Det känns fantastiskt att bli nominerad till Årets Företagare
Omid som äger restaurangen Aqua är en av tre nominerade till Årets Företagare. Jag fick äran att träffa honom och lära känna honom lite bättre.
Hur känns det att bli nominerad till Årets företag?
- Det känns jättebra och jag känner mig väldigt uppskattad. Det känns som att jag är på rätt väg och jag vill utveckla den här vägen mer och mer.
Hur kom det sig att du startade företaget?
- Jag startade Aqua när jag köpte Hedåskiosken 2018 som då verkligen bara var en liten kiosk. Jag kände att det var dags för mig att driva något eget från att tidigare varit anställd. Jag letade restaurang i hela Gästrikland. Så hittade jag den här kiosken, jag ville köpa den och inte bara hyra den, så att den skulle bli min på riktigt.
Vilken typ av mat ville du erbjuda?
- När jag startade så hade vi bara godis, korv, hamburgare och liknande. Sen efter ett tag så provade vi att servera strömming och gös i vår kiosk och det blev väldigt populärt. Jag började också med en liten salladsbuffé. Jag gjorde ingen reklam, men jag fick kunder ändå. Gör man reklam så riskerar man anstormning av kunder och då kanske vi inte hinner servera alla och riskerar att få missnöjda kunder. Bättre att få kunder som är nöjda som kommer tillbaka.
Restaurangen börjar bli trång
- Vi fick fler och fler kunder och jag insåg att vi behövde en större lokal för att alla kunder skulle få plats. Det var svårt att beställa mycket varor åt gången eftersom jag hade så liten lagringsplats. Så jag fick nästan dagligen hämta varor ifrån Gävle. Leverantörerna fick leverera till mig varannan dag, och de var trötta på att leverera hela tiden. Jag fick köpa loss marken av kommunen och fick bygglov på en större restaurang och kunde bygga ut och skapa en stor parkering så att alla mina gäster kunde komma och få plats. Den senaste utbyggnaden är färdig nu i maj, då öppnar vi på Hedåsen igen.
Hur är tanken nu när du kommer driva två restauranger samtidigt?
- Jag vet inte riktigt, jag tror att jag kommer köra samma som innan på Hedåsen och kanske ändrar lite här på Sandbacka. Kanske kör jag bara luncher här på Sandbacka. Vi kommer ha två olika koncept. Eftersom på Sandbacka har folk mer bråttom, så vi måste ordna mat som går snabbt, kanske en lunchbuffé som står färdig så att folk bara kan ta. På Hedåsen kör vi samma koncept som innan eftersom det har varit så uppskattat.
Vad tror du är orsaken till att din restaurang är så populär?
- Jag tror att det är att jag alltid arbetar med kvalitet. Den som arbetar med kvalitet får nöjda kunder. Det ska vara samma smak och kvalitet oavsett när man besöker oss. Sen är det otroligt viktigt att lyssna på våra gäster, vad de vill ha, det ska vi göra. Vi vill ha nöjda, glada gäster och det är gästerna som är mina chefer. Jag provar alltid att lägga nya saker på menyn som mina gäster vill ha. Jag är väldigt lyhörd och är noga med hur jag utbildar mina anställda. Du ska servera mat som om du skulle serverat den du älskar mest, alltid. Den kvaliteten och servicen vill jag att det alltid ska vara.
Vilka utmaningar har du haft?
- Man måste alltid testa nya saker och kämpa och jag tycker om utmaningar.
Vad är roligast med att driva ett företag?
- Möjligheten att kunna styra för att skapa den mat som gästerna vill ha och kunna göra mina gäster nöjda, det är det bästa som finns.
Vad drev dig från att ta steget att vara anställd till att driva eget?
- Jag har så många idéer som jag vill testa och då är det så mycket enklare att vara sin egen, så jag verkligen har möjlighet att kunna testa det jag vill prova.
Råd och tips till andra som vill bli framgångsrika företagare?
- Lyssna på dina kunder
- Gör dina kunder nöjda
- Håll hög kvalitet i allt du gör
- Ta väl hand om din personal
Hur ser framtidsplanerna ut?
- Jag skulle i framtiden vilja öppna en drive-in som är öppet dygnet runt, där vi serverar riktigt bra husmanskost. Jag tänker att strömming med potatismos och lingon ska vara dragplåstret. Jag börjar med ett ställe, och går det bra så är målet sen att öppna i hela Sverige under samma koncept. Jag planerar att starta detta lite längre fram när jag fått mina två restauranger under kontroll.
Sidan publicerad:
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se