Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Att söka serveringstillstånd

Den som vill servera alkoholdrycker mot betalning ska ha ett serveringstillstånd. Till alkoholdrycker räknas spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker.

Det finns ett undantag då serveringstillstånd inte behövs. Följande fyra förutsättningar måste då vara uppfyllda:

  1. Inget vinstintresse finns, det vill säga, serveringen sker till självkostnadspris.
  2. Servering äger rum i lokaler där det annars inte bedrivs någon yrkesmässig försäljning av alkoholdrycker eller lättdrycker. Serveringen äger inte rum på café, restaurang eller liknande.
  3. Serveringen sker vid ett enstaka tillfälle för vissa i förväg bestämda personer.
  4. Ingen annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna. Gästerna har inte betalt för mat, underhållning, entré eller något annat.

Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta kommunens alkoholhandläggare.

Alkohollagen

I mars 2010 överlämnade regeringen proposition 2009/10:125 till riksdagen. Riksdagen antog sedan den nya alkohollagen (2010:1622). Den nya alkohollagen trädde i kraft och ersatte då alkohollagen (1994:1738).

Många bestämmelser har förts över från de gamla lagarna. En del nya och förändrade bestämmelser finns också med i den nu gällande alkohollagen. Några exempel på förändringar är att den som bedriver cateringverksamhet kan beviljas stadigvarande tillstånd, att kraven på köksutrustning och matutbud moderniserats och att kommunerna ska ha riktlinjer och tillsynsplaner.

Alkohollagen är en skyddslagstiftning och reglerar hur servering av alkoholdrycker ska ske. Syftet är att begränsa alkoholens skadeverkningar genom högt ställda krav på tillståndshavare och en ansvarsfull servering där alkoholpolitiska intressen går före de näringspolitiska.

Information om och alkohollagen (2010:1622) i sin helhet hittar du i länksamlingen längst ned på denna sida. Där hittar du också en länk till Folkhälsomyndigheten som utfärdar föreskrifter på området.

Serveringstillstånd

Serveringstillstånd är ett kommunalt tillstånd som krävs för att få servera alkoholdrycker till allmänheten eller slutna sällskap. Det finns flera olika typer av serveringstillstånd. Vilket som är aktuellt för dig beror på vilken verksamhet du avser att bedriva, till vem din verksamhet vänder sig till och vilka alkoholdrycker du önskar servera.

Det finns också olika typer av anmälan till kommunen som du kan behöva göra. För information om dessa, läs kapitel Anmälan.

Nedan listas de olika serveringstillstånden. För utförligare redogörelse kontaktar du kommunens alkoholhandläggare.

  • Stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten
  • Stadigvarande tillstånd till slutet sällskap
  • Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten
  • Tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap
  • Stadigvarande cateringtillstånd till slutna sällskap
  • Tillstånd för pausservering
  • Tillstånd för provsmakning

Definitioner av alkoholdrycker

I alkohollagens inledande kapitel finner du följande definitioner av alkoholdrycker.

Alkoholdryck – avser en dryck med en alkoholhalt över 2,25 volymprocent. Alkoholdrycker delas i alkohollagen in i spritdrycker, vin, öl och andra jästa alkoholdrycker.

Spritdryck – avser en alkoholdryck som innehåller sprit.

Vin – avser en alkoholdryck som framställs genom jäsning av druvor eller druvsaft. Till vin räknas även sådant vin som i framställningen har tillsats sprit framställd av vinprodukter. Alkoholhalten för vin överstiger inte 22 volymprocent.

Öl – avser en dryck som framställts genom jäsning med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne. Öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent benämns som folköl. Öl som överstiger 3,5 volymprocent benämns starköl.

Annan jäst alkoholdryck – avser en alkoholdryck som framställts genom jäsning av frukt, bär eller andra växtdelar och som inte är vin eller öl.

