Individ och familjeomsorgsförvaltningen
Här hittar du information om Individ- och familjeomsorgsförvaltningen, som är en del av socialtjänsten och ansvarar för att ge stöd och hjälp till människor i utsatta livssituationer.
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen (IFO) är en del av socialtjänsten, och har det yttersta ansvaret för människor i utsatta livssituationer. Verksamheten omfattar i huvudsak följande områden:
- stöd och rådgivning till barn, ungdomar och familjer
- stöd och rådgivning till personer med missbruksproblem samt deras anhöriga
- ekonomiskt bistånd till enskilda och familjer
Fokus på barnets bästa är vägledande i vårt arbete. Målsättningen är att garantera den enskilde en skälig levnadsnivå och goda levnadsvillkor, och att säkerställa att barn och ungdomar i kommunen ges möjlighet till trygga och utvecklande uppväxtvillkor samt skydd i utsatta situationer.
Politiskt ansvarig för Individ- och familjeomsorgsförvaltningen är Individ- och familjeomsorgsnämnden
Kontaktuppgifter
Postadress:
Individ- och familjeomsorgsförvaltningen
811 80 SANDVIKEN
Tel: 026-24 00 00 (Medborgarservice)
E-post: individ.familjeomsorg@sandviken.se
Förvaltningschef
Anna Danielsson, socialchef
Tel: 026-24 00 00 (Medborgarservice)
Ansvarig nämnd
Individ- och familjeomsorgsnämnden
Verksamheter
Synpunkter och överklagan av beslut
Vi arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten i verksamheterna. Vår organisation ska präglas av gott bemötande.
Vi vill ge bra hjälp och service. Det är viktigt för oss att få synpunkter på våra olika verksamheter.
Sandvikens kommun har en speciell blankett som du kan använda. Den ska finnas tillgänglig i alla verksamheter.
Det är viktigt för oss att veta vad du tycker. Du kan även lämna dina synpunkter via sidan Synpunkter. Du kan välja att skriva anonymt eller lämna kontaktuppgifter. Lämnar du kontaktuppgifter får du svar på dina synpunkter, idéer eller klagomål.
Om du inte vill använda synpunktsblanketten kan du ta kontakt med den enhetschef som ansvarar för verksamheten du har eventuella synpunkter på.
Överklagan av beslut, besvärshänvisning
Om du inte är nöjd med ett beslut från Individ- och familjeomsorgen kan du överklaga beslutet.
Beslut som går dig emot kan överklagas via förvaltningsbesvär till Förvaltningsrätten. I din överklagan ska du tala om vilket beslut du överklagar och vad du anser fel i beslutet och vilken ändring du vill ha. Bifoga även eventuella handlingar som du anser stödjer din uppfattning. Om du vill så kan vi hjälpa dig med att formulera din överklagan.
Överklagan ska skickas till den person som har fattat beslutet inom Individ- och familjeomsorgsnämnden, då nämnden är skyldig att se över beslutet och eventuellt ompröva det, innan det sänds vidare till Förvaltningsrätten för vidare prövning.
Överklagan ska ha kommit in inom tre veckor från det du tog del av beslutet.