Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Så arbetar kommunens hemtjänst

Här hittar du information om Sandvikens kommuns hemtjänst, som arbetar för att du ska få ska få en god kvalitet på den hjälp vi ger.

Sandvikens kommun har en lång erfarenhet av att utföra insatser inom hemtjänst, både omsorg, hälso- och sjukvårdsuppgifter och service.
Vi har verksamhet dygnet runt.

Hos oss är det du som omsorgstagare som är huvudperson och vårt mål är att du ska få en god kvalitet på den hjälp vi ger. Din delaktighet är viktig för oss och vi gör tillsammans upp en genomförandeplan för hur hjälpen ska utformas. Vår strävan är att du så långt som det är möjligt ska få hjälp av samma personer.

Vi arbetar med kompetens- och kvalitetsutveckling för att du ska få bästa möjliga omsorg.

All personal inom kommunal vård- och omsorg har tystnadsplikt. Det innebär att personalen inte får föra vidare sådant som de får veta om dig utan att du först givit ditt samtycke.

Vår personal använder mobiltelefoner för många av våra arbetsuppgifter, till exempel för att ta emot larm, öppna nyckelfria lås, signera läkemedel och registrerar den hjälp du får.

Personalen får inte ta emot kontanter, gåvor, låna pengar eller köpa något av dig.

Våra hemtjänstområden

Hemtjänsten i Sandvikens kommun är indelad i 11 hemtjänstområden. Dessa områden är Västra, Södra, Östra, Bruket, Stadsparken, Centrala, Ovansjö, Storvik, Årsunda, Järbo och Österfärnebo.

I hemtjänsten arbetar cirka 300 medarbetare fördelade på undersköterskor, vårdbiträden och omsorgsassistenter. Vi arbetar i team tillsammans med sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut, vilket gör det möjligt även för dig med stora omvårdnadsbehov att bo kvar hemma.

Vi har inga upphandlade privata hemtjänstutförare utan all hemtjänst utförs i kommunal regi. Ansökan om privata aktörer som alternativ till kommunal hemtjänst hanteras inte via kommunen.

Kontakta hemtjänstgrupp och enhetschefer