Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Företagsklimatet allt bättre

När Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) för femte gången presenterar en mätning av Före­tags­klimatet så visar Sandviken på ett fortsatt bra resultat.

Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service. Det är inom bland annat nedanstående serviceområden som kommunens företagare gjort sina bedömningar:

  • Bygglov
  • Markupplåtelse
  • Miljö- och hälsoskydd
  • Livsmedelskontroll
  • Serveringstillstånd

Där har de fått ge omdömen om kommunens information, tillgänglighet, bemötande, kompetens och effektivitet.

Förbättrade resultat

Nationellt har resultaten förbättrats och NKI (Nöjd Kund Index) ligger nu på 71 (max poäng är 100). Sandviken har i årets mätning ett resultat om 74 poäng och hamnar därmed på plats 54 av 171 medverkande kommuner. Inom Gävleborgs län hamnar Sandviken på andra plats, strax efter Hudiksvall.

Bäst betyg ges för hanteringen av Serveringstillstånd vilket bedömer kompetens, be­mötande och engagemang m.m. hos Sandvikens Kommuns handläggare. Krögarna har alltid givit detta område högt betyg och i år får Serveringstillstånd 85 poäng vilket ger plats 11 i landet.

Helt klart är att vår alkoholhandläggare har en relation till kommunens krögare som ger förutsättning för ömsesidigt förtroende och utveckling av kommunens restaurangliv, säger kommundirektör Ann-Katrin Sundelius.

Livsmedelskontroll och Bygglov står för den starkaste utvecklingen bland verksamheterna inom Västra Gästriklands Samhälls­byggnadsförvaltning (VGS). De ökar med 6 enheter var. Livsmedel har förbättrat sin position bland landets kommuner från plats 82 till plats 41 jämfört med föregående år.

Alla på förvaltningen har arbetat aktivt med handlingsplaner för att förbättra företags­klimatet och det känns oerhört roligt att detta börjar ge resultat. Nu fortsätter vi vår utveckling, bland annat genom utbildningen ”Förenkla helt enkelt” som alla handläggare genomgår, säger Maria Wikström, förvaltningschef VGS.

Mer information

Öppna jämförelser Företagsklimat 2017PDF (pdf, 4.5 MB)

Sidan uppdaterad: 2018-05-02 09.24
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se

Sjö med stenar vid strandkanten