Translate

Telefon
Medborgarservice: 026-24 00 00

Besöksadress
Stadshuset: Odengatan 37, Sandviken

Postadress
Sandvikens Kommun, 811 80 SANDVIKEN

E-post
medborgarservice@sandviken.se

Öppettider
Vardagar 08.00-17.00

Stöd för äldre

Om du på grund av ålder behöver stöd och hjälp för att klara din vardag kan kommunen erbjuda dig och dina anhöriga stöd och service.

Ansökan om stöd och hjälp görs enligt Socialtjänstlagen och omfattar t.ex.hemtjänst, matdistribution, dagverksamhet, boende, trygghetslarm, korttidsvistelse, växelvård eller avlastning.

Exempel på stöd och insatser

Hemtjänst

Om du har svårt för att klara dig själv i hemmet kan du ansöka om hemtjänst. Det är ditt behov som styr hur och när tjänsten utförs. Det finns förenklad handläggning för vissa insatser för dig som är 75 år eller äldre. Andra insatser bedöms och beslutas utifrån behov. Här kan du läsa mer om Hemtjänst och ansökan om hemtjänst.

Trygghetslarm

Trygghetslarmets syfte är att bidra till ökad trygghet och göra det möjligt för dig att leva ett självständigt liv. Larmet är till för att du ska kunna få hjälp av personal om du hamnar i en situation som du själv inte klarar av att reda upp.

Trygghetslarmet är digitalt och går över det mobila telefonnätet. För att larmet ska kunna installeras kontrolleras att det finns täckning hos dig till det mobila telefonnätet. Du får mer information om hur du använder trygghetslarmet när du beviljas detta. 

För dig som är 75 år eller äldre sker en förenklad handläggning om du vill ansöka om trygghetslarm. Mer information om ansökan

Matdistribution (hem-mat)

Om du själv inte kan laga din mat i ditt hem finns möjlighet att få kyld mat levererad hem till dig. Du kan välja mellan olika rätter varje dag och väljer ett abonnemang utifrån hur många gånger i veckan som du vill ha matdistribution. Du kan välja mellan 3, 5 eller 7 dagar/vecka.

För dig som är 75 år eller äldre sker en förenklad handläggning om du vill ansöka om matdistribution. Mer information om ansökan

Matsedel för matdistribution

Träffpunkter och dagverksamhet

Det finns både öppna träffunkter och behovsprövade dagverksamheter (biståndsbedömda). Läs mer om olika träffpunkter och dagverksamheter.

Anpassade boendeformer för äldre

Det är dina behov som styr vilket boende som passar just dig. I Sandvikens kommun finns därför olika typer av boende anpassade för äldre personer.

Seniorboende

Seniorbostäder är vanliga bostäder som är avsedda för personer över en viss ålder.

Mer information om Sandvikenhus seniorboendelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Intresseanmälan Seniorboende 70+

DC Nya Bruket och/eller TallbacksvägenPDF (pdf, 76 kB)
StorvikPDF (pdf, 77.6 kB)
ÅrsundaPDF (pdf, 77.3 kB)
ÖsterfärneboPDF (pdf, 74.7 kB)

Trygghetsboende

Trygghetsboendet Kanalgården är till för dig som fyllt 70 år och vill bo tryggt och bekvämt nära centrum. 

Lägenheterna är ljusa och moderna med god tillgänglighet. Byggnaden är utformad speciellt för de krav och önskemål man har på sitt boende på äldre dagar.

Mer information

www.kanalgarden.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vård- och omsorgsboende (Äldreboende, demensboende)

Vård- och omsorgsboende är en bostad med service och omvårdnad dygnet runt.

I boendet ingår den hjälp som du behöver. Här finns även gemensamma sällskapsutrymmen.

För att beviljas vård- och omsorgsboende ska den enskilde ha ett omfattande omvårdnads- och tillsynsbehov som sträcker sig över stor del av dygnet. Behovet kan vara av såväl fysisk, psykisk som social art. Insatserna anpassas efter de enskilda behoven. 

Mer om vård- och omsorgsboenden

Övrig stöd och service

Det finns även andra former av stöd och service för dig och dina anhöriga.

Anhörigstöd

Verksamheten riktar sig till anhöriga, närstående och vänner som hjälper eller stöttar någon som är långvarigt sjuk, äldre eller har funktionsnedsättning. Genom Anhörigstöd finns Anhörigcenter på Dalbacken i centrala Sandviken.
Mer information: Anhörig- och närståendestöd

Fixar-Malte

Fixar-Malte riktar sig till pensionärer över 75 år och bor i Sandvikens kommun. Genom Fixar-Malte kan man få kostnadsfri hjälp för att undvika fallskador i hemmet.
Mer information: Fixar-MaltePDF (pdf, 336.7 kB)

Färdtjänst och resor

Seniorbiljett är en biljett för lokal- och regionaltrafikens bussar och tåg. Biljetten kan köpas av dig som fyllt 65 år.
Seniorbiljett för buss och tåg- xtrafik.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Färdtjänst är särskild kollektivtrafik, ett komplement till vanliga linjebussar. Mer information om färdtjänst

Hälso- och sjukvård

Sandvikens kommun ansvarar för hemsjukvård som planeras och ges under minst två veckor till de som är över 18 år. Hemsjukvård är när patienter som inte kan ta sig till en hälsocentral och är inskrivna i hemsjukvården får besök i hemmet av vårdgivaren som kan vara sjuksköterska, arbetsterapeut eller fysioterapeut/sjukgymnast. Mer information om hemsjukvård

Det är primärvården inom Region Gävleborg som ansvarar för övrig hälso- och sjukvård, även i hemmet. Vissa enklare sjukvårdsuppgifter kan efter samråd med hälsocentralen ges av kommunens personal.

