Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Denna information gäller för Hofors, Ockelbo och Sandvikens kommun.

Västra Gästriklands samhälls­byggnads­förvaltning

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning är ett samarbete mellan Hofors, Ockelbo och Sandvikens kommuner, med Sandviken som värdkommun. Förvaltningen hanterar viktiga områden som påverkar vår vardag och framtid, inklusive planering och utveckling av nya stadsdelar, bygglov, livsmedels- och miljötillsyn, vattenförsörjning och avfallshantering.

När vi bygger nytt, förändrar eller river, påverkar det både miljön och samhället under lång tid. Förvaltningen säkerställer att nya byggnader och förändringar integreras väl med den befintliga infrastrukturen och tar hänsyn till alla berörda intressen. Vissa projekt kräver bygglov, medan andra kan behöva anmälan, rivningslov eller marklov.

Förvaltningen erbjuder också bostadsanpassningsbidrag för att underlätta för personer med funktionsnedsättningar att bo kvar i sina hem. Vi hanterar parkeringstillstånd för rörelsehindrade och ger rådgivning kring olika miljö-, klimat-, bygg- och anläggningsprojekt.

För att förbättra servicen arbetar förvaltningen aktivt med att möjliggöra en helt digital ärendehantering. Genom att utveckla e-tjänster, smarta ärendehanteringssystem och digitala arkiv kan vi erbjuda en mer effektiv och tillgänglig service.

Tillsammans skapar vi framtidens samhälle i Hofors, Ockelbo och Sandviken.

Kontaktinformation

Besöksadress: Stadshuset, Odengatan 37, Sandviken
Postadress: 811 80 Sandviken
Telefon: 026-24 00 00 (Medborgarservice)
E-post: vgs@sandviken.se

Samhällsbyggnadschef

Yvonne Andersson
E-post: yvonne.andersson@sandviken.se

Ansvarig nämnd

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsnämnd

Enheter inom förvaltningen

Enheten för bygg och förvaltningsstöd

Enheten ansvarar för handläggning av områdena bygglov, bostadsanpassning och parkeringstillstånd samt erbjuder energi- och klimatrådgivning.

Här finns också förvaltningsstöd som är en del av den här enheten.

Förvaltningsstöd arbetar stödjande för både förvaltningen och medborgaren för att erbjuda god service. Vi upprätthåller offentlighetsprincipen och säkerställer att medborgaren får tillgång till offentlig information.

Inom den här stödfunktionen finns det administratörer, registratorer, arkivansvarig, nämndsekreterare, ekonomer och samordnare för styrning och ledning.

Behöver du rådgivning eller vill du ställa en fråga till oss om vår verksamhet? Kontakta vgs@sandviken.se

Hos oss kan du få hjälp med:

  • Utlämning av offentliga handlingar.

Vi hanterar också:

  • Registrering
  • Ekonomifrågor
  • Arkivering
  • Inkommande post och mejl

Kart- och lantmäterienheten

Enheten ansvarar för geografisk information och dess följdprodukter. Detta omfattar bland annat fältmätningar och fastighetsrättsliga uppdrag som grundkartor och nybyggnadskartor. Inom enheten finns också den kommunala lantmäterimyndigheten som ansvarar för lantmäteriförrättningar och fastighetsregistret i Sandvikens kommun.

Planenheten

Enheten ansvarar för detaljplanering, strategisk stadsplanering, miljöstrategiskt arbete och klimatanpassning.


Miljöenheten

Enheten ansvarar för hälsoskydd, miljöskydd, miljösamordning och livsmedelskontroll. Tillsynen omfattar bland annat hygienlokaler, offentliga lokaler, miljöfarlig verksamhet (industrier, värmepumpar med mera) och livsmedelsanläggningar.

Ta del av allmänna handlingar

Alla har rätt att vända sig till en myndighet och ta del av allmänna handlingar. Detta innebär att du kan begära ut kopior, digitalt eller analogt, av inkomna eller upprättade handlingar som förvaras hos Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning.

Om du vill begäran ut allmänna handlingar hjälper vi dig så att du på ett enkelt och smidigt sätt kan få den information du söker. För att ta del av allmänna handlingar klickar du på länken nedan för att komma vidare till vår e-tjänst. Via e-tjänsten kan du göra en begäran, kommunicera med oss och ta del av handlingar som skickas till dig.

Vid en begäran behöver du vara tydlig som möjligt, dels för att vi ska kunna veta vad du söker och leta efter rätt handlingar, men även för att korta av handläggningstiden. Den informationen vi behöver är följande;

  • Vilken typ av information eller handling du söker?
    (exempelvis beslut om strandskyddsdispens, bygglov för en idrottshall, planritning för en byggnad, detaljplan över ett område)
  • Vilken fastighet eller adress det gäller?
    (om det finns uppge även områdesnummer eller lägenhetsnummer)
  • Vilket ärende eller diarienummer det tillhör?
    (om du vet uppge ärendetyp och diarienummer)

Vid frågor kring utlämning kontakta oss på mejladressen vgs@sandviken.se eller ring oss telefonnummer 026-24 00 00.

Du som bor eller driver företag i Hofors kommun eller Ockelbo kommun, sök gärna information även via www.hofors.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. respektive www.ockelbo.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning - Tillsammans skapar vi framtidens samhälle i Hofors, Ockelbo och Sandviken.