
Denna information gäller för Hofors, Ockelbo och Sandvikens kommun.
För dig som är god man/förvaltare
Här hittar du som är god man eller förvaltare information och material som är relevant för dig i ditt uppdrag.

Vid nya uppdrag
Kom igång med uppdraget
Anhöriga och övriga bekanta
Försök att ta reda på vilka som är huvudmannens närmast anhöriga och anteckna deras namn, adress, telefonnummer och andra eventuella kontaktuppgifter på en särskild lista. Om du inte kan fråga huvudmannen själv så kan du fråga vårdpersonal eller grannar. Finns det andra som står huvudmannen nära ska du ta med dem på samma lista.
Bank
För att få grepp om huvudmannens ekonomi bör du utan dröjsmål undersöka var huvudmannen har sina tillgångar placerade. Glöm inte att påminna banken om att huvudmannens konton ska vara spärrade, förutom det konto som du behöver ha tillgång till för din löpande förvaltning.
Bankfack
Om huvudmannen har ett bankfack ska du fråga huvudmannen om du får titta efter vad som finns där. Du ska då göra en inventering av bankfacket tillsammans med en banktjänsteman och förteckna innehållet. Om det ligger kontanter i bankfacket bör du sätta in dem på huvudmannens bankkonto. Om det ligger ett testamente i bankfacket ska du inte öppna det om det ligger förseglat, såvida huvudmannen inte uttryckligen ber dig.
Budget
När du tillträder ditt uppdrag bör du alltid upprätta någon form av budget för din huvudman. I mer komplicerade fall kan du kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare alternativt banktjänsteman för hjälp.
Fastigheter
Kontrollera med fastighetsregistret hos lantmäteriet eller hos skattemyndigheten om huvudmannen äger någon fastighet. Uppgift om senaste taxeringsvärde kan fås hos skattemyndigheten
Fullmakter
Om du får reda på att din huvudman har ställt ut en fullmakt till någon avseende egendomsförvaltning bör du hjälpa din huvudman att återkalla den fullmakten. Om detta inte är möjlig på grund av att huvudmannen saknar beslutsförmåga bör du flytta tillgångarna till en annan bank.
Försäkringskassan
Du ska se till att huvudmannen har de bidrag som hen kan vara berättigad till. Börja med att kontrollera möjligheten till bostadsbidrag/-tillägg. Undersök möjligheten för huvudmannen att få sina kostnader för god mans arvode täckta genom handikappersättning.
Hemförsäkring
Kontrollera om huvudmannen har en hemförsäkring och i annat fall se till att teckna en sådan. Ibland ingår hemförsäkring i hyran.
Hyresvärd
Om din huvudman bor i en lägenhet bör du meddela hyresvärden att du blivit god man.
Kommunen
Behöver du göra några ansökningar för din huvudman enligt socialtjänstlagen eller LSS
Kronofogden
Kan det vara aktuellt att ansöka om skuldsanering för din huvudman? Börja med en kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare.
Myndigheter
Fundera på om du behöver kontakta några andra myndigheter på grund av din huvudmans
situation, exempelvis Skatteverket vad gäller deklarationen eller folkbokföringen.
Post
Fundera på om det är lämpligt att ange din adress som så kallad ”särskild postadress” för din huvudman. Om huvudmannen har beslutsförmåga krävs dennes samtycke till åtgärden. Blankett fås via Skatteverket.
Skulder
Förutom att kontrollera huvudmannens skuldsättning hos banker och andra kreditinstitut, kan det ibland finnas skäl att även göra en kontroll hos kronofogdemyndigheten. Se gärna kronofogdens kostnadsfria webbutbildning
Dela din kunskap (kronofogden.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tillgångar (andra)
Om det finns andra värdefulla tillgångar ska de tas med i din tillgångsförteckning, till exempel värdepapper eller en konstsamling. Anlita en person med rätt kompetens för värdering av den samt se till att försäkring täcker lösörets värde.
