Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Jag ser livsmedelsinspektörerna som en kunskapskälla och ett stöd

Zaradesht Bekir driver framgångsrikt Café Parken vid Parkbadet i Sandviken. Han möter mig med öppna armar för att berätta om sin upplevelse av livsmedelsinspektörerna från Sandvikens kommun.

Hur kom det sig att du valde att starta verksamhet i Sandviken?
- Vi hade tidigare en restaurang i Stockholm, men det var lite stressigt så vi ville flytta till en lugnare plats. Jag ringde en kompis för att fråga om han kände någon som ville sälja sitt café eller restaurang och det visade sig att de ville sälja en i Kungsgården. Vi bestämde oss för att flytta hit och fick hjälp med start av verksamhet, hitta boende samt förskola, kommunen var otroligt hjälpsamma.

Vad är din upplevelse av Sandvikens kommun när det gäller livsmedelsinspektion?
- Vi har en jättebra kontakt och samarbete med livsmedelsinspektörerna. Jag använder dem som en kunskapskälla. När jag får någon fråga eller undrar över något som jag eller min personal känner oss osäkra på så kan jag alltid kontakta livsmedelsinspektörerna. De är alltid stöttande och vill hjälpa mig att göra rätt och guidar mig igenom alla mina frågor. Jag upplever att de verkligen uppskattar att jag vill göra rätt och kunderna är förstås glada eftersom de äter på en livsmedelssäker servering. Vi gör det här tillsammans.

Hur gick kontakten med livsmedelsinspektören till? Fick du hjälp och stöd i den kontakten?
- Jag brukar säga såhär att om jag startar ett företag inom livsmedel så är det också jag som måste kontakta skattemyndigheten, kommunen, försäkringar m.m. När det gäller kontakten med Sandvikens kommun så kan man alltid ringa till medborgarservice och be om att få bli kopplad dit man ska. Medborgarservice är så proffsiga och så kunniga. Man kan till exempel säga att man ska starta en verksamhet och fråga vad man behöver göra för att kunna starta. I mitt fall så skickade de en ansökningsblankett som jag kunde fylla i. Bra instruktioner både från hemsidan och från medborgarservice. Tack vare all hjälp och stöd jag fått från Sandvikens kommun så har jag trivts extra bra här. Jag har Stockholm att jämföra med eftersom jag bodde och drev verksamhet där tidigare.

Finns det något mer vi från kommunens sida skulle kunna erbjuda dig som företagare?
- Nej, inte vad jag kan komma på just nu. Jag är jätteimponerad när det gäller vilket stöd och hjälp vi företagare kunde få under den svåra Corona-tiden. Jag fick bra stöd av Näringslivskontoret och det är nog mycket tack vare detta som gjort att jag överhuvudtaget har klarat mig.

Vad är viktigast tycker du, när det gäller kommunens service gentemot företagare?
- Att de är tillgängliga och att det är rätt personer man får tag på med rätt kunskap, så att man kan få svar på sina frågor.

Kan vi bli förbättra någon del eller upplevelse?
- Ett önskemål jag har är att kunna bli uppdaterad som företagare om olika nyheter eller uppdateringar. Det kan till exempel vara nya lagar eller förordningar som vi behöver förhålla oss till, gärna med lite tidsmarginal så att vi kan förbereda och uppdatera oss i god tid.

Hur är det att driva företag i Sandvikens kommun?
- Här i Sandviken blir man mer som en familj, i Stockholm upplever jag att det är det lite mer ”vi och dom”. Vi som företagare vill verkligen att våra gäster ska trivas så att de kommer tillbaka. Sandviken är mindre och då är det extra viktigt att gästerna trivs och tycker om vårt ställe.

Vad har du behövt mest hjälp med?
- Kunskap i hur jag ska hantera livsmedel. För har jag kunskap så gör jag rätt. Rådgivning och svar på frågor. Kunskapen om livsmedelshygienen är superviktig.
Vi har faktiskt en egen hygienkontroll och jag brukar ha interna utbildningar för personalen. Hur man ska hantera och arbeta med mat. Hela cykeln, från det att livsmedlet anländer till oss tills att kunden har slutprodukten i sin hand. Allt för att vi ska ha en så livsmedelssäker servering som möjligt, avslutar Zaradesht.

Zaradesht Cafe Parken