Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Är du frisk och vill hjälpa till? Eller behöver du hjälp?

Tillsammans med FIKK (Frivilliga Insatser vid Kris och Katastrof) organiserar vi hjälp till dig i riskgruppen eller i karantän med inköp av mat och andra förnödenheter. Du som är frisk kan registrera dig för att hjälpa till där du bor.

Hjälpen sker via FIKK och appen IRO Rescue.

Det här är ett bra sätt att stötta våra medmänniskor i den rådande situationen. Tillsammans hjälper vi riskgrupper eller personer i karantän att stanna hemma tryggt och säkert. Man kan hjälpa till med att handla mat eller läkemedel, säger Peter Kärnström, kommunstyrelsens ordförande.

Är du frisk och vill hjälpa till?

Har du tid över och kan tänka dig att hjälpa till som frivillig? Gör så här:

  1. Ladda ned appen IRO Rescue och registrera dig som frivillig
    App Storelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
    Google Playlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  2. Tryck på menyn och gå in under Mina egenskaper
  3. Kryssa i att du kan hjälpa till med leverans av förnödenheter/livsmedel till drabbade av COVID-19

Ju fler hjälpare inom ett område desto snabbare går det att få ut hjälp till behövande.

Du får instruktioner för att minimera smittrisk

Hjälpare får instruktioner om tillvägagångssätt och rutiner för att minimera smittrisk.

Du bestämmer själv hur mycket du vill engagera dig som hjälpare. Du väljer också vilka uppgifter du vill åta dig. Du utför dina uppdrag helt ideellt och kan när som helst välja att avsluta ditt hjälpuppdrag.

Behöver du hjälp?

Du som har symtom eller tillhör någon av riskgrupperna, och har karantän i hemmet kan be om hjälp med inköp av förnödenheter.

Ekonomiska transaktioner sköts via FIKK så att både du som är hjälpsökande och du som är frivillig kan känna dig trygg.

Du som vill ansöka om hjälp kan göra det genom att:

Känner du dig osäker? Kommunens Medborgarservice hjälper dig

Saknar du dator eller vill ha hjälp med att registrera dig som frivillig eller med inköp av förnödenheter?

Kontakta Sandvikens Kommuns Medborgarservice så hjälper vi dig:
Telefon 026-240000
E-post: medborgarservice@sandviken.se


Hjälp till hjälp – när hemmet är en otrygg plats

Länsstyrelsen Gävleborg har lanserat kampanjen Hjälp till hjälp - när hemmet är en otrygg platslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Den situation som just nu råder där flera av oss arbetar hemma, studerar på distans eller kanske till och med sitter i karantän kan innebära mer tid till trevlig samvaro med nära och kära.

Men så är det inte för alla. För en del är hemmet en otrygg och hotfull plats. På Länsstyrelsen Gävleborgs webbplats hittar du mer information om viktiga kontaktvägar till olika stödfunktioner, för att kunna stötta och finnas där för utsatta barn och unga.

Ladda ner Länsstyrelsen Gävleborgs folder När hemmet blir en otrygg platsPDF (pdf, 205.2 kB).

 

Stötta lokalt!

I första hand så rekommenderas alltid att använda restaurangernas hemkörning och livsmedelsbutikernas ordinarie system för hemleveranser. Om de inte har hemkörning kan du använda appen IRO rescue för att se om de kan vara behjälpliga med att ordna med leveransen av din mat. Tack för att du stöttar lokalt!

Hur går det till och vad gäller?

Hur går det till?

