om ni avsätter tid för läsning av böckerna så får ni ut mer av besöket. Låt eleverna läsa själva och läs några som högläsning! Ni får gärna förbereda några frågor inför besöket. Vi lämnar dock inga garantier för att alla frågor kommer att hinnas med.

När: Höstterminen 2020

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen

TILLVAL - Stadsvandring tema lokalhistoria

Hur har det sett ut i staden? Vad har hänt på olika platser? Vilka badregler gällde i badhuset? Under stadsvandringen i centrala Sandviken med Arkiv Gävleborg får eleverna svar på dessa frågor och lär sig mer om vår lokala historia via olika källor.

Under stadsvandringen visar vi fotografier från förr av platser vi besöker och jämför med det vi ser. Vi tittar även i andra källor från arkivet som berättar om stadslivet tidigare. Eleverna får träna på att studera likheter och skillnader i stadsmiljön förr och nu.

Eleverna kommer att få vara aktiva med några enklare uppgifter under vandringen.

Plats: Centrala Sandviken

När: Vårterminen 2021

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

TILLVAL Studsa - Sagosatelliten

Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er skola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för lågstadiet är Sagosatelliten. Här får barnen arbeta med muntligt berättande med drama, musik och skapande.

TILLVAL - Spela blåsorkester

I höst har ni möjlighet att spela blåsorkester. Vi spelar tillsammans där varje barn är en del i en musikalisk helhet. Vi tränar samspel, lyssnande och delar en gemensam upplevelse. Det finns möjlighet att avsluta med en konsert som klassen själva bjuder in till.

När: Läsåret 20/21

TILLVAL - Spela stråkorkester

Spela stråkorkester är ett projekt inom Kulturlöftet som är riktat till elever i årskurs 3 och 4. Under fyra tillfällen får klassen träffa Kulturskolans lärare i mindre grupper och lära sig några låtar på cello och kontrabas. Vi kommer även att sjunga och introducera enklare noter. Fjärde gången avslutas med att vi spelar upp låtarna för varandra och får uppleva känslan av att spela tillsammans i en orkester.

När: Läsåret 20/21

Åk 4

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Promenadteater - Mysteriet med utforskaren

"Mysteriet med utforskaren" är en promenadteater, vilket innebär att ni i publiken kommer att gå på ett äventyr tillsammans med en av Teater Carpas karaktärer. Längs promenaden kommer barnen att möta olika karaktärer som i sin tur agerar ut nästa scen eller ger ledtrådar till nästa steg i berättelsen. Föreställningen är interaktiv och spännande, kläder efter väder!

Julia tvingas ut i ett äventyr där hon under vägens gång måste visa både mod och styrka för att nå sitt mål. Med sig på äventyret har hon Kurre som hjälper henne på vägen, men är det för att vara snäll eller för sin egen vinning?

Tema: Äventyr och självkänsla.

Plats: Skolorna kommer få gå på promenadteater på någon av följande platser:
Stadsparken, Årsundaskolans skolgård, Vasaparken, Sätraskolans skolgård, Hedängsskolans skolgård samt Gullhedsskolans skolgård.

När: Vårterminen 2021

SKAPANDE SKOLA - Cirkuskalaset

Cirkuskalaset kommer till skolan! En heldag där eleverna får både se en föreställning och själva träna på cirkuskonster tillsammans med erfarna cirkusartister.

  • Hanna Laiho - handstående och hula hoop
  • Damian Santibanes Avaloz - handstående och jonglering
  • Robin "Bobbo" Jäderfeldt - jonglering och magi
  • Trygve Cederberg - diabolo, enhjuling och balanskonst

Under dagen får eleverna se en 30 minuter lång föreställning samt prova på olika cirkuskonster i mindre grupper. Ett mer detaljerat schema skickas till skolan när klassens tid har bekräftats.

Cirkuskalaset är ett Skapande skola-projekt som vi har fått pengar till från Kulturrådet. Eftersom Skapande skola är ett bidrag kan vi inte i förväg veta hur mycket pengar vi får och kan därför inte garantera att alla klasser i en årskurs får ta del av utbudet. I höst är det dessutom bestämt att vi inte ska blanda klasser från olika skolor, vilket innebär att några skolor får stå över den här gången.

Följande skolor får besök av Cirkuskalaset: Gullhedsskolan, Vallhovsskolan, Kungsgårdens skola, Jernvallsskolan, Murgårdsskolan, Hedängsskolan, Björksätra skola och Årsunda skola.

När: Höstterminen 2020

SCENKONST - Volter och Ampere

Volter och Ampere är en energifylld dans– och musikföreställning.

Utan att spara på kraft tar Bronja och Magnus sig an volter, ampere, energitjuvar och andra laddade begrepp. En föreställning som motiverar och inspirerar till energisparande.

Tillsammans genererar vi energi för framtiden.

När: Höstterminen 2020

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

 

TILLVAL - Spela blåsorkester

I höst har ni möjlighet att spela blåsorkester. Vi spelar tillsammans där varje barn är en del i en musikalisk helhet. Vi tränar samspel, lyssnande och delar en gemensam upplevelse. Det finns möjlighet att avsluta med en konsert som klassen själva bjuder in till.