Vårdpersonal
Om din huvudman bor på sådant boende att det finns vårdpersonal eller liknande, bör du initiera ett möte så att du och personalen kan presentera er för varandra och diskutera uppehället.
Ansvarsförsäkring
Det kan vara värt att överväga om du ska teckna en separat ansvarsförsäkring med anledning av ditt uppdrag som god man eller förvaltare.
Det finns flera försäkringsbolag och några godmansföreningar som erbjuder sådana försäkringar.
Övrigt att ta upp med din huvudman
Om det är möjligt och lämpligt kan du fundera på att ta upp följande med din huvudman.
- Vad ingår i uppdraget som god man?
- Vad kan huvudmannen förvänta sig för insatser från din sida. Här kan det vara lämpligt att direkt fastslå att en god man inte ägnar sig åt några former av socialtjänst eller annan sådan hjälp.
- Vilka regler gäller för godmanskapet? Du kan t ex berätta om att du är redovisningsskyldig
- Vad kostar det att ha god man? Ett normalt godmanskap kostar ofta cirka 12 000 kr om året, inklusive skatt och sociala avgifter. Om huvudmannen har tillgångar överstigande 2 basbelopp eller inkomster överstigande 2,65 basbelopp, får hen i normalfallet stå för hela eller delar av arvodet till gode mannen. I övriga fall står kommunen för gode mannens arvode.
- Vad behöver huvudmannen hjälp med? Det är viktigt att du försöker anpassa dina insatser efter huvudmannens behov av hjälp.
- På vilket sätt ska huvudmannen informeras? Anpassa informationen efter huvudmannens förmåga att förstå och intresse för dina åtgärder som god man.
- Vilka prioriteringar vill huvudmannen göra? Fråga vad som är viktigt för din huvudman, t ex om hen vill ha ett sparande alternativt mer medel för levnadsomkostnader. Allt givetvis inom ramen för de ekonomiska förutsättningarna.
- Är huvudmannen inblandad i några juridiska tvister?
- Är huvudmannen delägare i något oskiftat dödsbo?
- Pågår några fastighetsaffärer?
- Vad har huvudmannen för bidrag?
- Vilka avgifter betalar huvudmannen?
- Kan det vara aktuellt med förändring av huvudmannens boende?
- Hur ser huvudmannens sociala kontaktnät ut?
- Var/ hur/under vilka former ska du och din huvudman träffas?
Hjälpinsatser för din huvudman
Här kan du som ställföreträdare hitta insatser som passar för dina huvudmän. Du kan hitta insatser i din kommun eller i andra kommuner. Du kan läsa om vad olika insatser innehåller och jämföra dem med varandra. Du kan också se vilka personer som insatserna är till för, alltså vilka målgrupper som de riktar sig till. Det gör du genom att söka efter och filtrera ut (sortera bland) den typ av hjälp som du behöver.
Insatskatalogen - Din vägvisare till välfärden (YouTube) Länk till annan webbplats.
Insatser - Insatskatalogen (välfärdsguiden) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Huvudmannens tillgångar och redovisning
Redovisning - årsräkning, sluträkning, redogörelse och förteckning
Du som är god man eller förvaltare ansvarar för att göra en redovisning om uppdraget. I redovisningen ingår bland annat att upprätta en förteckning samt att göra årsräkning, sluträkning och redogörelse.
Uttag, placeringar och övriga bankärenden
Hantering av tillgångar – pengar och annan egendom – för en annan persons räkning väcker många frågor. Det är viktigt att veta vad en ställföreträdare får och inte får göra med andras medel.
Här hittar du all information du behöver veta i ditt uppdrag vad gäller bankärenden. Svenska Bankföreningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
I en ny film ger juristerna Katrin Fahlgren, Bankföreningen, och Isabella Chorell, Nordea, svar på vanliga frågor om ställföreträdare gällande bankärenden. Film från Svenska Bankföreningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Uttag från överförmyndarspärrat konto
Behöver din huvudman köpa något speciellt eller räcker pengarna inte till. Här hittar du e-tjänst och blanketten för att göra uttag från huvudmannens spärrade konton.
