Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Årets UF-innovation i Sandviken 2023

Flygrädsla med Filip Lindqvist, Love Sällberg och Sixten Gärd tog hem årets pris som det mest innovativa UF-företaget i Sandviken.
Tillsammans har de skapat en populär tjänst via en hemsida som ska hjälpa alla som lider av flygrädsla. De har arbetat hårt med att marknadsföra sig genom bl.a. Sökmotoroptimering (SEO). De vill nå ut i hela Sverige med mål och ambition att bli så småningom bli internationella.

Hur känns det att bli Årets UF-innovation ?
Det känns jättebra att vinna, vi vann även årets tjänst i Gävleborg, så det känns otroligt roligt!

Hur kom det sig att ni startade företaget?
Hemsidan skapades redan för några år sedan av Filip eftersom han är väldigt flygintresserad. Det finns över tre miljoner flygrädda människor bara i Sverige, så vi tyckte att det var en bra affärsidé.

Hur har ni arbetat?
Vi byggde vidare och utvecklade vår hemsida där vi redan hade en grund. Vi lade till marknadsföring, ekonomi och Sökmotoroptimering (SEO) m.m. Googles sökmotorer har varit ett viktigt redskap för oss. Så att vi hamnar så högt upp som möjligt när man söker på flygrädsla. SEO tar ganska lång tid att göra, så det har vi arbetat mycket med. Sen har vi kontaktat företag för att erbjuda reklamplatser på vår hemsida samt köpt vår egen domän m.m. Vi har just nu flera stora företag som hyr reklamplatser hos oss såsom: Dagens Industri, Airtours, Bokus, CDON och Akademibokhandeln m.m. Inkomstkällor får vi från både prenumeranter och de som hyr reklamplatser.

Hur många prenumeranter av er tjänst har ni i dagsläget?
Vi har ca 40 prenumeranter i dagsläget.

Hur är tjänsten upplagd?
Vi erbjuder ett silvermedlemskap för 39kr/mån eller guldmedlemskap för 99 kr/mån Där får du tillgång till flera olika typer av behandlingar, såsom KBT, ACT, RST, diverse tester, checklistor samt ljudfiler m.m.

Hur fick ni tillgång till ett sådant material?
Vi har ett samarbete med en pilot som har utformat behandlingarna vi nämnde ovan. Sen har vi köpt ljudfiler från en psykolog som arbetar med just flygrädsla.

Vilka utmaningar har ni haft?
Det absolut svåraste är att nå fram till våra kunder. Att flygrädda ska kunna hitta till vår hemsida och kunna ta del av den hjälp som finns. Det är svårt att få spridning av hemsidan så att fler hittar dit. Ett av våra huvudmål är att människor från hela Sverige lätt ska kunna hitta till oss och kunna ta del av våra tjänster.

Vad har varit roligast med att driva företag?
Att vinna och att vara med på tävlingar har helt klart varit roligast. Sen har det också varit fantastiskt att se och bli inspirerad av de andra UF-företagen. Att få ta del av deras driv och ambitioner. Det är även väldigt roligt och givande att få berätta om vår affärsidé och kunna inspirera andra.

Vilka framtidsplaner har ni?
Tanken är att vi ska arbeta vidare med vår produkt även efter UF-tiden, vi vill bli det självklara valet inom Sverige. Vi har även planer att översätta hemsidan till andra språk, så att vi blir internationella. Vi vill att människor ska kunna åka på semester utan att vara flygrädda. En annan ambition som ligger långt i framtiden är att även samarbeta med flygbolag för att få fler att flyga.

Var hittar man er?
www.flygradsla.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Årets UF-innovation Flygrädsla

Flygrädsla med Filip Lindqvist, Love Sällberg och Sixten Gärd