När: Läsåret 20/21


TILLVAL - Spela stråkorkester

Spela stråkorkester är ett projekt inom Kulturlöftet som är riktat till elever i årskurs 3 och 4. Under fyra tillfällen får klassen träffa Kulturskolans lärare i mindre grupper och lära sig några låtar på cello och kontrabas. Vi kommer även att sjunga och introducera enklare noter. Fjärde gången avslutas med att vi spelar upp låtarna för varandra och får uppleva känslan av att spela tillsammans i en orkester.

När: Läsåret 20/21


TILLVAL - Gitarrklass

Vid tre tillfällen träffar eleverna i halvklass Kulturskolans gitarrpedagoger för att jobba med musicerande, musikens verktyg och dess funktion med gitarren som utgångspunkt. Vi kommer att spela:

  • enkla melodier
  • ackompanjemang
  • ensemble

Eleverna får stifta bekantskap med olika sorters akustiska gitarrer och grundläggande musikaliska termer.

När: Läsåret 20/21


TILLVAL - Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

När: Läsåret 20/21

Åk 5

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Litteraturprojekt - Bubblan

Hösten 2020 bjöd vi in till en spännande förmiddag på Kulturcentrum i nya litteraturprojekt Bubblan, där vi utgick från Siri Pettersens bok med samma namn. Projektet är ett samarbete mellan litteraturhus, kulturskola, konsthall och bibliotek och syftet är att stimulera elevernas läslust och läsförståelse genom högläsning, drama, musik, dans och eget skapande.

På grund av pandemins andra våg som drog igång i höstas, blev en del klassers besök tyvärr inställda.
De klasser får istället ett brev, ett exemplar av boken Bubblan, samt en handledning skickade till sig.

Läs mer om boken på förlagets hemsida: Bubblan av Siri Pettersenlänk till annan webbplats

När: Läsåret 20/21

Bokprat

Välkommen till biblioteket på bokprat! Vi presenterar bra böcker och går igenom HelGe-katalogen. Därefter hjälper vi till att hitta passande böcker som eleverna får låna på sitt eget lånekort.

Detta utbud är digitalt våren 2021!
Biblioteket hjälper gärna till att plocka ihop blandade lådor för utskick till skolorna.

När: Läsåret 20/21

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

TILLVAL - Rockbandet

Rockbandet är ett projekt inom Kulturlöftet som är riktat till elever i årskurs 5 och 6. Under två förmiddagar får klassen träffa Kulturskolans lärare i mindre grupper och lära sig 1-2 låtar på trummor, bas, gitarr, piano och sång. Varje tillfälle avslutas med att vi spelar upp låtarna för varandra och får uppleva känslan av att spela tillsammans i ett band.

Pedagogiska mål (utifrån läroplanen i musik för grundskolan årskurs 4-6):

  • Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform inom rock-genren
  • Gehörsspel/imitation
  • Musikframförande
  • Byggstenar så som vers, refräng, tempo och rytm.

När: Läsåret 20/21

TILLVAL - Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

När: Läsåret 20/21

SKAPANDE SKOLA - Barnkonventionen genom drama

Tre skolor deltar i ett Skapande skola-projekt där eleverna får fokusera på olika utvalda artiklar och bearbeta dem med hjälp av dramapedagogiska metoder som processdrama, forumteater, rollspel och improvisation.

Projektet riktar sig till barn i åk 5 och genomförs av Katarzyna Jankowska och Linda Kärki som båda är auktoriserade dramapedagoger och driver föreningen DramaMera i Sandviken.

Projektet genomförs med bidrag från Kulturrådet.

När: Läsåret 20/21

STUDSA - Litteraturlabbet
Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

Vill du och din barngrupp ta del av Studsa?

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er skola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för åk 5-7 är Litteraturlabbet. Här får eleverna laborera och experimentera med ord och bild och skapa berättelser genom olika estetiska uttrycksätt.

Åk 6

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Konst och verkstad

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation.

Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Efter det går vi vidare vill vår bildsal och skapar tillsammans inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

När: Läsåret 20/21

Skolbio

Alla elever i åk 6 och grundsärskolans högstadium får gå på bio på Biografen Grand!

Precis som förra året kommer eleverna att få vara med och välja film. En referensgrupp bestående av filmkonsulent, ungdomsbibliotekarie, biografägare och kultursamordnare har valt ut fem filmer som eleverna kan välja mellan. En länk med valformulär och kort information och trailers till varje film kommer att skickas ut till ansvariga lärare i början av höstterminen. Det är därför bra om ni redan i början av terminen går in och bekräftar er tid och fyller i kontaktuppgifter så att vi vet vem vi ska skicka länken till.