Ansökningsanvisningar

Alla ansökningshandlingar finns på kommunens hemsida, har du inte möjlighet att skriva ut handlingarna kontaktar du alkoholhandläggaren så får du dem hemskickade per post.

Ansökningshandlingar

Hur betalar jag min ansökningsavgift?

Din avgift för prövningen faktureras från kommunen i samband med ansökan. Hur mycket just din ansökningsavgift är beror på vad din ansökan omfattar. För vidare information om avgifter hänvisas du till kapitel ”Avgifter för serveringstillstånd”.

Vad måste jag bifoga min ansökan?

Beroende på vad för slags tillstånd du söker måste du bifoga ett antal dokument till din ansökan. Vilka dokument som fordras för vilken ansökan framgår i dokumentet som finns under nedanstående länk. För att ansökan ska vara komplett måste samtliga dokument vara bifogade respektive ansökan.

Bilaga ansökan stadigvarande serveringstillstånd

Vad händer med min ansökan?

Den följande informationen ska ses som övergripande och generell men ger en bild av vad som händer med din ansökan. Vid frågor ombeds du kontakta kommunens alkoholhandläggare.

När din ansökan kommer in börjar kommunen en prövning av din ansökan. Prövningen består bland annat av att de dokument du åberopar värderas och att en remissförfrågan genomförs. De vanligaste remissinstanserna är Polismyndigheten, Skatteverket, Räddningstjänsten, Samhällsbyggnadsförvaltningen i kommunen och Kronofogdemyndigheten. I regel genomförs också ett eller flera möte med den som ansöker och kommunens tjänstemän. Där diskuteras just dina förutsättningar och vad som är viktigt att tänka på för dig som är sökande.

Under prövningens gång måste också den sökande avlägga ett kunskapsprov. Mer information finns under kapitlet ”Kunskapsprov” och på Folkhälsomyndighetens hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster .

Vi utreder din ansökan och tar hänsyn till remissvaren. Därefter skriver vi en utredning som bland annat innehåller en bedömning och ett förslag till beslut. I regel fattar den politiska nämnden därefter ett beslut. Om du som sökande vill närvara när din ansökan avgörs har du rätt att göra så. Om du beviljas ett serveringstillstånd får du ett beslut samt ett tillståndsbevis. Om du inte beviljas serveringstillstånd får du ett beslut som du har rätt att överklaga. Information om hur du gör för att överklaga skickas med ditt beslut.

Vem fattar beslut om mitt serveringstillstånd?

Efter prövning av din ansökan om serveringstillstånd fattas ett beslut. Vem som fattar beslutet beror på vilken typ av tillstånd du har ansökt om. Grundprincipen är att det är folkvalda politiker som fattar besluten. I Sandvikens kommun är det politiker i Individ- och familjeomsorgsnämnden som fattar beslut. Vissa beslut kan fattas av kommunala tjänstemän. För information om vem som fattar beslut i ditt ärende kontaktar du kommunens alkoholhandläggare

Anmälan

Det finns tillfällen då du är skyldig att göra en anmälan till kommunen. Du är skyldig att anmäla följande till kommunen:

  • Serveringsansvarig personal
  • Egen kryddning av spritdryck
  • Provsmakning om du har stadigvarande serveringstillstånd
  • Betydande förändring av verksamheten så som ändrade ägarförhållande, ändrade styrelseförhållanden, ombyggnationer mm

Blanketter för anmälan

Servicedeklaration

En servicedeklaration i Sandvikens kommun beskriver vad du som medborgare kan förvänta dig av en viss kommunal tjänst, service eller verksamhet. Servicedeklarationer finns för serveringstillstånd. Där framgår inom vilken tid du kan förvänta dig att ditt ärende handläggs.

Servicegaranti stadigvarande serveringstillståndöppnas i nytt fönster

Servicegaranti tillfälliga serveringstillståndöppnas i nytt fönster 

Kunskapsprov

I alkohollagen (2010:1622) finns krav på att tillståndsinnehavare ska genomgå kunskapsprov. Folkhälsomyndigheten tillhandahåller och administrerar själva proven. Det ligger på kommunen att ansvara för att kunskapsproven genomförs enligt föreskrifterna (FoHMFS 2014:7).