Du kan kommunicera med oss helt digitalt via e-tjänsten, vilket innebär att du både kan ta emot och skicka handlingar i dina ärenden samt komplettera ärendet.
Det räcker att du gör en ansökan om uttag även om det avser flera olika utlägg.
För att logga in och se dina ärenden ska du använda din e-legitimation.
Placering av huvudmannens tillgångar
Gode män och förvaltare måste vid placering av huvudmannens medel följa reglerna i föräldrabalken. För gode män och förvaltare gäller att alla huvudmannens tillgångar som finns på bankkonton ska vara överförmyndarspärrade (föräldrabalken 14 kap 8 §). Även VP-konton, fondkonton och depåer ska vara spärrade. Därför gäller att vid uttag av medel från dessa konton för att placera dessa i aktier, fonder, obligationer eller annat måste överförmyndarenhetens tillstånd hämtas in för själva uttaget.
Om däremot endast omplacering ska göras, utan att medlen tas ut, behövs inte överförmyndarnämndens tillstånd om omplaceringen sker genom flytt mellan två överförmyndarspärrade konton. Detta är förutsatt att mottagande bank spärrar det konto som pengarna sätts in på. Överföringen ska då ske mellan bankerna utan att ställföreträdaren gör ett uttag. Intyg på att den nya placeringen är försedd med överförmyndarspärr ska skickas till överförmyndarenheten.
Värdepappersfonder
För placering av den enskildes medel i värdepappersfonder krävs inget samtycke från överförmyndarnämnden.
Aktier
Vid köp av aktier krävs samtycke från överförmyndarnämnden. Den huvudprincip som överförmyndarenheten tillämpar i dessa fall är att den enskildes medel ska placeras på ett sätt som ger trygghet för deras bestånd och skälig avkastning.
Obligationer
En obligation är ett räntebärande löpande skuldebrev, vanligtvis på flera år, som intygar att innehavaren lånat ut pengar till exempelvis staten, en kommun, ett hypoteksinstitut (bostadsobligation) eller ett större företag (företags- eller industriobligation). Ställföreträdare kan förvärva obligationer för den enskildes räkning utan överförmyndarnämndens samtycke.
Sälja eller köpa fastighet och bostadsrätt
Om du som god man eller förvaltare ska sälja din huvudmans fastighet, bostadsrätt eller tomträtt krävs att överförmyndaren samtycker till försäljningen. Detsamma gäller om du ska förvärva (genom köp, byte eller gåva) en fastighet, bostadsrätt eller tomträtt för din huvudman. Här finner du mer information om hur du ansöker om samtycke.
Försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträtt
Som god man eller förvaltare får du endast sälja din huvudmans fastighet, bostadsrätt eller tomträtt om överförmyndaren samtycker till försäljningen. Notera att det endast är du som god man eller förvaltare som är behörig att ansöka om överförmyndarens samtycke.
Av lagstiftningen framgår att överförmyndaren ska lämna samtycke till försäljningen endast om åtgärden är lämplig med hänsyn till egendomens natur samt huvudmannens behov och samlade tillgångar. Därför är det viktigt att du i ansökan förklarar skälet till försäljningen, hur huvudmannen ska lösa sin boendesituation framöver och att du lämnar in handlingar som styrker att försäljningen sker till gällande marknadspris. Försäljning bör ske på den öppna marknaden, med hjälp av mäklare.
Observera! Om du som god man eller förvaltare avser att köpa en fastighet/bostadsrätt av din huvudman, måste du ansöka om ytterligare en god man som bevakar huvudmannens rätt vid den aktuella försäljningen. Kontakta överförmyndaren för mer information.
