Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Denna information gäller för Hofors, Ockelbo och Sandvikens kommun.

Anmäla uppgifter till lägenhetsregistret

Enligt lag ska uppgifter om alla Sveriges bostäder samlas i ett lägenhetsregister. Fastighetsägare ska på eget initiativ vända sig till kommunen för att lämna uppgifter som behöver ändras eller kompletteras i registret. Med fastighetsägare avses i lagen även tomträttshavare och ägare av byggnad på annans fastighet, så kallad ofri grund.

Kommunerna är ansvariga för att komplettera och ändra registret.

När ska uppgifter lämnas in?

  • Vid nyproducerade bostadshus med fler än en lägenhet.
  • Vid förändring av lägenhet, delning eller hopslagning av lägenhet
  • Vid ändrad användning av lägenhet t ex lokal som görs om till bostad.

Numrera lägenheterna

Om det finns fler än en bostad med samma adress i ett hus så ska varje bostad ges ett lägenhetsnummer enligt lägenhetsregistrets standard.

Se Lantmäteriets exempel på numrering (pdf, nytt fönster) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Uppgifter i lägenhetsregistret

För flerbostadshus ska registret för varje bostadslägenhet innehålla:

  • Lägenhetsnummer - om det finns fler än en bostadslägenhet med samma adress
  • Bostadsarea
  • Antal rum
  • Kökstyp
  • Lägenhetskategori

Lägenhetskategorin anger om bostaden är en vanlig bostad eller en specialbostad. Det finns tre typer av specialbostäder: bostad för äldre eller funktionshindrade, studentbostad samt övrig specialbostad.

Om det finns endast ett fåtal specialbostäder i ett hus med övervägande del vanliga bostäder ska specialbostäderna anges som vanliga bostäder.

Dina skyldigheter som fastighetsägare

Fastighetsägare ska på eget initiativ vända sig till kommunen för att lämna sådana uppgifter som föranleder ändringar eller kompletteringar i registret.
Med fastighetsägare avses i lagen även tomträttshavare och ägare av byggnad på annans fastighet (så kallad ofri grund).

När du får en underrättelse från kommunen om beslutade lägenhetsnummer är du som fastighetsägare skyldig att inom en månad informera de boende om numren. Det räcker att dela ut ett enkelt informationsblad i brevlådorna. Du ska dessutom inom tre månader anslå numren på en väl synlig plats i byggnaden.

Hur får jag veta mer?

Om du har frågor, skicka dem till
medborgarservice@sandviken.se eller
ring 026-24 00 00.

Mer om lägenhetsregistret

Lägenhetsregistret (lantmateriet.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning - Tillsammans skapar vi framtidens samhälle i Hofors, Ockelbo och Sandviken.