Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Skolfrånvaro - Unga

Att gå i skolan varje dag är viktigt för både lärande och mående, men ibland kan det kännas tungt eller jobbigt att gå till skolan. Du är inte ensam om det, många unga känner likadant. På den här sidan kan du få veta mer om varför det kan bli så och hur du kan få hjälp.

Vad är skolfrånvaro?

Ibland behöver man vara borta från skolan, till exempel om man är sjuk eller har ett läkarbesök. Det är helt okej. Men om du är borta mycket och det blir svårt att komma tillbaka till skolan så kan du behöva få hjälp. Det kan börja med små saker som att du stannar hemma en dag när du känner dig trött eller orolig, för att sen bli mer och mer tills du knappt går till skolan alls.

Du är inte ensam om att känna så här. Många andra unga har också perioder när de tycker det är jobbigt att gå till skolan. Om du har det jobbigt så finns det hjälp att få. Det är viktigt att söka stöd tidigt, för då blir det ofta lättare att kunna komma tillbaka till skolan.

Hur du söker hjälp och stöd

Prata med en vuxen du litar på, det kan vara en förälder, en lärare eller någon i elevhälsan. Du kan också själv ta kontakt med skolkurator, skolsköterska eller ungdomsmottagningen.

  • Prata med någon på din skola
    • Börja med att prata med din mentor, klasslärare, skolkurator eller någon annan vuxen på skolan.
    • Här hittar du kontaktuppgifter till din skola: Grundskolor i Sandvikens kommun

Ibland kan du behöva hjälp från andra än skolan. På den här sidan hittar du olika verksamheter som kan hjälpa dig om du känner att du inte mår bra

Den här hjälpen kan du få

Det finns flera olika sätt som du kan få stöd på:

  • Du kan få prata med skolkurator, skolsköterska eller psykolog.
  • Skolan kan anpassa undervisningen så att det blir lättare för dig.
  • Du och din familj kan få hjälp att hitta bra lösningar tillsammans.

Skolan, elevhälsan och dina vårdnadshavare samarbetar för att stötta dig på bästa sätt.

Olika orsaker

Hur du trivs i skolan hänger ofta ihop med flera olika saker, till exempel hur skolarbetet går, hur det funkar med kompisar och hur du upplever miljön i skolan. Du kan även uppleva att du inte får den hjälp som du har behöver i skolan.

Det som händer hemma kan också påverka hur du mår i skolan. Det kan till exempel vara jobbigt om dina föräldrar skiljer sig, om någon i familjen är sjuk eller om en förälder blir arbetslös.

Det är viktigt att berätta för någon om du inte mår bra. Prata med dina föräldrar eller en annan vuxen du litar på, som till exempel en lärare, skolkurator eller skolsköterska. Om du blir mobbad kan det kännas svårt att berätta, kanske för att du känner skuld eller inte vill göra någon ledsen. Men berätta ändå, så att du kan få hjälp. Känns det för svårt att prata? Då kan du mejla, skriva eller rita i stället.

Varför måste jag gå i skolan?

Det är lag på att alla barn ska gå i skolan. Det kallas för skolplikt och gäller från och med höstterminen det år som barn fyller sex år.

Att inte gå i skolan innebär att du missar att få lära sig sådant som är viktigt. Du missar också att få umgås med kompisar och att få lära sig att vara med andra. Det kan också göra att det blir svårt senare i livet, till exempel att få jobb eller komma in på en utbildning.

Är du orolig för dig själv eller en kompis?

Vänd dig i första hand till lärare/mentor eller rektor på skolan.

Grundskolor

Gymnasieskolor

Elevhälsan
026-240000

Råd och stöd vid skolfrånvaro - för vårdnadshavare

Här hittar du som vårdnadshavare råd och stöd vid skolfrånvaro