Följande handlingar ska lämnas in med ansökningsblanketten vid försäljning
- Utdrag ur fastighetsregistret alternativt ur lägenhetsregistret
För att visa vem som äger fastigheten eller bostadsrättslägenheten. Mäklaren kan hjälpa till att ta fram utdraget för fastighet. Bostadsrättsföreningen kan ta fram utdrag för bostadsrätt. - Läkarintyg, om huvudmannen inte kan samtycka eller yttra sig i frågan
Vid godmanskap krävs skriftligt samtycke från huvudmannen (som skriver under ansökan) alternativt läkarintyg som visar att denne på grund av sitt hälsotillstånd inte kan ge sitt samtycke till försäljningen. Vid förvaltarskap ska huvudmannen endast ges möjlighet att få yttra sig, om så är möjligt. - Kopia på registrerad bouppteckning om säljaren är ett dödsbo
Om säljaren är ett dödsbo krävs kopia av registrerad bouppteckning för att visa att huvudmannen är dödsbodelägare. - Yttrande från maka/make, sambo och de närmast anhöriga
Innan överförmyndaren kan ta ställning till att lämna samtycke ska huvudmannens närmaste anhöriga ges möjlighet att få yttra sig. Om du lämnar in dessa yttranden med din ansökan går handläggningen snabbare. - Värderingsutlåtande
Värderingen ska göras av opartisk auktoriserad värderingsman alternativt opartisk mäklare i syfte att styrka gällande marknadspris. Den mäklare som ansvarar för försäljningen ska alltså inte utföra värderingen. I de undantagsfall där försäljning sker utan hjälp av mäklare krävs istället två opartiska värderingsutlåtanden för att styrka marknadspriset. - Budlista från mäklare
I syfte att styrka att försäljningen har skett på öppen marknad med aktiv budgivning. - Köpekontrakt som undertecknats av köpare och säljare
Bestyrkt kopia av undertecknat köpekontrakt, där samtliga villkor framgår. Av kontraktet bör det framgå att det är giltigt först när överförmyndaren beslutat om samtycke till försäljningen. - Efter genomförd försäljning - likvidavräkning och insättningskvitton
Lämna in en likvidavräkning samt insättningskvitto som visar att köpeskillingen satts in på överförmyndarspärrat konto i huvudmannens namn. Om säljare är ett dödsbo räcker det med en likvidavräkning.
Om du som god man enbart är förordnad för att bevaka rätt vid försäljning av fastighet/bostadsrätt – Glöm ej att begära dig entledigad när ditt uppdrag är slutfört!
Följande handlingar ska lämnas in med ansökningsblanketten vid förvärv
- Utdrag ur fastighetsregistret alternativt ur lägenhetsregistret
För att visa vem som är nuvarande ägare, om det finns befintliga pantbrev och om fastigheten eller bostadsrättslägenheten är belånad. Mäklaren kan hjälpa till att ta fram utdraget för fastighet. Bostadsrättsföreningen kan ta fram utdrag för bostadsrätt. - Läkarintyg, om huvudmannen inte kan samtycka eller yttra sig i frågan
Vid godmanskap krävs skriftligt samtycke från huvudmannen (som skriver under ansökan) alternativt läkarintyg som visar att denne på grund av sitt hälsotillstånd inte kan ge sitt samtycke till förvärvet. Vid förvaltarskap ska huvudmannen endast ges möjlighet att få yttra sig, om så är möjligt. - Yttrande från maka/make, sambo och de närmast anhöriga
Innan överförmyndaren kan ta ställning till att lämna samtycke ska huvudmannens närmaste anhöriga ges möjlighet att få yttra sig. Om du lämnar in dessa yttranden med din ansökan går handläggningen snabbare. - Värderingsutlåtande
Värderingen ska göras av opartisk auktoriserad värderingsman alternativt opartisk mäklare i syfte att styrka gällande marknadspris. Den mäklare som ansvarar för försäljningen/köpet ska alltså inte utföra värderingen. I de undantagsfall där det sker utan hjälp av mäklare krävs istället två opartiska värderingsutlåtanden för att styrka marknadspriset. - Budlista från mäklare
I syfte att styrka att köpesumman motsvarar gällande marknadspris. - Köpekontrakt som undertecknats av köpare och säljare
Bestyrkt kopia av undertecknat köpekontrakt, där samtliga villkor framgår. Av kontraktet bör det framgå att det är giltigt först när överförmyndaren beslutat om samtycke. - Gåvohandling som undertecknats av gåvogivare och gåvomottagare
Bestyrkt kopia av undertecknad gåvohandling. - Efter genomfört köp - Likvidavräkning och inbetalning av köpeskilling
Lämna in en likvidavräkning och ett underlag som visar att huvudmannen betalt köpeskillingen.
