Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Sandviken håller på att bli en riktig företagsvänlig kommun

Omid som äger restaurangen Aqua berättar om när han köpte stället 2018 och det bara var en liten kiosk. Han sökte då bygglov för att få lite större och fick hjälp från kommunen.

- De berättade redan innan vad jag måste göra och vilka papper jag måste skicka in för att det skulle bli godkänt. Sen skickade jag in pappren och det blev godkänt utan problem. Lite längre fram så hade vi ett behov att utöka storleken lite till plus att vi behövde en parkering till våra kunder. Då kom Jan Fagerström, från Näringslivsenheten in i bilden berättar Omid.

- Han hjälpte mig jättemycket och fungerade som en slags mellanhand mellan bygglov och mig. Han hjälpte mig att fixa marken, planändringen och parkeringen. Nu har jag fått möjlighet att bygga ut så mycket som jag behöver för att växa. Jag vill bygga ut mot vattnet med en inglasad uteplats, det kommer att bli jättefint. Vi kan ha plats för 120 personer. Från en liten kiosk till 300 kvadratmeter, det kallar jag en företagsvänlig kommun, säger Omid.

Hur fick du information om vem du skulle kontakta gällande bygglov?
- Jag hittade informationen på hemsidan sandviken.se, där står det tydligt om bygglov.

Vad är din helhetsbild av kommunen?
- Sandviken är snabba och hjälper jättemånga företagare. Sandviken håller på att bli en riktig företagskommun. Näringslivsenheten är en jätteviktig del av kommunen för oss företagare. De fungerar som en viktig bro mellan oss företagare och andra delar av kommunen. Näringslivsenheten har en helt annan förståelse för vår verksamhet och kan förklara det på ett bra sätt till andra delar av kommunen. De förstår oss men också hur resten av kommunen arbetar och fungerar. Jag kan säga att jag inte hade varit kvar här som företagare om det inte vore för Näringslivsenheten, då hade jag startat min verksamhet i Stockholm istället.

Vad har du behövt mest hjälp med?
Allt möjligt bygglov, livsmedel och serveringstillstånd. Näringslivsenheten har varit en stor hjälp för oss med detta. Vi känner att kommunen vill ha oss här, det i sin tur gör att jag vill växa och bli större och framförallt vara kvar här. Alla hjälper mig och stöttar. Jag får bra och tydlig information för vad jag behöver göra för att få till exempel ett bygglov godkänt. Jag får också tips och råd för vad jag behöver göra innan jag ska ansöka, för att det ska gå snabbare och bli godkänt, så att man inte behöver få sin blankett tillbakaskickad och göra en massa kompletteringar. Det är jättebra att veta redan innan man ansöker, så sparar man så mycket tid, energi och pengar.

Omid Aqua restaurang