Vill ni redan nu planera ett arbete med filmen efter besöket så har Svenska Filminstitutet en filmhandledning som kan användas till alla filmer. Där finns många bra tips på vad man kan tänka på: Alla filmers filmhandledninglänk till annan webbplats

När: Höstterminen 2020


Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

TILLVAL - Rockbandet

Rockbandet är ett projekt inom Kulturlöftet som är riktat till elever i årskurs 5 och 6. Under två förmiddagar får klassen träffa Kulturskolans lärare i mindre grupper och lära sig 1-2 låtar på trummor, bas, gitarr, piano och sång. Varje tillfälle avslutas med att vi spelar upp låtarna för varandra och får uppleva känslan av att spela tillsammans i ett band.

Pedagogiska mål (utifrån läroplanen i musik för grundskolan årskurs 4-6):

  • Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform inom rock-genren
  • Gehörsspel/imitation
  • Musikframförande
  • Byggstenar så som vers, refräng, tempo och rytm.

När: Läsåret 20/21

TILLVAL - Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

När: Läsåret 20/21

STUDSA - Litteraturlabbet
Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

Vill du och din barngrupp ta del av Studsa?

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er skola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för åk 5-7 är Litteraturlabbet. Här får eleverna laborera och experimentera med ord och bild och skapa berättelser genom olika estetiska uttrycksätt.

Åk 7

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

SKAPANDE SKOLA - Skrivworkshop med Ismael Ataria

Ismael Ataria arbetar som spoken-word poet, krönikör och föreläsare. Han
har gjort hundratals föreläsningar och poesiframträdande över hela
landet. Han pratar i radio, skriver krönikor och har bland annat gett ut
diktsamlingarna Bokstavsängeln och Längtan till Whatever. Ismael har mottagit flera priser och utmärkelser, bland annat
Fröding stipendiet 2016. Ismael Ataria är en omtyckt poet och
föreläsare, inte minst för sin mänskliga värme och humor.

I Ismael Atarias workshop kommer eleverna att hänge sig åt skrivandets
och kreativitetens fantastiska värld. Ismael kommer ge sina bästa
skrivtips och visa hur rolig och häftig skrivkonsten är. Eleverna kommer
lära sig att kasta bort prestationsångesten och skriva direkt från
hjärtat. Lektionen kommer ge plats till både korta, lekfulla övningar
och några med mer utmaning. Ismael kommer även ge eleverna inblick i hur en skriver texter för scen, så kallad Spoken word.
En skrivarworkshop med Ismael är inspirerande, lekfull och lärorik. I
slutänden får eleverna verktyg att skriva texter som berör, roar, oroar
och skakar om.

Plats: I klassrummet, på respektive skola.
Vid behov finns även möjlighet att få skrivworkshopen digitalt.

När: Vårterminen 2021


Musik - Bodypercussion

Kroppen som trummaskin? Absolut! Bröstkorgen blir bastrumma, handklapp är virvelkaggen och fingerknäpp blir hi-hat. Utforska den egna kroppens ljud och dess musikaliska möjligheter. Öva din motorik och rytmkänsla samtidigt som du utmanar din kreativitet och skapar egen musik. Med enkla medel och utan instrument lär sig eleverna snabbt sköna rytmer. Det går lika bra att spela solo helt själv, som att skapa tillsammans i grupp.

Finn Björnulfson är en av Sveriges främsta utövare av brasilianskt slagverk. Mest känd är han för sitt mångåriga samarbete med Håkan Hellström där han integrerat percussion i popmusiken. Finn har också gjort projekt tillsammans med t ex Timbuktu, José Gonzalez och sambaskolor.

När: Höstterminen 2020


SKAPANDE SKOLA - Kopplingar

Kopplingar är ett nytt projekt som är kopplat till den scenkonstföreställning som klassen får ta del av i Kulturlöftet. Det är ett efterarbete där vi jobbar med kopplingar, kopplingar till temat i föreställningen, till den egen identiteten, språket och en utökad förståelse för andra, för sig själv och sin omvärld. Med hjälp av dramapedagogik fördjupas den konstnärliga upplevelsen på plats i klassrummet.

Projektet genomförs av Katarzyna Jankowska och Linda Kärki som båda är auktoriserade dramapedagoger och driver föreningen DramaMera i Sandviken.

Kopplingar är ett Skapande skola-projekt som vi har fått pengar till från Kulturrådet.

När: Höstterminen 2020

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


TILLVAL - Bokprat

Välkommen till biblioteket på bokprat! Vi presenterar bra böcker och går igenom HelGe-katalogen. Därefter hjälper vi till att hitta passande böcker som eleverna får låna på sitt eget lånekort.

Detta utbud är digitalt våren 2021!
Biblioteket hjälper gärna till att plocka ihop blandade lådor för utskick till skolorna.

När: Läsåret 20/21

TILLVAL - Digitalt musikskapande

Michael och Emilie, båda legitimerade musiklärare från Kulturskolan, erbjuder klassrumsbesök med digitalt musikskapande. Eleverna får i grupper skapa musik på en ipad, med Garageband och midi-keyboard som enda verktyg. Uppgiften bygger på att skapa en musikbakgrund till en given melodi.

Uppgiften kan kopplas till följande centrala innehåll i musik för åk 7-9:

  • Digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning.
  • Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.