Bouppteckning och arvskifte
Om din huvudman är dödsbodelägare i ett dödsbo måste du tänka på att detta kräver särskild handläggning och samtycke av överförmyndaren.
Ibland måste överförmyndaren utse ytterligare en god man
Om du som god man eller förvaltare är delägare i samma dödsbo som din huvudman kan du inte företräda huvudmannen eftersom det uppstår en jävssituation. Överförmyndaren måste i sådana fall tillsätta en god man enligt 11 kap 2 § föräldrabalken som företräder huvudmannen i just denna rättssak.
Bouppteckning
Gode mannen/förvaltaren ska bli kallad till bouppteckningen. Detta ska ske senast tre månader efter dödsfallet. Bouppteckningen ska därefter sändas till skatteverket för registrering. I bouppteckningen ska det framgå att en god man/förvaltare är förordnad.
Arvsavstående
God man eller förvaltare får som huvudregel inte göra arvsavstående för huvudmannens räkning enligt 15 kap 6 § föräldrabalken.
Testamente
God man/förvaltare ska endast ta del av och inte godkänna ett testamente. Observera att ett testamente kan innebära att du som god man/förvaltare måste göra förbehåll för laglott.
Försäljning av fastighet eller bostadsrätt
Ska en bostadsrätt eller fastighet säljas krävs överförmyndarens samtycke. Mer information finner du under rubriken förvärv/försäljning av fastighet, bostadsrätt eller tomträtt.
Arvskifte
Arvskifte ska ske så snart som möjligt och särskild arvskifteshandling upprättas. Har arvskifte inte skett inom sex månader från det att bouppteckningen upprättades ska en skriftlig redovisning lämnas till överförmyndaren om varför det inte skett.
God man/förvaltare ska ta emot förslag till arvskifte, godkänna och överlämna detta till överförmyndaren för slutligt godkännande. Observera att samtliga övriga dödsbodelägare ska ha godkänt arvskiftet innan det sänds till överförmyndaren.
Så snart skiftet är verkställt genom att den enskilde erhållit arvet på sitt bankkonto, eller om det gäller en fastighet lagfart beviljats, ska gode mannen/förvaltaren redovisa detta till överförmyndaren.
I de fall make/maka avlider och den överlevande parten är ensam arvtagare krävs inget arvskifte. Om god man är förordnad för endast denna rättshandling ska redovisning till överförmyndaren ske genom kontoutdrag eller annat som visar att medlen är överförda till konto i den överlevandes namn.
Checklista
För att Överförmyndarverksamheten ska kunna fatta beslut om samtycke måste följande underlag finnas och skickas in till Överförmyndarverksamheten;
- Bouppteckning (registrerad vid skattemyndigheten).
- Eventuellt testamente.
- Arvskifte som godkänts av samtliga dödsbodelägare.
Allmän information
Informationsbroschyr om bevaka rätt i dödsbo Pdf, 598.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Hantera gåvor
Gåvor till personer som har god man eller förvaltare
Då en myndig person har god man eller förvaltare förordnad för sig krävs i vissa fall att Överförmyndarnämnden samtycker till mottagandet av en gåva för att denna ska bli giltig.
När krävs Överförmyndarnämndens samtycke?
