Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Bra att veta för dig som har hemtjänst

För dig som har fått ett beslut om att få hemtjänst finns det några saker som kan vara bra att känna till.

Din rätt till omsorg i ditt hem

Hemtjänsten ska ge det stöd som just du behöver för att kunna bo kvar hemma. Den hjälp du kan få beror på din situation. Hur mycket hjälp du behöver kan variera från en gång till en annan. Det är viktigt att du deltar i sysslorna efter din egen förmåga

Det är socialtjänstlagen som ger dig rätt till hemtjänst om du inte kan ta hand om dig själv eller få hjälp på annat sätt. Den hjälp du får ska ge dig en god livskvalitet i ditt hem. Ansök om hjälp i hemmet

Vi kan behöva göra anpassningar i ditt hem

Om hemtjänsten behöver komma hem till dig så kommer du att få ett nyckelfritt lås på insidan av din ytterdörr. Det är ett digital lås som vi använder när vi besöker dig eller om du har larmat med ett trygghetslarm. Du kan fortfarande använda din nyckel som vanligt. Det är Sandvikenhus AB som monterar våra nyckelfria lås.

Vi kan också behöva möblera om lite hemma hos dig för att personalen ska kunna hjälpa dig på ett säkert sätt eller för att få plats med hjälpmedel. Ditt hem är personalens arbetsmiljö.

Om vår personal och hur vi arbetar

All personal inom kommunal vård- och omsorg har tystnadsplikt. Det innebär att personalen inte får föra vidare sådant som de får veta om dig utan att du först givit ditt samtycke.

Vår personal använder mobiltelefoner för många av våra arbetsuppgifter, till exempel för att ta emot larm, öppna nyckelfria lås, signera läkemedel och registrerar den hjälp du får.

Personalen får inte ta emot kontanter, gåvor, låna pengar eller köpa något av dig.

Meddela oss om du inte behöver hjälp en period

Kontakta din hemtjänst om du inte behöver hjälp en period, till exempel om du ska resa bort. Berätta minst 3 dagar i förväg.

Vi dokumenterar dina önskemål i en Genomförandeplan

När utredningen av din ansökan är klar får du ett beslut som berättar vad du kan få hjälp med. Utifrån beslutet skriver vi en överenskommelse i form av en Genomförandeplan tillsammans med dig. Vi antecknar hur, när och på vilket sätt du vill ha hjälp. På så sätt får du alltid får samma hjälp oavsett vem av oss som jobbar.

Vi följer upp regelbundet och dokumenterar också om din situation förändras, om det är något du vill ändra på eller om något inte fungerar som det ska.

Hälso- och sjukvård

Du söker vård som vanligt även om du har hemtjänst. I vissa fall kan hemtjänsten få i uppdrag av vårdpersonal att utföra enklare sjukvårdsuppgifter

Avgifter

Din avgift beror på vilken inkomst och boendekostnad du har. Läs mer om avgifter för vård och omsorg.

Hantering av personuppgifter

När du får hjälp av Omsorgsförvaltningen, kommer dina personuppgifter att registreras hos oss och i olika nationella register. Detta sker i enlighet med reglerna i Socialtjänstlagen, Hälso- och sjukvårdslagen samt Dataskyddsförordningen.

Kontakta oss vid frågor och synpunkter

Om du har fått en utsedd kontaktperson hos oss så är det den personen som du eller dina närstående har kontakt med i första hand. Men du kan alltid prata med personalen du möter om du har frågor eller tankar om hjälpen du får.

Om du har frågor kring hemtjänst eller vilket stöd du kan få kan du få hjälp av Medborgarservice eller Omsorgsförvaltningens biståndshandläggare på telefon 026-24 00 00 eller medborgarservice@sandviken.se

Biståndshandläggarna har telefontid: måndag-fredag, kl. 08.45-09.30. Du kan även lämna ett meddelande till Medborgarservice så kontaktar biståndshandläggaren dig.

Vi vill att du ska uppleva att du får bra hjälp och service från våra verksamheter. Vill du lämna en synpunkt, beröm eller klagomål på verksamheten eller har du fått ett beslut som du inte är nöjd med kan du läsa mer om hur du gör för att lämna synpunkter på verksamheten och överklaga beslut