Om du bor i ett Äldreboende kan du få hjälp med den hälso- och sjukvård som inte kräver läkarvård eller sjukhusvård, av personalen på boendet.

Rehabilitering

Rehabenheten är delaktig i teamet runt dig som omsorgstagare om du behöver hjälp att återfå rörelseförmåga eller kompensera för förlorade förmågor och möjliggöra ett så aktivt liv som möjligt.
Rehabenheten består av arbetsterapeuter och sjukgymnaster, som är verksamma inom äldreomsorgens demensboenden, vård- och omsorgsboenden samt korttidsvistelse.
Mer information: Rehabenheten

Informationsträffar om stöd och insatser

Omsorgsförvaltningen informerar om kommunens möjligheter till stöd och insatser för de som blivit äldre.

Vi bjuder in alla 80 åringar som inte har några insatser från kommunen. Informationsträffarna sker på varje Träffpunkt men det finns även möjlighet till hembesök och enskild information.

Vi bjuder på fika och samtalar, ta gärna med en vän eller anhörig som kan vara intresserad av att få samma information.

Kontakt

Lisa Krantz
Tel: 026-24 11 68
E-post: lisa.krantz@sandviken.se

Margita Östlund
Tel: 0290-335 99 
E-post: margita.ostlund@sandviken.se 

Kontaktuppgifter

Omsorgsförvaltningen

Besöksadress:
Hamngatan 12

Postadress:
Omsorgsförvaltningen
811 80 SANDVIKEN

Telefon: 026-24 00 00 (Medborgarservice)

Mer om Omsorgsförvaltningen

Ansvarig nämnd

Omsorgsnämnden

Kontakta biståndshandläggare

För att komma i kontakt med din handläggare ring Medborgarservice 026‑24 00 00 på telefontid kl. 8.45-9.30 måndag – fredag.

Du kan annan tid ringa Medborgarservice och lämna ett meddelande om att bli kontaktad.

Fler kontaktuppgifter

Verksamhetschef Handläggarenheten
Sofia Flodin
tel: 026-24 15 93
E-post: sofia.danielsson@sandviken.se

Verksamhetschef  Specialenheter
Märith Hedblom
Tel: 026-24 11 40
E-post: marith.hedblom@sandviken.se

Verksamhetschef Vård- och omsorgsboende
Carina Sjöberg
E-post: carina.sjoberg@sandviken.se
Tel: 026-24 14 21

Verksamhetschef Ordinärt boende
Ann-lousie Brolin
E-post: ann-louise.brolin@sandviken.se
Tel:  026-24 19 20

Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
Karin Lindqvist
Tel: 026-24 03 17
E-post: karin.lindkvist@sandviken.se 

Medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR)
Anita Kassman
Tel: 026-24 19 42
E-post: anita.kassman@sandviken.se

Synpunkter och överklagan

Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten i verksamheterna. Vår organisation ska präglas av gott bemötande.

Vi vill ge bra hjälp och service. Det är viktigt för oss att få synpunkter på våra olika verksamheter.

Sandvikens kommun har en speciell blankett som du kan använda. Den ska finnas tillgänglig i alla verksamheter.

Det är viktigt för oss att veta vad du tycker. Du kan även lämna dina synpunkter via sidan Synpunkter. Du kan välja att skriva anonymt eller lämna kontaktuppgifter. Lämnar du kontaktuppgifter får du svar på dina synpunkter/ideer/klagomål.

Om du inte vill använda synpunktsblanketten kan du ta kontakt med den enhetschef som ansvarar för verksamheten du har eventuella synpunkter på.

Patientnämnden

Om du inte är nöjd med den vård som du fått av läkare, sjuksköterska, arbetsterapeut eller sjukgymnast så råder vi dig till att, i första hand prata med den person som har medverkat i behandlingen.

Blir problemet ändå inte löst kan du eller någon närstående kontakta patientnämnden i Region Gävleborg. Nämnden är ett politiskt sammansatt fristående organ inom hälso- och sjukvården. Dess uppgift är att informera om patientens rättigheter, utreda händelser och föreslå lösningar vid konflikter. Nämnden är rådgivande och har inga disciplinära befogenheter.

De kan också hjälpa dig med ansökningar som gäller patientförsäkring och läkemedelsförsäkring om du skadats i samband med undersökning eller behandling inom hälso- och sjukvård samt tandvård och läkemedel.

Patientnämndens kansli tel 026-15 65 53
Information om patientnämnden på Region Gävleborgs hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Besvärshänvisning - Överklagan

Om du inte är nöjd över beslut om insatser kan du skriftligen överklaga beslutet. Överklagandet ska adresseras till Förvaltningsrätten i Falun, men skickas till förvaltningen senast tre veckor efter det att du fick del av beslutet.

Ange vilket beslut du överklagar, hur du vill att det ska ändras samt det skäl som du vill åberopa för ändringen.

Personal på Handläggarenheten kan vid behov hjälpa dig att formulera skrivelsen.

Den som fattat beslutet gör därefter en första prövning utifrån ditt överklagande. Om beslutsfattaren inte anser sig kunna ändra beslutet som du vill ha det, skickas skrivelsen vidare till Förvaltningsrätten i Falun, där ärendet tas upp för prövning.

Skriv "Till Förvaltningsrätten i Falun" på din skrivelse.

Skicka den till:

Sandvikens kommun
Handläggarenheten, Omsorgsförvaltningen
811 80 Sandviken

Hittade du informationen du sökte?

Sidan uppdaterad: 2018-12-05
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se