En god man eller förvaltare får endast med Överförmyndarnämndens samtycke för den enskildes räkning ta emot en gåva i form av en fastighet eller en del i fastighet, bostadsrätt eller tomträtt. Samtycke ska lämnas om förvärvet inte kan anses olämpligt med hänsyn till egendomens natur eller andra omständigheter. Normalt bör en gåva kunna anses lämplig – men villkor om nyttjanderätt, utfärdande av revers eller övertagande av betalningsansvar ska beaktas för att bedöma om gåvan kommer den enskilde till godo. För att Överförmyndarnämnden ska kunna ge sitt samtycke ska följande handlingar lämnas in till nämnden:
- En ansökan från ställföreträdaren om Överförmyndarnämndens samtycke till gåvan.
- Ett gåvobrev i original – av vilket ska framgå att gåvan är mottagen av gode mannen eller förvaltaren.
- Om gåvan avser en fastighet eller bostadsrätt, taxeringsbevis, lagfartsbevis, bostadsrättsintyg eller liknande som visar vem som är lagfaren ägare av fastigheten eller ägare av bostadsrätten.
- Ett yttrande från den enskilde om sådant kan lämnas. Av yttrandet ska den enskildes inställning till gåvan framgå.
Övertagande av betalningsansvar eller utfärdande av revers
Om den enskilde enligt gåvovillkoren ska överta betalningsansvar, pantsätta egendom eller utfärda revers till givaren krävs Överförmyndarnämndens samtycke även till detta. Överförmyndarnämndens samtycke krävs alltid om det är fråga om skuldsättning av den enskilde. Reversen ska bifogas ansökan.
Gåvor från personer som har god man eller förvaltare
En förordnad förmyndare, god man eller förvaltare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor (14 kap. 12 § föräldrabalken). Gåvoförbudet innebär att gåvor inte heller kan ges med Överförmyndarnämndens samtycke. Som ”personliga presenter” räknas julklappar och födelsedagspresenter till normala värden.
En god man eller förvaltare får inte heller avstå från arv, testamente eller förmånstagarförordnande för den enskildes räkning.
Om den enskilde själv ger gåvor
En person, som har god man enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken förordnad för sig, kan själv ge gåvor om han eller hon kan ge uttryck för en egen vilja. En person som har en god man behåller sin rättshandlingsförmåga och får göra vad han eller hon själv önskar med sina tillgångar. Det är dock viktigt att understryka att det klart ska framgå att den enskilde kan uttrycka sina önskemål och vara medveten om vad det innebär att ge en gåva. I dessa fall finns heller inga möjligheter för Överförmyndarnämnden att lämna något samtycke. Det får under alla omständigheter anses klart olämpligt att den gode mannen tar emot gåvor av den enskilde.
Avslut eller ändringar av uppdraget
Om samarbetet inte fungerar
Ett godmanskap bygger på ett samarbete mellan huvudmannen och gode mannen. Ett fungerande godmanskap förutsätter att båda parter följer de ni har kommit överens om. Det är till exempel viktigt att huvudmannen inte tar ut pengar från det transaktionskonto som du hanterar. Det behöver finnas pengar kvar till räkningar som ska betalas.
Skulle samarbetet inte fungera kan det i vissa fall bli aktuellt med förvaltarskap eller upphörande av godmanskapet.
Vill du som är god man eller förvaltare begära entledigande av ditt uppdrag eller upphörande av godmanskap enligt 11 kap 19§ i föräldrabalken kan du göra det genom att använda vår e-tjänst. Du måste kvarstå som god man eller förvaltare tills överförmyndarenheten har hittat en ny god man eller förvaltare och fattat beslut om byte.
Om uppdraget behöver ändra omfattning
Ibland överensstämmer inte godmanskapet eller förvaltarskapet med huvudmannens behov. Då kan uppdraget behöva ändra omfattning gällande delarna bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. Det betyder att delar kan behöva läggas till eller tas bort.
Det är viktigt att de delar som ingår i uppdraget utförs av dig som god man eller förvaltare då det är du som är redovisnings- och upplysningsskyldig gentemot överförmyndaren. Önskar till exempel en anhörig eller huvudmannen själv sköta någon del så bör du ansöka om att det tas bort från ditt uppdrag som god man eller förvaltare. Likaså att ansöka om att delar läggs till om det är någon del huvudmannen behöver hjälp med men som inte ingår i ditt uppdrag.