Kommunen kan inte meddela serveringstillstånd innan du som sökande har avlagt godkänt resultat i kunskapsprovet. Du som redan hade serveringstillstånd i Sandvikens kommun innan den nya alkohollagen började gälla omfattas inte av kraven på kunskapsprov.

Här följer en övergripande information om kunskapsprovet. För mer information kontaktar du kommunens alkoholhandläggare.

Kunskapsprovet är webbaserat och görs hos kommunen. Det finns sju stycken olika prov. Vilket prov du måste göra beror på vilket tillstånd du ansöker om. De sju olika proven är:

  • Stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten
  • Stadigvarande serveringstillstånd i slutet sällskap vid cateringverksamhet
  • Stadigvarande serveringstillstånd i slutet sällskap utan cateringverksamhet
  • Tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten
  • Tillfälligt serveringstillstånd i slutet sällskap
  • Tillstånd för pausservering
  • Tillstånd för provsmakning

Frågorna i kunskapsprovet fördelas på fyra områden. Dessa områden är alkoholpolitik, tillsyn, mat och utrustning och servering. För att bli godkänd på kunskapsprovet krävs att du har 75 procent rätt svar inom samtliga områden. Alkoholhandläggaren meddelar dig ditt resultat i regel dagen efter avlagt prov. Du får också ditt resultat i skriftlig form per post. När du har uppnått godkänt resultat får du ett intyg på att du klarat kunskapsprovet.

Vem ska göra provet?

Om en förening eller företag ansöker om serveringstillstånd så är det personer i styrelsen som ska uppfylla kunskapskravet. Riktlinjen är att hälften av styrelsemedlemmarna ska göra provet. Kommunen bedömer vilken eller vilka personer som har ett betydande inflytande och är aktiva i serveringsrörelsen.

Några förutsättningar för kunskapsprovet

Kunskapsprovet består av ett antal frågor inom varje område. Hur många frågor avgörs av vilket kunskapsprov du ska genomföra. Den som ska genomföra ett prov måste kunna legitimera sig vid provtillfället. Tiden du har på dig att genomföra kunskapsprovet är 90 minuter och högst 120 minuter för ett muntligt kunskapsprov. För att få avlägga kunskapsprovet muntligt krävs att du inte behärskar något av de språk provet erbjuds på, att du kan styrka påtagliga läs- och skrivsvårigheter eller om det i övriga fall finns särskilda skäl. Några hjälpmedel är inte tillåtna förutom lexikon.

Omprov

Om du inte uppnår godkänt resultat vid första provtillfället har du rätt att göra två omprov. Detta innebär att du har maximalt tre försök att uppnå godkänt resultat. Om du inte uppnår godkänt resultat vid första tillfället kontaktar du kommunens alkoholhandläggare för bokning av nytt provtillfälle. Observera att du kan få nytt provtillfälle tidigast den sjätte arbetsdagen efter föregående provtillfälle. Vid omprov görs hela kunskapsprovet om, även de områden du eventuellt klarade vid föregående provtillfälle. Uppnås inte godkänt resultat efter två omprov måste kommunen avslå din ansökan. En ny ansökan kan lämnas in omgående.

Dina förberedelser

I alkohollagen finns inga särskilda krav på hur du har fått dina kunskaper. Det viktiga är att du kan uppvisa att du har dem. Det krävs alltså inte intyg från till exempel ett utbildningsföretag. Dina förberedelser kan bestå av till exempel kurs- eller utbildning hos ett utbildningsföretag eller genom självstudier. På Folkhälsomyndighetens hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du hitta information som kan hjälpa dig.

