Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Arbetslivsförvaltningen

Här kan du läsa mer om Arbetslivsförvaltningens övergripande uppdrag och ansvar, som är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad i kommunen genom insatser för integration, utbildning och arbetsmarknadsfrämjande.

Arbetslivsförvaltningens övergripande uppdrag är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad genom jobb och studier för olika målgrupper i kommunen. I detta ingår bland annat ansvar för etablering och integration av flyktingar med uppehållstillstånd

Förvaltningen ansvarar för följande insatser och målgrupper;

  • Nya invandrade kommunmedborgare med uppehållstillstånd som behöver stöd baserat på etableringslagen och den med Arbetsförmedlingen lokala överenskommelsen (LÖK).
  • Invandrare som behöver svenskundervisning (SFI).
  • Vuxna som behöver utbildning från grundläggande nivå till eftergymnasial nivå.
  • Vuxna som behöver särskild undervisning (Lärvux).
  • Vuxna som behöver yrkesutbildning på gymnasial och eftergymnasial nivå.
  • Distansstuderande på yrkeshögskole-, högskole- och universitetsnivå som behöver en studiemiljö på hemorten i Sandviken.
  • Arbetsgivare och företag som behöver nya medarbetare med yrkesutbildning.
  • Arbetslösa ungdomar under 20 år inom det kommunala aktivitetsansvaret.
  • Arbetslösa 16-64 år som behöver olika former av arbetsträning och rehabilitering samt praktik och arbetsmarknadsanställningar för att stärka sina möjligheter till etablering på den ordinarie arbetsmarknaden.
  • Genomförande av EU-projekt i samverkan med andra aktörer för nämndens målgrupper.

Verksamheten är organiserad i olika enheter med inriktning på nämndens olika målgrupper. Uppdraget till verksamheten är:

  • ​Stöd och service till flyktingar som har uppehållstillstånd inom ramen för etableringslagen.
  • Svenskundervisning för invandrare.
  • Utbildning för vuxna, grundläggande till gymnasial nivå.
  • Yrkeshögskoleutbildning.
  • Uppdragsutbildning.
  • Särskild undervisning för vuxna
  • Aktiviteter för arbetssökande som leder till arbete samt studier och därmed till egen försörjning.

Läs mer om förvaltningens verksamheter:

Flyktingmottagande/Integrationsverksamhet Öppnas i nytt fönster.

Vuxenutbildning - Läroviken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Arbetsmarknadsverksamhet - Första steget

Ansvarig nämnd

Arbetslivsnämnden

Kontaktuppgifter

Förvaltningschef: Leif Jansson
Tel: 026-24 13 50, E-post: leif.jansson@sandviken.se

Administrativ chef: Anna-Karin Markström
Tel: 026-24 16 53, E-post: anna-karin.markstrom@sandviken.se

Förvaltningsekonom: Tommy Granath
Tel: 026-24 19 70, E-post: tommy.granath@sandviken.se

Nämndsekreterare/Utredare: Torbjörn Kvist
Tel: 026-24 17 39, E-post: torbjorn.kvist@sandviken.se

HR-konsult: Maria Mikaelian
Tel: 026-24 19 01, E-post: maria.mikaelian@sandviken.se

Administratör: Elisa Norell
Tel: 026-24 19 15, E-post: elisa.norell@sandviken.se

Övriga kontaktuppgifter

E-post: arbetslivsnamnden@sandviken.se
Telefon: Medborgarservice 026-24 00 00
Besöksadress: Vallhovskroken 3, Sandviken
Postadress: Sandvikens kommun, Arbetslivsförvaltningen, 811 80 SANDVIKEN