Du ansöker om jämkning hos tingsrätten.
Om din huvudman flyttar
Om din huvudman flyttar får vi de nya adressuppgifterna från Skatteverket. Du blir inte automatiskt entledigad i ditt uppdrag för att huvudmannen flyttar till en annan kommun. Du redovisar då till huvudmannens nya kommun och inte längre till Överförmyndarnämnden i Västra Gästrikland.
Om du vill begära dig entledigad på grund av att din huvudman har flyttat kan du läsa mer om hur du går tillväga och vad du behöver tänka på under rubriken Om du vill avsluta ditt uppdrag.
Checklista för avveckling av huvudmannens bostad
- Bostadstillägg - Bostadstillägg eller särskilt bostadstillägg för pensionärer, kan beviljas personer med låga inkomster för att täcka boendekostnader, även i särskilt boende. Kontakta Försäkringskassan för mer information och utredning.
- Hemtjänst - Säg upp eventuell hemtjänst och ta tillbaka nycklarna, om hemtjänsten har fått några.
- Trygghetslarm - Kontakta hemtjänsten och meddela att eventuellt trygghetslarm inte behövs längre. Lämna tillbaka larmutrustning och begär att få tillbaka utlånade nycklar.
- Ändrad avgift till kommunen - Vid flyttning till särskilt boende kan den tidigare hemtjänstavgiften komma att ändras. Fyll i en blankett med aktuella uppgifter till kommunen för att få ett nytt avgiftsbeslut.
- Ändra adress - Meddela ändrad adress till både Svensk Adressändring (Posten), kommunen och överförmyndarenheten. Meddela kommunen om räkningsmottagaren ska vara någon annan.
Om godmanskapet eller förvaltarskapet inte behövs längre
Ibland kan det vara så att din huvudman inte längre behöver en god man eller förvaltare. Det kan till exempel vara så att huvudmannens hälsa har förbättrats så att hen kan ta hand om sin egen ekonomi igen. Som god man eller förvaltare är du behörig att ansöka till tingsrätten om du anser att godmanskapet eller förvaltarskapet ska upphöra.
Det kan också vara så att din huvudman inte längre samtycker till att ha en god man. Om huvudmannen förstår vad saken gäller så ska uppdraget upphöra.
Om din huvudman vill ha en ny god man eller förvaltare
Din huvudman eller huvudmannens anhöriga kan ansöka om att få en ny god man eller förvaltare. Du kommer i så fall behöva ta ställning till om du vill fortsätta med ditt uppdrag eller inte. Det är också viktigt att du bemöter de klagomål som har förts fram. Om du vill ha kvar ditt uppdrag kommer vi att göra en bedömning om vad som är det bästa för din huvudman. Att man som god man eller förvaltare får klagomål innebär inte att man automatiskt anses vara olämplig och förlorar sitt uppdrag.
Om du inte vill fortsätta med ditt uppdrag på grund av att din huvudman vill ha en annan god man eller förvaltare kan du begära dig entledigad. Du kan läsa mer om vad du behöver tänka på under rubriken "Om du vill avsluta ditt uppdrag".
Om huvudmannen avlider
När huvudmannen avlider upphör ställföreträdarskapet automatiskt samma dag. men det är några saker som du behöver ordna.
Meddela att huvudmannen avlidit
Meddela överförmyndaren att huvudmannen har avlidit och vem som är företrädare för dödsboet. Om det behövs meddelar du anhöriga till huvudmannen.
Räkningar
Avsluta alla autogirobetalningar. Räkningar för hyra, skatter, begravning etc kan behöva betalas fram tills att man har hittat anhöriga till huvudmannen. Du bör därför överlämna dödsboets räkningar till banken som kan göra utbetalningar från konto som har tillhört den avlidne.
Finns det inga anhöriga ska du spara alla räkningar och all post tills du får besked från dödsbohandläggare om var den ska skickas.