När: Läsåret 20/21

TILLVAL - Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

När: Läsåret 20/21


TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

STUDSA - Litteraturlabbet

Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

Vill du och din barngrupp ta del av Studsa?

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er förskola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för åk 5-7 är Litteraturlabbet. Här får eleverna laborera och experimentera med ord och bild och skapa berättelser genom olika estetiska uttrycksätt.

Åk 8

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Varje klass tar del av ett av teaterutbuden läsåret 20/21.

Teater - Livsrus

På ett litet café i en liten stad utbryter panik när en anställd hittar en avhuggen tå i en räkmacka. Det visar sig dock att det inte är en tå, utan en havsanemon. Vilken tur… Vilken lättnad… Eller?… Kanske inte bara?

Så inleds Livsrus – en existentiell komedi om längtan efter dramatik i tillvaron, riktning i livet och modet att vara ärlig om sin musiksmak. Vi träffar Berit, som i tjugo år dragit största lasset i stadens frivilligverksamhet och känner att det är nog nu. Om Marco, som vill bli något mer än killen som blev kvar och jobbade på café men inte vet hur. Och om Sonja a.k.a. Sorrow eater, som spelar i ett black metalband men inte känner sig tillräckligt ond. De möts av en slump, som kommer att ha större inverkan på deras liv än någon kunnat ana.

När: Höstterminen 2020

Teater - Var är mitt hem?

En sann historia om lycka, krig, flykt och hopp. Berättad av huvudpersonen själv.

I den gripande monologen Var är mitt hem? berättar skådespelaren Danjin Malinovic om hur hans lyckliga uppväxt i det forna Jugoslavien fick ett brutalt slut när inbördeskriget bröt ut. Med egna ord och bilder, och med varm humor tar han med oss på sin flykt som går via ett korrupt Moskva till Sverige där det visar sig att allt inte blir som han har tänkt sig. Här tvingas han att leva som illegal. Han är bara ett barn. Officiellt sett existerar han inte, han lever vid sidan av men samtidigt mitt i det svenska samhället. Ta del av hans historia som pendlar mellan skratt och allvar utan att lämna någon i publiken oberörd.

När: Höstterminen 2020

Litteraturprojekt - Oktober är den kallaste månaden

Kulturcentrums nya läs- och skaparprojekt för högstadiet. I projektet väver vi samman läsning, värdegrund och elevernas egna skapande med olika estetiska uttryck. Med litteraturen som utgångspunkt och ram bearbetar vi frågor om identitet, utanförskap, sexualitet, våld och det sociala arvet.

Projektet är en gemensam satsning för bibliotek, litteraturhus, kulturskola och konsthall och det innebär stor möjlighet att väva in projektet i den ordinarie undervisningen i framför allt svenska och bild.

Under hösten kommer alla högstadieskolor att få en klassuppsättning av Christoffer Carlssons Oktober är den kallaste månaden, tillsammans med en lärarhandledning som ger tips på hur klassen kan arbeta med boken.

Under våren bjuds sedan alla klasser in till Kulturcentrum för en fördjupande workshop med fokus på antingen digitalt musikskapande, scenografi eller drama.

Läsningen är valfri, det går att delta i vårens workshop även utan att ha läst boken, men det blir naturligtvis bättre med mer förförståelse. Och det är en väldigt bra bok!

När: Vårterminen 2021. Workshopen inställd!


SKAPANDE SKOLA - Kopplingar

Kopplingar är ett nytt projekt som är kopplat till den scenkonstföreställning som klassen får ta del av i Kulturlöftet. Det är ett efterarbete där vi jobbar med kopplingar, kopplingar till temat i föreställningen, till den egen identiteten, språket och en utökad förståelse för andra, för sig själv och sin omvärld. Med hjälp av dramapedagogik fördjupas den konstnärliga upplevelsen på plats i klassrummet.

Projektet genomförs av Katarzyna Jankowska och Linda Kärki som båda är auktoriserade dramapedagoger och driver föreningen DramaMera i Sandviken.

Kopplingar är ett Skapande skola-projekt som vi har fått pengar till från Kulturrådet.

När: Höstterminen 2020


Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


TILLVAL - Digitalt musikskapande

Michael och Emilie, båda legitimerade musiklärare från Kulturskolan, erbjuder klassrumsbesök med digitalt musikskapande. Eleverna får i grupper skapa musik på en ipad, med Garageband och midi-keyboard som enda verktyg. Uppgiften bygger på att skapa en musikbakgrund till en given melodi.

Uppgiften kan kopplas till följande centrala innehåll i musik för åk 7-9:

  • Digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning.
  • Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.

När: Läsåret 20/21


TILLVAL - Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

När: Läsåret 20/21


TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

STUDSA - Serierutan

Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er skola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för åk 8-gymnasiet är Serierutan. Det är ett litteraturprojekt om demokrati och mänskliga rättigheter.

Vilken historia lämnar vi efter oss? Och hur kan vi påverka den?

