Arbetslivsförvaltningen
Arbetslivsförvaltningens övergripande uppdrag är att bidra till en väl fungerande arbetsmarknad genom jobb och studier för olika målgrupper i kommunen. I detta ingår bland annat ansvar för etablering och integration av flyktingar med uppehållstillstånd
Förvaltningen ansvarar för följande insatser och målgrupper;
- Nya invandrade kommunmedborgare med uppehållstillstånd som behöver stöd baserat på etableringslagen och den med Arbetsförmedlingen lokala överenskommelsen (LÖK).
- Invandrare som behöver svenskundervisning (SFI).
- Vuxna som behöver utbildning från grundläggande nivå till eftergymnasial nivå.
- Vuxna som behöver särskild undervisning (Lärvux).
- Vuxna som behöver yrkesutbildning på gymnasial och eftergymnasial nivå.
- Distansstuderande på yrkeshögskole-, högskole- och universitetsnivå som behöver en studiemiljö på hemorten i Sandviken.
- Arbetsgivare och företag som behöver nya medarbetare med yrkesutbildning.
- Arbetslösa ungdomar under 20 år inom det kommunala aktivitetsansvaret.
- Arbetslösa 16-64 år som behöver olika former av arbetsträning och rehabilitering samt praktik och arbetsmarknadsanställningar för att stärka sina möjligheter till etablering på den ordinarie arbetsmarknaden.
- Genomförande av EU-projekt i samverkan med andra aktörer för nämndens målgrupper.
Verksamheten är organiserad i olika enheter med inriktning på nämndens olika målgrupper. Uppdraget till verksamheten är:
- Stöd och service till flyktingar som har uppehållstillstånd inom ramen för etableringslagen.
- Svenskundervisning för invandrare.
- Utbildning för vuxna, grundläggande till gymnasial nivå.
- Yrkeshögskoleutbildning.
- Uppdragsutbildning.
- Särskild undervisning för vuxna
- Aktiviteter för arbetssökande som leder till arbete samt studier och därmed till egen försörjning.
Läs mer om förvaltningens verksamheter:
Flyktingmottagande/Integrationsverksamhet Öppnas i nytt fönster.
Vuxenutbildning - Centrum för Vuxnas lärande
Arbetsmarknadsverksamhet - Första steget
Ansvarig nämnd
Förvaltningschef: | Leif Jansson |
---|---|
Tel: | 026-24 13 50 |
E-post: | |
Administrativ chef: | Anna-Karin Markström |
Tel: | 026-24 16 53 |
E-post: | |
Förvaltningsekonom | Tommy Granath |
Tel: | 026-24 19 70 |
E-post: | |
Nämndsekreterare/Utredare: | Torbjörn Kvist |
Tel: | 026-24 17 39 |
E-post: | |
HR-konsult: | Maria Mikaelian |
Tel: | 026-24 19 01 |
E-post: | |
Administratör: | Elisa Norell |
Tel: | 026-24 19 15 |
E-post: | |
Övriga kontaktuppgifter
E-post: arbetslivsnamnden@sandviken.se
Telefon: Medborgarservice 026-24 00 00
Besöksadress: Vallhovskroken 3, Sandviken
Postadress: Sandvikens kommun, Arbetslivsförvaltningen, 811 80 SANDVIKEN