Undantag från kunskapsprov

Det finns fem tillfällen då du kan vara undantagen från skyldigheten att avlägga kunskapsprov. För information om just du och dina förutsättningar omfattas av undantagen kontaktar du kommunens alkoholhandläggare.

Riktlinjer

Enligt alkohollagen (2010:1622) är Sandvikens kommun skyldig att upprätta riktlinjer för tillämpningen av alkohollagen och dess föreskrifter i kommunen. Syftet med riktlinjerna är att komplettera och anpassa alkohollagens bedömningsgrunder och tillhandahålla information om vad som gäller i kommunen.

Riktlinjerna kan ses som spelregler där exempelvis tider för alkoholservering, lämplighetsprövning och tillsynsarbetet beskrivs. Det övergripande målet med riktlinjerna är att kommunen ska verka för att skapa goda restaurang- och boendemiljöer för kommunens invånare samt bra förutsättningar för restaurangägare att konkurrera på lika villkor. Via nedanstående länk hittar du kommunens riktlinjer.

Riktlinjer för serveringstillståndöppnas i nytt fönster

Avgifter

Alla Sveriges kommuner har rätt att ta ut ansöknings- och tillsynsavgifter i samband med serveringstillstånd. De avgifter som tas ut måste dock följa självkostnadsprincipen. Det innebär att kommunerna bara får ta ut så mycket i avgift som man har kostnader för. Avgifterna vad gäller serveringstillstånd beslutas av kommunfullmäktige. De senast beslutade avgifterna i Sandvikens kommun gäller från och med 1 januari 2016.

Ansökningsavgifter är en avgift som du får betala för att få din ansökan prövad och beslutad. Det kan gälla till exempel vid en ny ansökan, ändrade ägarförhållanden och ändrat tillstånd. I Alkohollagen (2010:1622) finns krav på att tillståndshavare ska genomgå ett kunskapsprov. Vid nyansökningar ingår kunskapsprovet i avgiften medan det i övriga fall tillkommer en kostnad för den som måste genomföra kunskapsprovet.

Vad gäller tillsynsavgift för servering av alkohol är den uppbyggd av två delar. Den första är en fast tillsynsavgift och den andra är en rörlig omsättningsbaserad avgift. Den rörliga avgiften baseras på det som varje enskild tillståndsinnehavare rapporterar in genom de så kallade restaurangrapporterna. Tillståndsinnehavare är enligt lag skyldig att inkomma med restaurangrapporter. På nedanstående länk hittar du samtliga avgifter och avgiftsklasser.

Avgifter för serveringstillståndöppnas i nytt fönster

Tillsyn

Sandvikens kommun utgör tillsammans med Polismyndigheten de lokala tillsynsmyndigheterna. Detta innebär att dessa ska bedriva tillsyn av alla verksamheter som innehar serveringstillstånd.

Länsstyrelsen i Gävleborgs län har ansvar att bedriva tillsyn på regional nivå och Folkhälsomyndigheten har tillsynsansvaret nationellt. Sandvikens kommuns tillsynsarbete är för den som innehar ett serveringstillstånd förenat med en årlig kostnad. För vidare information om detta hänvisas du till kapitlet om avgifter. Kommunen ska enligt lag upprätta en tillsynsplan som ska ges in till Länsstyrelsen. Sandvikens kommuns tillsynsplan hittar du via nedanstående länk.

Tillsynsplan

Sandvikens kommuns tillsynsarbete är uppdelat i tre delar. Dessa delar är förebyggande-, inre- och yttre tillsyn.

Förebyggande tillsyn

Inom den förebyggande tillsynen ryms en stor mängd olika aktiviteter. Det kan vara dialog och diskussion med kommunens krögare, att du deltar i utbildningen ansvarsfull alkoholservering och att du är med i olika nätverk. Syftet är att stärka både kommunens arbete i frågan och att förebygga omedvetna och medvetna fel på serveringsställen.

