Adresser och namnsättning
Rätt adress är viktigt för att utryckningsfordon, taxi, hemtjänst och besökare lätt ska kunna orientera sig och hitta rätt. Här kan du också läsa om hur det går till när vi beslutar om namn och vilka de är.
Alla byggnader där det bor människor eller där det drivs verksamhet ska ha en adress. Korrekt adressättning är också viktigt för att blåljusverksamhet ska hitta till rätt plats.
Om du bygger du nytt och är i behov av en adress så behöver du kontakta kommunen för att få en unik adress.
Nedan kan du se vilka nya namn som vi nyligen har beslutat om.
Nyligen beslutade namn
- Hagaparken, Hofors 2024-12-10
- Ekbacken, Ockelbo 2024-12-10
- Tjärnmursvägen, Sandviken 2025-01-21
Du kan också se det fullständiga beslutet på sidan där vi samlar alla beslutsprotokoll. Klicka på aktuellt datum för beslut.
Om du vill veta mer om vägnamnen så kan du mejla oss på vgs.adresser@sandviken.se.
Namnsättning och beslutsprocess
Genom kommunfullmäktigebeslut har Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd (VGS) rätt att bestämma namn på gator, parker och andra allmänna platser i Hofors, Ockelbo och Sandviken.
Namnberedningen bereder alla namn som ska beslutas och strävar efter att följa god ortnamnssed. Enligt kulturmiljölagen 1kap 4§ som i korthet innebär att hävdvunna ortnamn inte ska ändras utan starka skäl att hänsyn ska tas till hävdvunna namn vid nybildning av namn samt att stavningen ska följa vedertagna regler. Läs hela paragrafen här Kulturmiljölag (1988:950) | Sveriges riksdag Länk till annan webbplats..
När ett nytt namn ska tas fram vill namnberedningen gärna att namnet ska ha en historisk koppling till platsen. Här tar namnberedningen ofta stöd av äldre kartmaterial.
För att använda ett personnamn i namnsättning bör man enligt Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltnings instruktion, som baseras på Ortnamnsrådets rekommendationer och FN:s resolution rörande memorialnamngivning från 2002, vänta cirka 3-5 år innan man använder ett namn på en avliden person i namnsättning.
Om vägen du bor på byter namn eller numreras om behöver du inte göra någon adressändring.
Adresser och adressättning
När adresser sätts följs svensk standard för adressättning (SS 637003). Såsom exempelvis udda nummer sätts normalt på vänster sida av vägen i numreringsriktningen och jämna nummer på den högra sidan av vägen. Numreringsriktningen bör vara utåt från en tätorts centrum.
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan hos Skatteverket. Får du en ny adress men bor kvar på samma plats behövs ingen anmälan göras varken till Skatteverket eller postnord.
Då läggs uppgifterna in i fastighetsregistret. I samband med det meddelas också Skatteverket, Lantmäteriet, myndigheter och postoperatörerna. Dock bör ni själva informera er närmaste omgivning.
Det är Postnord som ansvarar för att sätta postnummer till adressen. Postlådans placering är också en fråga för postnord.
Lägenhetsnummer
VGS beslutar om lägenhetsnummer med hjälp av uppgifter från
fastighetsägarna.
Som fastighetsägare är man skyldig att lämna uppgifter till kommunen om
sådana förändringar i sitt lägenhetsbestånd som innebär att uppgifterna i
registret behöver ändras.
Mer om lägenhetsnummer och hur man lämnar in uppgifter kan ni läsa om här:
Skyltning
Det är fastighetsägaren som ansvarar för att skylta upp byggnaden och postlåda tydligt. Om huset ligger långt från vägen måste skylten sättas upp vid infartsvägens början. Detta tillvägagångssätt stämmer överens med kommunens allmänna ordningsföreskrifter.
Gatunamnskyltar ansvarar väghållaren för i Sandviken och Ockelbo kommun. I Hofors kommun ansvarar kommunstyrelsen för alla skyltar i kommunen.
Kontakta Kart- och lantmäterienheten
Kontakta Medborgarservice på telefonnummer 026-24 00 00
eller mejla oss på vgs.adresser@sandviken.se.