Anne Franks dagbok har nu kommit ut som bildberättelse och med inspiration utifrån hennes livsöde skapar vi egna dagböcker i serieform.

Åk 9

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Varje åk 9 tar del av ett av teaterutbuden läsåret 20/21.

Teater - Livsrus

På ett litet café i en liten stad utbryter panik när en anställd hittar en avhuggen tå i en räkmacka. Det visar sig dock att det inte är en tå, utan en havsanemon. Vilken tur… Vilken lättnad… Eller?… Kanske inte bara?

Så inleds Livsrus – en existentiell komedi om längtan efter dramatik i tillvaron, riktning i livet och modet att vara ärlig om sin musiksmak. Vi träffar Berit, som i tjugo år dragit största lasset i stadens frivilligverksamhet och känner att det är nog nu. Om Marco, som vill bli något mer än killen som blev kvar och jobbade på café men inte vet hur. Och om Sonja a.k.a. Sorrow eater, som spelar i ett black metalband men inte känner sig tillräckligt ond. De möts av en slump, som kommer att ha större inverkan på deras liv än någon kunnat ana.

När: Höstterminen 2020

Teater - Var är mitt hem?

En sann historia om lycka, krig, flykt och hopp. Berättad av huvudpersonen själv.

I den gripande monologen Var är mitt hem? berättar skådespelaren Danjin Malinovic om hur hans lyckliga uppväxt i det forna Jugoslavien fick ett brutalt slut när inbördeskriget bröt ut. Med egna ord och bilder, och med varm humor tar han med oss på sin flykt som går via ett korrupt Moskva till Sverige där det visar sig att allt inte blir som han har tänkt sig. Här tvingas han att leva som illegal. Han är bara ett barn. Officiellt sett existerar han inte, han lever vid sidan av men samtidigt mitt i det svenska samhället. Ta del av hans historia som pendlar mellan skratt och allvar utan att lämna någon i publiken oberörd.

När: Höstterminen 2020

SKAPANDE SKOLA - Kopplingar

Kopplingar är ett nytt projekt som är kopplat till den scenkonstföreställning som klassen får ta del av i Kulturlöftet. Det är ett efterarbete där vi jobbar med kopplingar, kopplingar till temat i föreställningen, till den egen identiteten, språket och en utökad förståelse för andra, för sig själv och sin omvärld. Med hjälp av dramapedagogik fördjupas den konstnärliga upplevelsen på plats i klassrummet.

Projektet genomförs av Katarzyna Jankowska och Linda Kärki som båda är auktoriserade dramapedagoger och driver föreningen DramaMera i Sandviken.

Kopplingar är ett Skapande skola-projekt som vi har fått pengar till från Kulturrådet.

När: Höstterminen 2020

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


TILLVAL - Digitalt musikskapande

Michael och Emilie, båda legitimerade musiklärare från Kulturskolan, erbjuder klassrumsbesök med digitalt musikskapande. Eleverna får i grupper skapa musik på en ipad, med Garageband och midi-keyboard som enda verktyg. Uppgiften bygger på att skapa en musikbakgrund till en given melodi.

Uppgiften kan kopplas till följande centrala innehåll i musik för åk 7-9:

  • Digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning.
  • Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.

När: Läsåret 20/21


TILLVAL - Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

Tid: Vårterminen 2020

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

STUDSA - Serierutan

Studsa är namnet på Litteraturhuset Trampolins utforskande arbete med att utveckla nya metoder, program och pedagogiska material för förskola och skola. Arbetet bygger på aktuell forskning om läs- och språkutveckling.

I Trampolins utvecklingsarbete har barn och ungas inflytande och delaktighet en viktig roll. Att vara med i Studsa innebär att ni är med och påverkar innehållet i Trampolins projekt och metoder som sedan sprids vidare till verksamheter inom kommunen och regionalt. Som testgrupp kommer ni att få delta i en eller flera workshopar antingen på er skola eller hos oss på Trampolin.

Vårt nuvarande Studsa-projekt för åk 8-gymnasiet är Serierutan. Det är ett litteraturprojekt om demokrati och mänskliga rättigheter.

Vilken historia lämnar vi efter oss? Och hur kan vi påverka den?

Anne Franks dagbok har nu kommit ut som bildberättelse och med inspiration utifrån hennes livsöde skapar vi egna dagböcker i serieform.

Grundsär låg

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Dans i skolan

Kulturskolan erbjuder alla elever i årskurs 1 och grundsärskolans lågstadium dans i skolan!

Dansen har stor betydelse för barn och ungdomar när det gäller att stärka den egna identiteten och ta plats i samhället. Genom dansen får barn och unga även mötas över språkgränserna.

Under 6 veckor kommer vi att arbeta med att möta dansen både som uttrycksform men även som verktyg i relation till de dagliga skolämnena.

Vi gestaltar olika former, djur, känslor, siffror m.m. teman som kan kopplas till det dagliga arbetet i skolan. Vi tränar även koordination, styrka, smidighet, rytmik, uttryck och avslappning. Elevernas kreativitet och spontana rörelser tas tillvara och barnen möts kanske på, för dem ett nytt sätt. Här ges även möjligheten att utforska sin självständighet likväl som samarbetsförmåga.