Inre tillsyn

Vid inre tillsyn följer kommunen upp att tillståndshavaren fortfarande uppfyller lagens krav vad gäller personlig och ekonomisk lämplighet samt följer alkohollagens övriga bestämmelser. Några få exempel på inre tillsyn är granskning av bokföring, att skatter och avgifter betalas och att det finns serveringsansvariga anmälda hos kommunen. Kommunen samverkar ofta med andra myndigheter så som Polismyndigheten, Skatteverket, Räddningstjänsten och Kronofogdemyndigheten.

Yttre tillsyn

Vid yttre tillsyn avses hur alkohollagen efterlevs på serveringställen.  Den yttre tillsynen kan vara både generell och riktad. Generell tillsyn sker av samtliga serveringställen ett bestämt antal gånger årligen enligt kommunens tillsynsplan. Kommunen kontrollerar då i huvudsak att ingen minderårig blir serverad, att ingen överservering sker och att bestämmelserna kring ordning och nykterhet efterlevs. Vidare kontrolleras att bestämmelserna kring till exempel marknadsföring, matkrav och serveringsansvarig personal följs. I regel avslutas ett sådant tillsynsbesök med en dialog med tillståndsinnehavaren eller någon serveringsansvarig person. Vid en riktad tillsyn sker kontroll av något speciellt på ett antal serveringsställen, exempelvis kontroll av tillagad mat, hur stängningstiderna sköts, ordning och nykterhet i anslutning till stängning osv.

Restaurangrapport

Alla som har ett stadigvarande serveringstillstånd är skyldig att lämna restaurangrapport varje år. Uppgiftsskyldigheten framgår av 9 kap. 14 § andra stycket alkohollagen (2010:1622) och i Folkhälsomyndigheten föreskrifter om statistiska uppgifter om servering (FoHMFS 2014:5). Uppgifterna som du rapporterar in används av kommunen, länsstyrelsen och Folkhälsomyndigheten för tillsyn, uppföljning och statistikbearbetningar. Restaurangrapporten utgör också underlag för kommunens beräkning av din rörliga tillsynsavgift.

När ska jag skicka in restaurangrapporten?

Sandvikens kommun skickar ut restaurangrapporten till dig. De uppgifter du fyller i ska omfatta redovisningsperioden 1 januari till och med 31 december. Restaurangrapporten ska vara inlämnad senast den 1 mars året efter. Du väljer själv om du vill skicka in den via post till kommunen eller registrera den direkt på webben. Närmare information får du tillsammans med utskicket av restaurangrapporten.

Vad ska jag rapportera?

Det du ska rapportera in är bland annat vilka normalpriser du har på alkoholdrycker, olika typer av omsättningar du har och inköpta volymer av alkoholdrycker. Närmare information får du tillsammans med utskicket av restaurangrapporten.

Vad händer om jag inte inkommer med restaurangrapporten?

Om du inte lämnar in rapporten kan Sandvikens kommun meddela en formell anmärkning/påminnelse eller en varning med stöd av 9 kap. 17 § alkohollagen. Lämnar du inte in rapporten efter en varning kan tillståndet återkallas med hänvisning till samma paragraf.

Referensgrupp/Krögarträff

Sandvikens kommun har sedan år 2006  en referensgrupp av krögare. Referensgruppens sammansättning speglar hela spektrumet av olika restauranger och verksamhetsinriktningar. Referensgruppen träffas minst två gånger per kalenderår. Syftet med gruppen är att genom samverkan mellan kommunen och tillståndshavare, skapa en trygg och trevlig krogmiljö i Sandviken.

Kommunen anordnar även Krögarträffar regelbundet ca fyra gånger per kalenderår. På Krögarträffarna deltar även representanter från de myndigheter som är remissinstanser vid ansökan om serveringstillstånd. Syftet med träffarna är att ge och få information om aktuella lagändringar och andra nyheter samt att diskutera frågor kring servering som är viktiga ur både mydnigheters och tillståndshavares perspektiv.

Sidan uppdaterad: 2017-01-03
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se