Anslag och kungörelser
På anslagstavlan hittar du information i form av tillkännagivanden, kungörelser och anslag från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och nämnderna.
-
Kungörelse för samråd om förslag till ny detaljplan för del av Murgården 1
Information om tillkännagivandet Instans Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd Förvaringsplats för handlingarna Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning, Odengatan 37 Dokument Detaljplan för Murgårdsskolan Tillkännagivandet publicerat t.o.m. Planområdet är lokaliserat i den södra delen av Murgårdsskolan i centrala Sandviken. Området gränsar till Sveavägen i väster och Barrsätragatan i norr, Skolgatan i öster och Murgårdsskolan i söder.
Detaljplanen möjliggör för skola och samlingslokal i en byggnad på upp till tre våningar. Skolan ska utformas med hänsyn till kringliggande kulturmiljö och ska bidra till en god skolmiljö.
Syftet med detaljplanen är att skapa beredskap för att växa i framtiden, vilket är ett av kommunens strategiska mål. Planen gör det möjligt att bygga ut skolan om och när behovet av fler skolplatser uppstår.
Planens genomförande ger inte en sådan betydande miljöpåverkan som avses i 6 kap. 11 § miljöbalken. Förslaget går delvis i linje med kommunens översiktsplan.
Samrådstid 17 april – 25 maj 2025
Samrådsförslaget med tillhörande utredningar finns att ta del av under pågående detaljplanearbete på sandviken.se/detaljplanerskolor
Välkommen på samrådsmöte den 8 maj, kl 17-19 i Stadshuset, Odengatan 37, entrén närmast Hyttgatan. Det går bra att ansluta när som helst under samrådsmötet.
Har du synpunkter på förslaget?
Du har möjlighet att lämna synpunkter på planförslaget under samrådstiden 2025-04-17 till 2025-05-25. Lämna synpunkter via e-tjänst, e-post till vgs@sandviken.se eller med brev till:
Sandvikens kommun Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning 811 80 Sandviken
Märk brevet med planförslagets rubrik.
Frågor?
Har du frågor kring planförslaget? Kontakta Medborgarservice på e-post medborgarservice@sandviken.se eller telefon 026 – 24 00 00 och hänvisa till detaljplanen.
-
Kallelse till kommunfullmäktige 2025-05-19
Information om tillkännagivandet Instans Kommunfullmäktige Förvaringsplats för handlingarna Stadshuset, Odengatan 37 Ansvarig för kungörelsen Julie Morrone Dokument Kallelser och protokoll Tillkännagivandet publicerat t.o.m. Sandvikens kommunfullmäktige sammanträder
Måndag 19 maj 2025 kl. 13.00 i Fullmäktigesalen, Sandvikens stadshus
Sammanträdet
Sammanträdet är offentligt och du är välkommen att deltaga som åhörare. Observera att antalet personer som får vistas på läktaren är begränsat till 30 varav 3 platser är reserverade för media. Du kan också se sammanträdet via webb-TV på www.sandviken.se
Länk till annan webbplats. eller lyssna på sammanträdet via Radio Sandviken 89.9 MHz.
Allmänhetens frågestund
Som medborgare kan du ställa frågor till de förtroendevalda i samband med allmänhetens frågestund. En fråga ska lämnas skriftligen som brev eller e-post senast på onsdagen innan sammanträdet.
Kafé Fullmäktige
Under sammanträdets fikapaus kl. 14:30 är du som medborgare välkommen till plan 3 i Stadshuset för att fika och prata med fullmäktiges ledamöter.
Ärenden på dagordningen
Kommunfullmäktige kommer bland annat att behandla följande ärenden:
- Revisionsberättelse för år 2024
- Årsredovisning för Sandvikens kommunkoncern
- Beviljande av ansvarsfrihet för nämnderna
- Lokalförsörjningsplan förskolor kunskapsnämnden 2024–2034
- Fördelning av medel gällande nya socialtjänstlagen, SoL
- Inriktningsbeslut framtida kommunkoncern, fas 2: kultur-, evenemangs-, idrotts- och fritidsverksamheten – Göransson Arena AB
Observera att ny permanent starttid för kommunfullmäktige är klockan 13:00.
Kontakta oss om du har frågor
Monica Jacobsson, ordförande i kommunfullmäktige
Julie Morrone, kommunsekreterare, 026-24 11 73,
-
Kommunstyrelsen 2025-04-29
Information om tillkännagivandet Instans Kommunstyrelse Paragrafer §§ 71-73 och 75-98 Förvaringsplats för protokollet Stadshuset, Odengatan 37 Sekreterare Julie Morrone Nedladdningsbart protokoll Kallelser och protokoll Tillkännagivandet publicerat t.o.m. -
Individ- och familjeomsorgsnämnden 2025-04-23
Information om tillkännagivandet Instans Individ- och familjeomsorgsnämnden Paragrafer §§ 44-47, 52-56 och 59-62 Förvaringsplats för protokollet Individ- och familjeomsorgsförvaltningen, Smedsgatan 12 Sekreterare Karin Rhodin Nedladdningsbart protokoll Kallelser och protokoll, Individ- och familjeomsorgsnämnden Tillkännagivandet publicerat t.o.m. -
Individ- och familjeomsorgsnämnden 2025-05-20
Information om tillkännagivandet Instans Individ- och familjeomsorgsnämnden Paragrafer §§ 69-71 Förvaringsplats för protokollet Individ- och familjeomsorgsförvaltningen, Smedsgatan 12 Sekreterare Karin Rhodin Tillkännagivandet publicerat t.o.m.
Överklaga ett beslut
Om du tycker att kommunen har överträtt sina rättigheter eller fattat ett beslut som strider mot gällande regler har du som kommuninvånare rätt att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Det kallas för laglighetsprövning och måste göras inom tre veckor från det att beslutsprotokollet har godkänts (justerats).
Förvaltningsrätten kan bara pröva beslutets laglighet. De prövar om kommunen följt de regler som gäller för kommunal verksamhet och det är den som överklagar som måste ange på vilket sätt beslutet strider mot gällande regler. Förvaltningsrätten prövar bara vad du själv angett och om beslutet är fel kan man upphäva beslutet. Förvaltningsrätten kan inte fatta något nytt beslut i ärendet.
Äldre protokoll
Samtliga protokoll från nämnder och styrelser finns samlade på sidan kallelser och protokoll