  • Du som behöver hjälp fyller i ett formulär för att få hjälp med inköp (mat eller receptfri medicin) och uppger eventuella allergier, samt inköpslista och väljer beloppsgräns på 300 eller 500 kronor.
  • Om du inte har tillgång till dator kan Sandvikens Kommuns Medborgarservice hjälpa dig med att fylla i formuläret eller koppla ditt samtal till FIKK
  • För receptbelagda mediciner kan eventuellt fullmakt ges via bank ID, läs mer under rubriken Vad kan jag få hjälp med?
  • Efter att du fyllt i formuläret blir du uppringd av FIKK och de frågar om hur bråttom det är och annat kring detaljer. FIKK stämmer även av med dig om det går att använda de lokala tjänsterna som redan finns, exempelvis butikernas egen utkörning.
  • Det kan vara önskemål om hjälp inom ett par timmar till dagar
  • När FIKK registrerat att betalning kommit in skickas en förfrågan till hjälpare inom 1 mils avstånd som får svara om de kan ta ärendet
  • FIKK tilldelar ärendet till en person
  • FIKK kontaktar då hjälparen och meddelar detta samt hur hjälparen kan betala för varorna.
  • Hjälparen får instruktioner om vad som ska handlas samt en pengaöverföring från FIKK
  • Hjälparen får meddelande i appen om leveransadress och efternamn samt eventuell portkod
  • När hjälparen levererat beställningen utanför dörren ringer hjälparen FIKK för att meddela detta
  • FIKK ringer då den som har fått hjälp och meddelar att varorna står utanför dörren.
  • Eventuell växel över 50 kr återförs till den som fått hjälp
  • Både hjälpare och den som får hjälp får instruktioner hur varorna ska hanteras för att minska smittspridning
  • Det sker aldrig någon kontakt mellan den som får hjälp och hjälparen

Kan hjälparen själv välja affär?

  • Personen som behöver hjälp kan ha önskemål om affär och om detta är möjligt så använder hjälparen den affären
  • Annars använder hjälparen ofta den affär eller det apotek som ligger närmast

Vad händer om det inte finns någon hjälpare i mitt område?

  • Då utökas sökradien. Den som redan fått en förfrågan kontaktas inte igen.
  • FIKK har även insatsledare som jobbar över ett större område.
  • Det brukar gå att lösa

Om jag vill hjälpa

  • Ladda ned appenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • Appen är öppen för alla att registrera sig som hjälpare, privatpersoner eller företag, personer i tjänst etc.
  • Ju fler hjälpare inom ett område desto snabbare att få ut hjälp
  • Hjälpare får instruktioner om tillvägagångssätt och rutiner för att minimera smittrisk

Om jag vill ha hjälp

  • Vem får hjälp? Du som har rekommenderats att stanna hemma och när de lokala tjänsterna inte funkar eller räcker till (exempelvis om butikernas hemleverans är fördröjd)
  • Du som behöver hjälp fyller i formuläret för att få hjälp med inköp (mat eller receptfri medicin) och uppger eventuella allergier, samt inköpslista och beloppsgräns på 300 eller 500 kronor.
  • Om personen inte har tillgång till dator kan Sandvikens Kommuns Medborgarservice hjälpa till med att fylla i formuläret eller koppla samtalet till FIKK 010-5511880

Vad kan jag få hjälp med?

  • Inköp av mat och receptfria mediciner, från mataffär eller apotek
  • Det går även att ge en fullmakt via bank-ID för att få ut receptbelagda mediciner. Då kollar FIKK med hjälparen om de får lämna ut deras personuppgifter till den som behöver hjälp. Personen går då in på apotekets hemsida och skapar en tillfällig fullmakt för hjälparen med sitt bank-ID. Hjälparen legitimerar sig sedan på apoteket med sin egen legitimation.
    Vissa apotek kräver en skriftlig fullmakt eller att ta med legitimation, men det är inget man rekommenderar. Detta kan skilja sig lite från olika apotek och kräver mer kommunikation fram och tillbaka.

Betalning

  • Du betalar genom banköverföring eller Swish till FIKK
  • Anhörig kan Swisha eller föra över åt annan person om man uppger vem det gäller
  • Som nödlösning finns analog betalning som i nuläget sker via kuvert utanför dörren. Växel tillbaka under 50 kr återbetalas inte. Vid analog betalning med kuvert är pengarna inte försäkrade.

Flerspråkighet

  • Du som är flerspråkig kan ange vilka språk du talar genom att trycka på menyn i appen IRO Rescu och gå in under Mina egenskaper och välja Språkkunskaper

Försäkring

  • Om hjälparen sticker med matkassen står FIKK för försäkring och ersätter matkassen
  • Den som hjälper är försäkrad hos IF genom FIKK
  • Pengar i kuvert vid analog betalning är inte försäkrade

Sidan publicerad: 2020-04-02 14.34
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se

Är du frisk och vill hjälpa?