Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Hur går en utredning till?

När Individ- och familjeomsorgen har fått veta att ett barn kan behöva  stöd eller skydd gör en socialsekreterare en utredning tillsammans med familjen.

För att ta reda på barnets behov av stöd och/eller skydd pratar socialsekreteraren med föräldrarna, barnet, förskola/skola och andra för barnet och familjen viktiga personer för att få en bild av barnets livssituation. Individ och familjeomsorgens arbete bygger på ett nära samarbete med föräldrarna med syfte att tillsammans komma fram till lämpligt stöd.

Vid samtalen använder socialsekreteraren utredningsmodellen Barns Behov i Centrum (BBiC).

Vad är BBiC (Barns behov i centrum)?

Vid en utredning med hjälp av BBiC kartlägger socialsekreteraren

  • barnets behov utifrån olika livsområden
  • föräldrarnas förmåga att tillgodose barnets behov
  • familj- och miljöförhållanden som kan inverka på barnet och föräldrarnas förmåga.

Se socialstyrelsen.se om BBIClänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Hur används de uppgifter som jag lämnar?

Socialsekreteraren skriver fortlöpande ner det som kommer fram i samtalen med vårdnadshavare, barn och andra. Senast inom fyra månader från det att en utredning har inletts ska socialsekreteraren sammanställa dessa uppgifter i ett beslutsunderlag där förslag lämnas på vilken hjälp som bäst tillgodoser barnets behov. Utredningstiden kan förlängas om det finns särskilda skäl till det. Du får ta del av underlaget innan beslut fattas. Detta är att göra en utredning enligt 11 kap. 1 § socialtjänstlagen (2001:453).  

Du har dessutom rätt att ta del av allt skriftligt material som finns om dig. Huvudregeln är att alla handlingar som berör dig förstörs fem år efter avslutad kontakt. Ingen utomstående får ta del av utredningen om inte familjen vill det. Det som skrivs förvaras på ett betryggande sätt.

Beslut

När du ansöker om hjälp har du alltid rätt att få ett beslut på din ansökan. Om du inte får din ansökan beviljad får du ett skriftligt avslagsbeslut som du har rätt att överklaga.
Mer information om överklagan

Tolk

Du har rätt att begära tolkhjälp om du inte talar eller förstår svenska. Du har även rätt till tolk om du är allvarligt hörsel - eller talskadad.

Sidan uppdaterad: 2017-08-16
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se