Det är supersmidigt att lämna anbud
Mikael Gånors har arbetat i 22 år på Bilhörnan i Sandviken. De senaste sex åren har han drivit Bilhörnan och har varit ägare de senare tre åren. - Jag började med att tvätta bilar som 18-åring och nu äger jag stället. Så det går att arbeta sig uppåt.
När det gäller upphandling, hur är det att lämna anbud?
- Jag får information skickad till mig, när det kommer nya upphandlingar som är aktuella för oss, det är supersmidigt. Först och främst så får man svara på en sk. DIS, där de ser om du som företag klarar de krav som ställs i upphandlingen. Där är det ganska tydligt och enkelt att se vad det är de vill ha svar på. Sen när man kommer till anbuden så finns det ett antal SKALL-krav och utöver det är det bara att ställa frågor i systemet (Kommers). Det är ganska enkelt ändå. Oavsett vem som ställer frågan i systemet så kan alla se svaret, vilket är väldigt bra. Ibland kan man behöva ett förtydligande, vad menar de med det här till exempel. Det kan ju vara något krav de har som inte är på ”fordonsspråk” i mitt fall.
Hur gick processen och vad upplevde du som bra och fanns det något du upplevde som mindre bra?
- Jag tycker faktiskt att allt är bra, det är som sagt ett ganska smidigt system. Det är tydligt och bra. Man får ställa frågor och svaren kommer digitalt och alla kan se dem, det är en bra transparens. Kan inte säga att jag har någon förbättringspunkt generellt.
Har du lämnat flera anbud?
- Vi har lämnat flera anbud och har också vunnit flera gånger. Upphandlingarna kan se lite olika ut, de kan till exempel efterfråga en viss fordonskategori med ett visst drivmedel. Just nu har vi tre kategorier av sex tror jag.
Vad är din helhetsbild av kommunen?
- Jag har en kontaktperson som är tydlig och som jag har en bra dialog med. Det är viktigt att det ställs rätt frågeställningar och krav internt, vilket jag tycker att det gör. Så min helhetsbild av kommunen är bra.
Finns det något mer vi från kommunens sida skulle kunna erbjuda dig som företagare?
- Ja, trafiklösningen här ute är det som vi vill ha en förändring på, men generellt så har jag inget kan jag tycka.
Vad är viktigast tycker du, när det gäller kommunens service gentemot företagare?
- Kommunikationen är väldigt väsentlig, att informera om vad som händer. Det är också viktigt att vara lyhörd gentemot oss företagare. Så att vi har lite koll och vet om vi behöver ändra eller förbättra något. Allt kan man inte genomföra men man kan alltid förbättra. Men har man kommunikationen så fungerar allt så mycket bättre. Sen har vi synligheten, alltså att man får besök eller att man blir inbjuden på olika saker. Förra månaden blev jag inbjuden på en företagarlunch, det är bra och trevligt. Då får de ju höra hur de olika företagen i stan har det och det tycker jag är bra. Nu har jag blivit bjuden på en till företagarlunch eftersom vi var en av Sandvikens ”lok” företag.
Visst har ni en spännande nyhet på gång?
- Ja, onsdag den 4 maj öppnade Toyotas Mobilitetsföretag Kinto en station på Mossvägen 10, i samarbete mellan Kinto och Sandvik Coromant. Vi erbjuder alla som vill att hyra en vätgasbil. Man kan hyra bilen per timme eller upp till månadsvisa uthyrningar. Det är ett jättebra och smidigt sätt att både hyra bil och samtidigt sänka klimatavtrycket.
Vilka utmaningar har ni just nu?
- Den stora utmaningen för oss just nu är att ha en bra dialog med skolan och försöka få hit elever genom att vara attraktiva arbetsgivare. Just nu har vi ett nytt projekt där vi har en arbetsplatsförlagd lärling som går här ett par gånger i veckan. Lärlingen blir under denna tid upplärd i vårt yrke och det behövs eftersom det är en så stor brist på fordonstekniker och kundmottagare. Det är ett nytt sätt att lära sig hur det fungerar hos en arbetsgivare och det ger också en lägre tröskel in på arbetsmarknaden för de unga. Det finns stora hål att fylla i den här branschen. Det är en bra början att öka och behålla kompetensen hos oss här i Sandviken. Vi har ett stort behov av detta, att få dem att komma in i dessa yrken, avslutar Mikael.
Sidan publicerad:
Rapportera fel på sidan: medborgarservice@sandviken.se