Arbetslivsförvaltningen
Här kan du läsa mer om Arbetslivsförvaltningens övergripande uppdrag och ansvar, som är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad i kommunen genom insatser för integration, utbildning och arbetsmarknadsfrämjande.
Arbetslivsförvaltningens övergripande uppdrag är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad genom jobb och studier för olika målgrupper i kommunen. I detta ingår bland annat ansvar för etablering och integration av flyktingar med uppehållstillstånd
Förvaltningen ansvarar för följande insatser och målgrupper;
- Nya invandrade kommunmedborgare med uppehållstillstånd som behöver stöd baserat på etableringslagen och den med Arbetsförmedlingen lokala överenskommelsen (LÖK).
- Invandrare som behöver svenskundervisning (SFI).
- Vuxna som behöver utbildning från grundläggande nivå till eftergymnasial nivå.
- Vuxna som behöver särskild undervisning (Lärvux).
- Vuxna som behöver yrkesutbildning på gymnasial och eftergymnasial nivå.
- Distansstuderande på yrkeshögskole-, högskole- och universitetsnivå som behöver en studiemiljö på hemorten i Sandviken.
- Arbetsgivare och företag som behöver nya medarbetare med yrkesutbildning.
- Arbetslösa ungdomar under 20 år inom det kommunala aktivitetsansvaret.
- Arbetslösa 16-64 år som behöver olika former av arbetsträning och rehabilitering samt praktik och arbetsmarknadsanställningar för att stärka sina möjligheter till etablering på den ordinarie arbetsmarknaden.
- Genomförande av EU-projekt i samverkan med andra aktörer för nämndens målgrupper.
Verksamheten är organiserad i olika enheter med inriktning på nämndens olika målgrupper. Uppdraget till verksamheten är:
- Stöd och service till flyktingar som har uppehållstillstånd inom ramen för etableringslagen.
- Svenskundervisning för invandrare.
- Utbildning för vuxna, grundläggande till gymnasial nivå.
- Yrkeshögskoleutbildning.
- Uppdragsutbildning.
- Särskild undervisning för vuxna
- Aktiviteter för arbetssökande som leder till arbete samt studier och därmed till egen försörjning.
Läs mer om förvaltningens verksamheter:
Flyktingmottagande/Integrationsverksamhet Öppnas i nytt fönster.
Vuxenutbildning - Läroviken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Arbetsmarknadsverksamhet - Första steget
Ansvarig nämnd
Kontaktuppgifter
Förvaltningschef: Leif Jansson
Tel: 026-24 13 50, E-post: leif.jansson@sandviken.se
Administrativ chef: Anna-Karin Markström
Tel: 026-24 16 53, E-post: anna-karin.markstrom@sandviken.se
Förvaltningsekonom: Tommy Granath
Tel: 026-24 19 70, E-post: tommy.granath@sandviken.se
Nämndsekreterare/Utredare: Torbjörn Kvist
Tel: 026-24 17 39, E-post: torbjorn.kvist@sandviken.se
HR-konsult: Maria Mikaelian
Tel: 026-24 19 01, E-post: maria.mikaelian@sandviken.se
Administratör: Elisa Norell
Tel: 026-24 19 15, E-post: elisa.norell@sandviken.se
Övriga kontaktuppgifter
E-post: arbetslivsnamnden@sandviken.se
Telefon: Medborgarservice 026-24 00 00
Besöksadress: Vallhovskroken 3, Sandviken
Postadress: Sandvikens kommun, Arbetslivsförvaltningen, 811 80 SANDVIKEN