Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Företagarna ger Sandvikens kommun toppbetyg

I den senaste NKI*-rankingen (Nöjd Kund Index) som mäter kommunernas service till företag, hamnar Sandvikens kommun på 11:e plats av 205 medverkande kommuner. Det innebär att kommunen klättrar 36 placeringar från förra årets resultat.

Företagare har fått ge omdömen om hur deras ärenden hanterats vad gäller information, tillgänglighet, bemötande, kompetens och effektivitet. Detta inom områdena brand, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Undersökningen är en direkt kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och service.

Vår kommun är under stark tillväxt och en nyckelfaktor gällande företagande är kunna erbjuda smidiga kontakter med kommunen. Det ska vara enkelt och gå snabbt att exempelvis få bygglov och genomföra köp av mark. Vi har under de senaste åren gjort stora förbättringar som vi nu kan se resultatet av. Det är fantastiskt att få så bra betyg från företagarna. Peter Kärnström, Kommunstyrelsens ordförande Sandvikens kommun


Vi ser oss som modiga samhällsbyggare som gärna utmanar det traditionella myndighetsutövandet med ett bredare kundperspektiv för att få företag att trivas hos oss. Att komma in tidigt i processen och förstå helheten i företagarens behov och önskemål vet vi är en framgångsfaktor. Att lotsa företagarna rätt bidrar till att vi kan fånga upp frågetecken och underlätta för alla inblandade”, Martina Svensson, Enhetschef Bygg & Förvaltningsstöd
Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning (VGS)

För mer information kontakta:

Martina Svensson, Enhetschef Bygg & Förvaltningsstöd, Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning
Telefon: 026 - 24 00 00
E-post: martina.svensson@sandviken.se

Peter Kärnström, Kommunstyrelsens ordförande, Sandvikens kommun
Telefon: 070-370 93 32
E-post: peter.karnstrom@sandviken.se

Jan Fagerström, Näringslivschef, Sandvikens kommun
Telefon: 070-979 04 79
E-post: jan.fagerstrom@sandviken.se

Läs mer om resultatet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

*NKI (Nöjd Kund Index) är en nationell kundundersökning som årligen genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Undersökningen kartlägger hur kommuner utvecklar sin service till företagare.