Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Tryggare hemtjänst med nyckelfria lås

Snabbt, säkert och tryggt. Nyckelfria lås har blivit ett lyft för hemtjänsten i Sandviken.

 Det bästa som hänt på länge, tycker undersköterskorna Karin Eriksson och Isabell Danis.

Reaktionerna från omsorgstagarna och deras anhöriga har varit mycket positiva sedan kommunen gick över till lås som kan öppnas från en app i hemtjänstpersonalens telefoner.

De vet att vi kan komma snabbare om de larmar för att de exempelvis ramlat eller är oroliga. Det gör att omsorgstagarna känner sig tryggare i dag”, berättar Isabell Danis i Brukets hemtjänstgrupp.

Tidigare gick personalen inom hemtjänsten omkring med stora nyckelknippor med nycklar till lägenheter, entrédörrar, medicinskåp och vissa sophus.

Det var bökigt, tungt och tidskrävande”, säger Karin Eriksson i centrala hemtjänstgruppen.

Dessutom upplevdes det av personalen som otryggt att behöva bära runt och ta ansvar för nycklar till andra människors hem och till entrédörrar.

Extra frustrerande var det när någon larmade och det fanns personal på plats i grannhuset, dock utan att ha rätt nyckel med sig. I värsta fall låg någon akut sjuk i sin bostad och väntade på att hemtjänstpersonalen skulle ta omvägen förbi kontoret för att hämta nyckel.

Öppnas digitalt

I dag har Isabell, Karin och deras arbetskamrater egna tjänstetelefoner som de bland annat använder för att låsa upp dörrarna med.

Nyckelfria lås

Undersköterskorna Karin Eriksson och Isabell Danis tycker det är skönt att slippa bära runt på nyckar till andra människors hem.

Innanför ytterdörrarna sitter en liten dosa med ett låsvred som kan öppnas med digitala signaler från en app i hemtjänstpersonalens telefoner.

Vi loggar in med användarnamn och lösenord, klickar på namnet till den vi besöker och vidare på ´lås upp´. Ett säkert system. Om någon obehörig kommer över en telefon kan han eller hon ändå inte göra någonting utan kod, användarnamn och lösenord”, säger Isabell Danis.

Extra stor förbättring har det blivit för nattpersonalen som jobbar i hela Sandvikens stad och för hemtjänstgrupperna i ytterområden med långa avstånd.

Kontoret med sig

Med en egen tjänstetelefon har hemtjänstpersonalen i dag också med sig kontoret ut på fältet. Via en länk i appen kan de gå in och titta i genomförandeplanen, se vilken hjälp personen är beviljad, snabbt hitta kontaktuppgifter till anhöriga, dokumentera direkt ute på plats och mycket annat.

En annan fördel är att det syns i datasystemet när någon gått in och ut i lägenheterna. Om en anhörig undrar om hemtjänsten kan ha missat ett besök hos gamla mamma finns det exakta uppgifter om vem som varit där och hur många minuter han eller hon stannat.

Ju mer man använder systemet, desto bättre inser man att det är. Det här är verkligen det bästa som hänt hemtjänsten på länge”, säger Karin Eriksson.

Snabbare, säkrare och tryggare är hennes och Isabells sammanfattande omdöme.

Hyllat samarbete

Sandvikens kommun är varken ensam eller först med nyckelfria lås och personliga tjänstetelefoner. Men processen har gått ovanligt smidigt i Sandviken med konstruktivt samarbete över sektorsgränserna, så konstruktivt att det gav en finalplats i offentliga sektorns framtidsgala 2018 i kategorin ”årets team”

Istället för att det kom någon utifrån och serverade en färdig lösning jobbade tekniker, chefer, biståndshandläggare och omsorgspersonal sida vid sida redan från början med full respekt för varandras professioner. På det sättet undvek man att få en skrivbordsprodukt som inte fungerade ute i verkligheten.

Alla lyssnade på varandra. Ingen var värd mer än någon annan. Det var okej att komma med vilka frågor som helst, hur än smarta eller dumma de kunde framstå som”, säger Helena Särkimäki och Annette Johansson, enhetschefer för hemtjänsten i Bruket respektive Österfärnebo.

Ökad trygghet, tidsvinst, minskad stress och höjd säkerhet är, enligt de båda cheferna, de viktigaste effekterna av systemskiftet.

Men det måste vara dyrt att byta över tusen lås?

Nej, det är en investering som betalar sig själv genom att vi kan jobba effektivare, frigöra tid för omsorgstagarna och slippa hantering av två-tre nycklar per person. Något som också innebar en stor press för omsorgstagare och närstående.”

Blir det inte krångligt för omsorgstagarna?

Inte det heller. Kommunen sköter allt praktiskt. Omsorgstagarna kan själva fortsätta att använda sina vanliga nycklar precis som tidigare. De slipper oroa sig för att en nyckel ska komma bort och vet att vår personal tar sig in snabbt om det händer någonting. Skönt för dem själva och skönt för deras anhöriga.”

Ingen teknikrädsla eller taggarna utåt?

Nej, det har varit odelat positivt. I början var det svårt att få telefoner, appar och blåtänder att prata med varandra. Men sedan det löste sig har det inte varit några bekymmer. Personalen kallar i dag nyckelfria låsen för århundradets uppfinning.”

Hur ser ni på välfärdsteknik i allmänhet?

Det förbättrar arbetsmiljön för personalen. Och om personalen mår bra och orkar får vi personal med hög kunskap som stannar längre och som kan ge bra omsorg. Kan tekniken hjälpa oss med smarta lösningar är det toppen. Men den får aldrig ersätta den mänskliga kontakten.”

Nyckelfria lås 

Annette Johansson och Helena Särkimäki, chef i Österfärnebo respektive Bruket, var med i det team som utsågs till finalister i offentliga sektorns framtidsgala för arbetet med nyckelfria låsen.


Helena Särkimäki och Annette Johansson listar fem saker som är viktiga att tänka på när ny teknik ska introduceras i arbetet:

1. Låt personalen vara med redan från början. Utforma en bred arbetsgrupp.

2. Håll i och håll ut.

3. Som chef får du aldrig backa. Du måste tro på det ni gör.

4. Var beredd på att det tar tid och låt det ta den tid som krävs för att det ska bli bra.

5. Utse en bra projektledare med förmåga att skapa rätt struktur.

Bakgrund / Välfärdsteknik

* Välfärdsteknik är samlingsbegreppet för digital teknik som syftar till att bibehålla eller öka trygghet, aktivitet, delaktighet eller självständighet för en person som har eller löper förhöjd risk att få en funktionsnedsättning.

* Sandviken är med och leder utvecklingen av nya digitala hjälpmedel genom att fungera som testpilot och genom att delta i nätverk tillsammans med andra aktiva kommuner.

* Några saker som redan införts eller som är på gång är robotduschar, japanska toaletter, mobila lyfthjälpen Raizer liften, digitala inköp av livsmedel, trygghetskameror, UV-lampor och sensorteknologi.

* Det är teknik som, rätt använd, skapar ökad trygghet och mer självständighet för de enskilda medborgarna samtidigt som personal frigörs för nära, personliga möten som aldrig kan ersättas av maskiner.

Läs mer: Ny teknik tar vår omsorg in i framtidenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer: Maten klickas hem – äldre i Järbo får ökad valfrihetlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer: Sandviken med och utvecklar framtidens larmsystemlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Sidan uppdaterad: 2019-01-21 11.14
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se

Nyckelfria lås

I den här dosan sitter ett vred som öppnas med digitala signaler från telefonen.