Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Maten klickas hem – äldre i Järbo får ökad valfrihet

Matgladare pensionärer och friskare personal. För hemtjänsten i Järbo har övergången till webbhandel av mat till omsorgstagarna blivit något av en succé.

De får mer valfrihet. Vi får mer tid över för umgänge med de äldre. Jobbet har blivit roligare, säger Madelene Lindgren.

Leif Roslund sitter vid köksbordet hemma i lägenheten, tittar på matbilder, jämför olika märken och väljer vad han ska plocka ned i varukorgen från hyllorna på den lokala Ica-butiken

Vilket sköljmedel tycker du jag ska ha? Aloe vera låter ju som en huvudvärkstablett och orkide går bort. Jag kan ju inte gå omkring och lukta som en hel blomsterhandel. Men titta här, outdoor fresh får det bli, säger han till undersköterskan Madelene Lindgren och pekar på skärmen.

När veckans beställning är färdig skrollar Leif och Madelene tillsammans igenom listan för att kontrollera att inget blivit bortglömt och att priset stämmer.

Då går vi till kassan och betalar, säger Madelene och låter Leif knappa in koden till sitt kort. ´Tack för besöket´, svarar butiken artigt. Dagen efter levereras varorna till bostaden.

Bättre överblick

Leif Roslund har haft en stroke och kan inte längre gå till affären och veckohandla själv. Men att E-handla via Ipad är så nära ett riktigt butiksbesök det går att komma.

Skillnaden är bara att jag slipper ta på mig vinterjackan och gå ut, skojar 80-åringen.

Leif Roslund

Leif Roslund tycker att han fått bättre överblick över utbudet i den lokala butiken sedan hemtjänsten i Järbo övergick till e-handel.

Han tycker att det blivit mycket roligare att veckohandla sedan hemtjänsten började tillämpa e-handel eller webbhandel eller internethandel eller vad man nu väljer att kalla det. Genom att bläddra sig fram på butikens webbsidor har Leif fått bättre överblick över utbud och priser

Jag har upptäckt att det finns hur mycket som helst att välja på.

Otryggt för alla

Fram till i somras handlade Järboborna som har matinköp via hemtjänsten på gammalt traditionellt sätt. Det vill säga de lämnade ifrån sig en handskriven lista och kort eller kontanter till någon i personalen som gick till affären, plockade varor från hyllorna, stod i kö för att betala och bar hem kassar till beställarna.

Ingen tyckte det var ett bra system. Kort- och kontanthanteringen upplevdes som otrygg av alla tre inblandade parter. För personalen kändes det heller inte så meningsfullt att gå i en affär och leta varor i stället för att ägna sig åt omsorgstagarna.

Pensionärerna gick tråkigt nog oftast på rutin när de gjorde sina beställningar. Att det kunde finnas bättre, roligare och billigare alternativ missade de.

Tänk dig själv att du inte varit in en affär på fem år. Då blir det lätt att du beställer samma saker vecka efter vecka eftersom du inte känner till några nyheter. Vem vill äta så? säger enhetschefen Eva Törnberg.

Matfriskare

I dag sitter Madelene Lindgren och hennes arbetskompisar ned med pensionärerna med en padda framför sig. Tillsammans går de igenom vad som finns i butiken och vad det kostar. Varorna plockas ned i en virtuell varukorg.

Beställning och betalning görs med några enkla klick på skärmen. Dagen efter hämtar hemtjänstpersonalen färdiga kassar på affären och kör ut till beställarna.

Vi har fått mer kvalitetstid ihop med pensionärerna. De tycker det är roligt att kunna sitta och bläddra bland varorna och prata mat. Vi har också märkt att många blivit matfriskare när de fått chansen att upptäck nya smaker och märken, säger Madelene.

För egen del upplever hon att jobbet blivit roligare. e-handeln har kommit in som ett nytt uppiggande inslag i hemtjänstarbetet, ersatt en tråkig rutinsyssla och frigjort tid för mänskligt umgänge.

Färre sjukdagar

På köpet har sjukfrånvaron inom hemtjänsten i Järbo sjunkit. Plötsligt har det skapats en alternativ arbetsuppgift som inte är lika fysiskt krävande som hemtjänstjobbet i övrigt med många tunga lyft hemma hos omsorgstagarna.

Har man exempelvis problem med axeln så att man inte klarar av att jobba som vanligt, då kan man byta åt sig beställningsdelen av e-handeln den dagen i stället för att tvingas sjukskriva sig och stanna hemma, säger Madelene Lindgren.

Inga problem då? Jo, det var en del krångel i början innan alla pensionärer öppnat sina bankkort för internethandel eller skaffat Ica-kort. Några hade överhuvud taget aldrig använt kort tidigare, visade det sig. De hade handlat med kontanter i hela sitt liv.

Det fanns också några i personalen som själva kände sig obekväma inför att handla via internet och ännu obekvämare inför att ta ansvaret att hjälpa andra med deras inköp.

Men vi löste problemen efterhand de uppstod och lärde upp varandra. Nu flyter det på jättebra, säger Madelene.

Hur ser du på välfärdsteknik i stort?

Det känns spännande. Det är roligt att få vara med när det utvecklas nya hjälpmedel och arbetssätt.

Text och foto: Mats Jonsson


Fördelar med e-handel inom omsorgen

  • Frigör tid för personalen som kan ägnas åt brukarna.
  • Otrygg hantering av bankkort eller kontanter undviks.
  • Bättre överblick över varor och priser för brukarna.
  • Möjligheten att upptäcka nya varor och smaker ger ökad matglädje och därmed bättre hälsa.
  • En alternativ arbetsuppgift som kan bidra till sänkt sjukfrånvaro.

Nackdelar med e-handel inom omsorgen

  • Igångkörningsproblem eftersom alla inte har bankkort öppna för internethandel eller butikskort.
  • Kan till en början kännas obekvämt för personal som saknar egen erfarenhet av internethandel.

Fakta E-handel

Ordet e-handel kommer från ”elektronisk handel”. Webbhandel, näthandel, internethandel eller distanshandel är andra ord som används för samma företeelse.

E-handel är när ett företag eller en privat konsument säljer, köper eller byter en produkt, tjänst eller information över internet eller andra datornätverk.

2017 omsatte den svenska e-handeln 67 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med året innan (källa: PostNord).

Nästan alla medelålders svenska internetanvändare köper varor eller tjänster på internet. 97 procent av alla 36-45-åringar e-handlar exempelvis. Bland de äldsta internetanvändarna, de över 76 år, handlar 58 procent någon gång över internet (källa: Internetstiftelsen i Sverige, IIS).

Här kan du läsa första delen om välfärdsteknik: Ny teknik tar vår omsorg in i framtiden

Sidan uppdaterad: 2018-12-19 11.00
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se

E-handel i Järbo

Madelene och Leif går tillsammans igenom innehållet på butikshyllorna genom att bläddra bland bilder på paddan. Leif plockar ned varor i korgen och går till kassan och betalar.