Rummet ska fyllas av dansglädje!

När: Läsåret 20/21

Litteraturprojekt - Kulturdagar

Kulturskola, konsthall, bibliotek och litteraturhus bjuder in till en heldag med fokus på kultur och berättande i Kulturcentrum. Eleverna får följa med i en dramatiserad berättelse där de på ett lekfullt sätt får möjlighet att upptäcka sina konstnärliga och skapande sidor.

Detta utbud blir digitalt!

När: Vårterminen 2021


Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen

 

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

Grundsär mellan

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Bokskola

Välkommen på bokskola! Här får barnen lära sig att låna och registrera sig för sitt första egna lånekort. I slutet av bokskolan får klassen möjlighet att låna böcker och barnen får även varsin bokgåva.

Detta utbud är digitalt våren 2021!
Biblioteket hjälper gärna till att plocka ihop blandade lådor för utskick till skolorna.

När: Läsåret 20/21

Litteraturprojekt - Kulturdagar

Kulturskola, konsthall, bibliotek och litteraturhus bjuder in till en heldag med fokus på kultur och berättande i Kulturcentrum. Eleverna får följa med i en dramatiserad berättelse där de på ett lekfullt sätt får möjlighet att upptäcka sina konstnärliga och skapande sidor.

Detta utbud är digitalt våren 2021!

När: Vårterminen 2021

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


TILLVAL - Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

När: Läsåret 20/21

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

Grundsär hög

Grundutbud

Pga. covid -19 är vi angelägna om att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har därför anpassat våra utbud efter dom, i ett led att minska smittspridningen.

Litteraturprojekt - Bubblan

Hösten 2020 bjöd vi in till en spännande förmiddag på Kulturcentrum i nya litteraturprojekt Bubblan, där vi utgick från Siri Pettersens bok med samma namn. Projektet är ett samarbete mellan litteraturhus, kulturskola, konsthall och bibliotek och syftet är att stimulera elevernas läslust och läsförståelse genom högläsning, drama, musik, dans och eget skapande.

På grund av pandemins andra våg som drog igång i höstas, blev en del klassers besök tyvärr inställda.
De klasser får istället ett brev, ett exemplar av boken Bubblan, samt en handledning skickade till sig.

Läs mer om boken på förlagets hemsida: Bubblan av Siri Pettersenlänk till annan webbplats

När: Läsåret 20/21


Bokprat

Välkommen till biblioteket på bokprat! Vi presenterar bra böcker och går igenom HelGe-katalogen. Därefter hjälper vi till att hitta passande böcker som eleverna får låna på sitt eget lånekort.

Detta utbud är digitalt våren 2021!
Biblioteket hjälper gärna till att plocka ihop blandade lådor för utskick till skolorna.

När: Läsåret 20/21

 

Konst och verkstad

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation.

Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Efter det går vi vidare vill vår bildsal och skapar tillsammans inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

När: Läsåret 20/21

Skolbio

Alla elever i åk 6 och grundsärskolans högstadium får gå på bio på Biografen Grand!

Precis som förra året kommer eleverna att få vara med och välja film. En referensgrupp bestående av filmkonsulent, ungdomsbibliotekarie, biografägare och kultursamordnare har valt ut fem filmer som eleverna kan välja mellan. En länk med valformulär och kort information och trailers till varje film kommer att skickas ut till ansvariga lärare i början av höstterminen. Det är därför bra om ni redan i början av terminen går in och bekräftar er tid och fyller i kontaktuppgifter så att vi vet vem vi ska skicka länken till.

Vill ni redan nu planera ett arbete med filmen efter besöket så har Svenska Filminstitutet en filmhandledning som kan användas till alla filmer. Där finns många bra tips på vad man kan tänka på: Alla filmers filmhandledninglänk till annan webbplats

När: Höstterminen 2020


Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen

 

TILLVAL - Besök Konsthallen

Konsthallen visar utställningar av olika konstnärer. Välkommen in i en värld av måleri, skulptur, grafik, foto eller installation!

Ni kan välja enbart besök i Konsthallen med visning och samtal. Vi utgår från elevernas upplevelse när vi ger oss in i den i Konsthallen aktuella konstnärens/konstnärernas värld.

Ni kan även välja visning med workshop efter. Efter besök i Konsthallen går vi vidare till vår bildsal och skapar tillsammans, inspirerade av konsten vi nyss sett, antingen utifrån tematik eller teknik.

Aktuell utställning: ”Vååjnesasse buektedh - Att synliggöra det osynliggjorda” av Tomas Colbengtson.

Tomas Colbengtsons konst bygger på minnen och erfarenheter från upplevelser och till dagens situation för samer, och sätter strålkastaren på den samiska historien. Hans verk handlar även om stoltheten till det samiska arvet och kunskapen som följer med den.
Utställningen består av glasskulpturer och screentryckta bilder.

