Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Hjälp i hemmet

Hemtjänsten kan hjälpa dig med olika sysslor som du inte kan klara själv och ger det stöd du behöver för att kunna bo kvar hemma och må bra. Vi hjälper både äldre och yngre personer. I Sandvikens kommun utförs hemtjänst av kommunens omsorgsförvaltning.

Ansök om trygghetslarm och hemleverans av mat

Du som är 80 år eller äldre kan ansöka direkt om:

  • Matdistribution - hemleverans av färdig mat.
  • Trygghetslarm - en larmknapp som du bär som halsband eller som en klocka på armen. Om du larmar får du tala med personal som kan skicka hjälp.

Du som är yngre än 80 år ansöker via länken "Ansök om omfattande stöd".

Ansök om mer omfattande hjälp

För dig som är yngre än 80 år eller för dig som har flera behov gör vi en utredning. Under utredningen gör vi en bedömning utifrån ditt behov och livssituation.

Exempel på vad du kan få hjälp med:

  • Hjälp i din vardag - städning, tvätt, matdistribution och ärenden.
  • Personlig omvårdnad - dusch, toalettbesök och av- och påklädning
  • Trygghet i hemmet - trygghetslarm, besök av eller telefonkontakt med omsorgspersonal.
  • Hjälp att bryta isolering - möjlighet till social samvaro eller dagverksamhet för dig med demenssjukdom

Du som får hemtjänst är själv med och utformar vad du ska få hjälp med, när och på vilket sätt. Vi vill att du ska förbättra eller behålla den egna förmågan så mycket som möjligt.

Ändra eller lägg till mer hjälp

Om du redan har hemtjänst och vill utöka hjälpen kan du göra en ny ansökan. Om du vill minska eller säga upp hjälpinsatser ska du kontakta biståndshandläggare.

Avgifter för hemtjänst

Vilken avgift du betalar beror på vilken hjälp du får och ibland även på vilken inkomst du har. Läs mer om avgifter för vård- och omsorg.

Kontakta oss vid frågor och synpunkter

Om du har frågor kring hemtjänst eller vilket stöd du kan få kan du få hjälp av Medborgarservice eller Omsorgsförvaltningens biståndshandläggare på telefon 026-24 00 00 eller medborgarservice@sandviken.se

Biståndshandläggarna har telefontid: måndag-fredag, kl. 08.45-09.30. Du kan även lämna ett meddelande till Medborgarservice så kontaktar biståndshandläggaren dig.

Vi vill att du ska uppleva att du får bra hjälp och service från våra verksamheter. Vill du lämna en synpunkt, beröm eller klagomål på verksamheten eller har du fått ett beslut som du inte är nöjd med kan du läsa mer om hur du gör för att lämna synpunkter på verksamheten och överklaga beslut

Kontaktuppgifter till din hemtjänstgrupp

Kontaktuppgifter till hemtjänstgrupper och enhetschefer

 

Jämför hemtjänsten i Äldreguiden

Äldreguiden är en tjänst från Socialstyrelsen där du enkelt kan jämföra olika hemtjänstområden utifrån resultat i Socialstyrelsens undersökningar.
Jämför hemtjänsten i Sandviken - Äldreguiden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.