Translate

En skön kamp på konstsnö

Det är lätt att få ångest av den massiva informationen som fullkomligt väller över en om träningsmetoder, träningsfilosofi, kostråd och teknik. Det kan kännas helt omöjligt att hitta rätt i djungeln av förståsigpåare som alla levererar lika tvärsäkra svar om den rätta vägen till Ditt drömmål: Vasaloppet. Men det finns en säker väg att gå - eller åka skidor på, och den levereras här.

Något som vardags- eller elitmotionären har gemensamt med elitidrottaren är att när hen överskrider sin förmåga så kommer skadorna som hotar det uppsatta målet och hindrar träningen. Men hjälpen finns att få på Högbo Bruk och på Jernvallens Multicenter i Sandviken. Där finns skickliga yrkesmän och kvinnor som är beredda att hjälpa dig att bli av med skadan eller slipa på tekniken.

Lösningen finns

En av dem är Torbjörn Hägglund, kort och gott Tobbe, spår- och ledansvarige på Högbo Bruk. Han har 17 egna Vasalopp bakom sig så han vet vad han pratar om. Det är Tobbe man möter om man vill få skidorna rätt vallade eller bokar in sig på teknikträning på Sportcenter. Han säger att tre av fyra åker på för dåligt vallade skidor och att de skulle få effektivare träningen om skidorna vallades rätt.

En del säger att det ger bra träning att åka på tunga skidor, men ska du ut och springa inte tar du på dig stövlar då, säger han pedagogiskt.

Rätt valla och åkteknik

Tobbe Hägglund vet hur han ska förklara så folk förstår. Vi står där i den vackra bruksmiljön, omringade av en klar och kylig höstluft. Han visar mig teknikerna för diagonalåkning och för stakning, och hur balansen är ett problem för många vid diagonalåkning.

Man måste förstå skillnaden, mellan att verkligen stå på ett ben, och när man inte gör det, konstaterar han.

Annars fungerar inte spannet på skidan och då får man inte fästet som driver skidan framåt.

Diagonalåkningen kräver också bättre kondition än stakning förklarar han. Vill man åka i högre fart en längre sträcka är stakningstekniken den som ska användas eftersom den är mindre konditionskrävande. Men gör man fel kan man få ont i både ländrygg och armbågar.

Idag stakar man mycket, och då ska magen och ryggen användas. In med rumpan, ihop med magen så den är spänd, lås armbågen och axlar och häv dig fram i varje stavtag.

Många skidmil och träna grennära

Även om Tobbe anser att längdskidåkningen är en sport som ger få skador, så har många skador från löpning och andra sporter. Musklerna måste bli vana att åka skidor.

Känslan är att många tränar för lite, man har inte tillräckligt många skidmil i kroppen. Det kan bero på att många Vasaloppsåkare kommer från Stockholm och Göteborg och där är det inte så bra förutsättningar att åka skidor.

Kom inte hem som ett vrak

Därför bör man ha en träningsdos på uppemot 40 till 50 skidmil som kompletterats med styrkegymnastik och annan konditionsträning. Om man inte kan åka så mycket skidor ska man komplettera med rullskidor och stakmaskin. Gör man det så kan det räcka med 20 mil på riktiga skidspår.

Helst ska man träna så grennära som möjligt. Det är svårt att bara på gymnastik och löpning tillgodose de muskler man behöver träna för att åka behagligt skidor under Vasaloppet.

Det gäller att ha en bra upplevelse och inte komma hem som ett vrak, oavsett om man åker tre eller nio mil.

Mer information

Högbo Bruklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Skidspår Gävleborglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Tekniklektioner i grupp på helgerna och röda dagar kl 9.30, 12.30 och 14,30. Ring eller maila för bokning. Privatlektioner kan man få vardag som helg, i grupp eller ensam.

Pay and Ski ger extra lång skidsäsong

På Högbo finns skidspår med konstsnö, Pay and Ski, från oktober till mars om vädret tillåter. Det krävs kalla nätter och lite regn för att spåren ska hålla. Först läggs 2,1-km spåret ut, sedan förlängs det till 4,1 km. När natursnön kommer så kan bruket stoltsera med 50 km högklassiga längdskidspår i vacker natur.

Sidan uppdaterad: 2017-12-18
Rapportera fel på sidan: webbredaktionen@sandviken.se