När: Vårterminen 2021

Lera och gips

Vi träffas vid två tillfällen under våren. Vid tillfälle ett provar vi olika tekniker för att skapa i lera. Vid tillfälle två använder vi lera för att göra egna reliefer i gips.

När: Läsåret 20/21

Träningsskolan

Grundutbud


Musik och rörelse

Kulturskolans danspedagog med kollega besöker träningsskolan!

På ett lekfullt sätt utforskar vi kroppens rörelser med hjälp av verktyg som rekvisita, instrument, rytmer och ljudbilder. Eleverna ges möjlighet att utifrån sina egna förutsättningar utforska och utvecklas genom olika uttrycksformer.

3-4 tillfällen ges för samtliga klasser.

När: Läsåret 20/21

Skolbio

Mer information kommer om vilken film det kommer bli!

När: Höstterminen 2020

Tillval - ej obligatoriska aktiviteter för årskursen


Boka Trampolin

Möjlighet finns att boka Trampolins lokaler för egen verksamhet. Lek i Berättarrummet, skapa i Studion eller baka i Caféköket.

När: Läsåret 20/21


Boka Teaterbruket

Möjlighet finns att boka Teaterbruket för egen verksamhet. Lek med utklädningskläderna och träna på att stå i rampljuset.

När: Läsåret 20/21

Fortbildning för pedagoger i förskola

 

Att berätta för barn och unga 2021

Torsdagen den 22 april kl. 9.30-12.00 arrangerar Trampolin webbinariet Att berätta för barn och unga 2021, som i år har tema spännande och lekfulla miljöer. Webbinariet är kostnadsfritt och riktar sig till bibliotekarier, pedagoger och andra kulturutövare som arbetar med barn.

Anmäl dig via den här länken (senast den 19 april):

Anmälan - Att berätta för barn och unga 2021länk till annan webbplats

PROGRAM

9.30 Inledning Trampolin

9.40 Kattspioner i Rosengård. Anja Gatu är författare och föreläsare som är aktuell med kapitelboken Man lever bara nio gånger som handlar om ett gäng kattspioner i Rosengård. Denna spionberättelse är placerad i förorten bland höghusen. Hör Anjas tankar om att ta tillvara på barns idéer, om att se sin omgivning på ett nytt sätt och om att lyfta fram spännande miljöer genom katternas värld.

10.10 Bensträckare

10.25 Vad säger barnen? Märit Jansson är docent i landskapsplanering och universitetslektor vid SLU i Alnarp. Hon forskar om utemiljöer för barn och barns perspektiv på lekplatser, skolgårdar och bostadsområden. Hennes forskning finns bland annat att läsa om i boken Plats för lek – svenska lekplatser förr och nu. Vad säger forskningen om barns lekmiljöer och vad tycker barnen?

10.45 Det är i gropen det händer. Emma Adbåge är författare och illustratör. 2018 kom hon ut med den prisbelönta bilderboken Gropen, som handlar om det slyiga och stubbiga gamla grustaget som barnen älskar men de vuxna hatar. Vi hör Emma berätta om hur Gropen blev till och hennes tankar om fantasins och lekens kraft och naturens egna lekplatser.

11.15 Anja Gatu och Emma Adbåge finns med för att svara på era frågor uifrån dagens föreläsningar. Skicka in frågor i förväg eller ställ dom direkt i chatten.

11.45 Litteraturhuset Trampolin avrundar webbinariet med att presentera handledningen Fantasifabriken - ett praktiskt inspirationsmaterial med förslag på 36 workshoppar för de yngre barnen som alla utgår från en bilderbok. I Fantasifabriken blandas drama, musik och skapande med digitala verktyg. Materialet finns tillgängligt för nedladdning efter webbinariet.

Plats: Digitalt seminarium vid Teams
När: 22 april, vårterminen 2021

Sagolek

På Litteraturhuset Trampolin arbetar vi med att stärka barns och ungas läs- och språkutveckling genom estetiska uttrycksformer med fokus på berättande. Hösten 2018 släpptes boken Trampolinmodellen – Ett lekfullt sätt att stärka barns och ungas läs- och språkutveckling som alla förskoleavdelningar i Sandvikens kommun har fått.

Nu erbjuder vi dig eller ditt arbetslag som arbetar i förskola/skola en möjlighet att ta del av Trampolins erfarenheter och inspireras av vårt arbetssätt, genom en praktisk berättar- och skaparworkshop i tre delar.

Vi utgår från en valfri saga och fördjupar oss i den genom drama, musik och bild. Genom olika estetiska uttryck skapar vi ett pedagogiskt material som vi utforskar tillsammans.

Efter kursen har du material till din en egen sagoskatt ex. rekvisita, sånger, skapade föremål och dramalekar. Kursen är framtagen efter önskemål från kulturpiloter inom förskola/skola.

När: Höstterminen 2020

 

Fortbildning för pedagoger i grundskola


Digital Bokcirkel

På Litteraturhuset Trampolin arbetar vi med att stärka barns och ungas läs- och språkutveckling genom estetiska uttrycksformer med fokus på berättande. Det gör vi genom olika workshoppar för barn och unga på deras fritid eller i skolan. Vi genomför även fortbildningar för pedagoger, bibliotekspersonal och andra kulturutövare som arbetar med barn och unga och vi har ett regionalt uppdrag att sprida våra erfarenheter och metoder.

Oktober är den kallaste månaden av Christoffer Carlsson, som är den bok som är vald inför årets litteraturprojekt för åk.8.
Alla högstadieskolor i Sandvikens kommun har fått en klassuppsättning av boken och den digitala bokcirkeln riktar sig främst till dig som undervisar i ämnet svenska i åk.8.

Oktober är den kallaste månaden är en blandning av deckare och spänningsroman och väver in spännande ämnen att diskutera som identitet, utanförskap, sexualitet, våld och det sociala arvet. Under två tillfällen diskuterar vi vår läsupplevelse och bokens innehåll samt ger varandra inspiration, tips och idéer om hur vi kan arbeta vidare med boken i klassrummet.

När: Höstterminen 2020

Som mycket annat blev Kultur Gävleborgs utbudsdag inställd i år, men delar av innehållet filmade i stället. Nu finns därför möjlighet att se en filmad föreläsning med Anna Berg som i höstas besökte Sandviken för att prata om hur vi kan bearbeta teaterupplevelser i klassrummet.


Att berätta för barn och unga 2021

Torsdagen den 22 april kl. 9.30-12.00 arrangerar Trampolin webbinariet Att berätta för barn och unga 2021, som i år har tema spännande och lekfulla miljöer. Webbinariet är kostnadsfritt och riktar sig till bibliotekarier, pedagoger och andra kulturutövare som arbetar med barn.

Anmäl dig via den här länken (senast den 19 april):

Anmälan - Att berätta för barn och unga 2021länk till annan webbplats

PROGRAM

9.30 Inledning Trampolin

9.40 Kattspioner i Rosengård. Anja Gatu är författare och föreläsare som är aktuell med kapitelboken Man lever bara nio gånger som handlar om ett gäng kattspioner i Rosengård. Denna spionberättelse är placerad i förorten bland höghusen. Hör Anjas tankar om att ta tillvara på barns idéer, om att se sin omgivning på ett nytt sätt och om att lyfta fram spännande miljöer genom katternas värld.

10.10 Bensträckare

10.25 Vad säger barnen? Märit Jansson är docent i landskapsplanering och universitetslektor vid SLU i Alnarp. Hon forskar om utemiljöer för barn och barns perspektiv på lekplatser, skolgårdar och bostadsområden. Hennes forskning finns bland annat att läsa om i boken Plats för lek – svenska lekplatser förr och nu. Vad säger forskningen om barns lekmiljöer och vad tycker barnen?

10.45 Det är i gropen det händer. Emma Adbåge är författare och illustratör. 2018 kom hon ut med den prisbelönta bilderboken Gropen, som handlar om det slyiga och stubbiga gamla grustaget som barnen älskar men de vuxna hatar. Vi hör Emma berätta om hur Gropen blev till och hennes tankar om fantasins och lekens kraft och naturens egna lekplatser.

11.15 Anja Gatu och Emma Adbåge finns med för att svara på era frågor uifrån dagens föreläsningar. Skicka in frågor i förväg eller ställ dom direkt i chatten.

11.45 Litteraturhuset Trampolin avrundar webbinariet med att presentera handledningen Fantasifabriken - ett praktiskt inspirationsmaterial med förslag på 36 workshoppar för de yngre barnen som alla utgår från en bilderbok. I Fantasifabriken blandas drama, musik och skapande med digitala verktyg. Materialet finns tillgängligt för nedladdning efter webbinariet.

Plats: Digitalt seminarium vid Teams
När: 22 april, vårterminen 2021

 

Dans för idrottslärare

Vi har fått frågor från flera idrottslärare i grundskolan om Kulturskolans danslärare kan komma ut och undervisa dans på idrottslektionerna. Det skulle ta väldigt mycket tid och det har de tyvärr inte möjlighet att göra - utöver de danstillfällen som erbjuds alla elever i åk 1 inom Kulturlöftet.

Däremot finns det möjlighet att inom Kulturlöftet erbjuda en workshop för idrottslärare på temat ”Dans inom kursplanen för idrott och hälsa”. Ledare: Kulturskolans danslärare Madelene Dronkers.

Workshopen är kopplad till kursplanen för idrott och hälsa och berör de olika centrala innehållen för varje årskurs så som; grovmotoriska grundformer, enklare danser, takt och rytm, styrka, kondition, rörlighet och mental träning, likväl som modernare danser och digitala verktyg.

När: Våren 2021


Grejen med konst - en föreläsning med Anna Berg

 

Som mycket annat blev Kultur Gävleborgs utbudsdag inställd i år, men delar av innehållet filmade i stället. Nu finns därför möjlighet att se en filmad föreläsning med Anna Berg som i höstas besökte Sandviken för att prata om hur vi kan bearbeta teaterupplevelser i klassrummet.

Sidan uppdaterad:
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se