Sluträkning
Ställföreträdaren ska upprätta en sluträkning för året fram till och med dödsdagen som ska vara inlämnad till överförmyndaren senast en månad från det att uppdraget har upphört. Läs mer om sluträkningen på sidan redovisning
Tillgångar som förvaltas
Du ska:
- Vårda den avlidnes tillgångar/egendom till dess att den kan överlämnas till dödsbodelägare.
- Överlämna tillgångar/egendom som förvaltats till dödsbodelägarna. Vill anhöriga/ dödsbodelägare inte kännas vid den avlidne och därav inte ha hand om förvaltningen så är det socialtjänsten skyldighet att ha hand om detta istället.
Skuldsättning för någonting annat än begravning eller vad som kan hänföras till förvaltningen av dödsboet är inte lämpligt. Anträffas inte de anhöriga bör anmälan göras till överförmyndaren så att det kan förordnas god man för bortavarande.
Räkenskaper och verifikationer
Räkenskaper och verifikationer som finns hos ställföreträdaren skall hållas tillgängliga för dödsbodelägarnas granskning. Efter tre år ska handlingarna lämnas till den som är behörig, vilket i det här fallet är dödsboet.
Begravning
Eftersom ditt uppdrag upphör när huvudmannen avlider har du ingen skyldighet att ordna med begravning eller göra bouppteckning. Finns det anhöriga är det deras angelägenhet att se till att den avlidne begravs.
Finns det inte någon som ordnar med gravsättning ska du meddela dödsfallet till socialtjänsten. I första hand gäller den kommunen där den avlidne senast var folkbokförd. Det kan också bli den kommun där dödsfallet inträffade, om inte den avlidne var folkbokförd i Sverige.
Mer information om dödsboanmälan (Sandvikens kommun)
Mer information om dödsboanmälan (Hofors kommun) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mer information om dödsboanmälan (Ockelbo kommun) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tänk även på
- Gå inte in i huvudmannens lägenhet/ boende
- Ta inte hand om eventuella kontanter
Om redovisningen inte sköts
Det är viktigt att du alltid agerar på det sätt som är bäst för din huvudman och lämnar in tillgångsförteckningen, årsräkningen och andra handlingar som vi ber dig om i tid. Om det uppstår problem är det viktigt att du snarast meddelar oss. Ibland kan vi ge dig viss vägledning eller mer tid.
Om du missköter ditt uppdrag finns en risk att du inte får fortsätta som god man eller förvaltare. Du kan också bli ersättningsskyldig om du har vållat din huvudman ekonomisk skada eller inte inkommit med det vi bett dig om, till exempel tillgångsförteckning, årsräkning och sluträkning eller handlingar som varit ute för granskning. Det kallas för vite.
Anser överförmyndaren att en annan ställföreträdare bör ta över ditt uppdrag så påbörjas en rekrytering av en ny god man eller förvaltare. När vi har hittat en person som är intresserad av att ta över ditt uppdrag kommer den personen att ta kontakt med dig för att få mer information om hur uppdraget sett ut hittills. Flera personer kan även komma att kontakta dig.
När vi har en eventuell efterträdare kan vi fatta beslut om byte. Om beslut om byte fattas så får du hem information via brev där det står från vilket datum du är entledigand. Genomförs ett byte av ställföreträdare så gäller följande:
Sluträkning
Ställföreträdaren ska göra en sluträkning som ska vara lämnad till överförmyndaren senast en månad från det att ditt uppdrag har upphört. Läs mer om sluträkning på sidan Redovisning
När överförmyndaren granskat sluträkningen ska sluträkningen, tillgångsförteckning och årsräkningar samt vissa andra handlingar som förvaras hos överförmyndaren lämnas till den som är behörig att ta emot redovisnig för förvaltning, i det här fallet den nya ställföreträdaren.
Tillgångar som förvaltas
Ställföreträdaren ska genast lämna över de förvaltade tillgångarna till den som är behörig, i det här fallet den nya ställföreträdaren.
Räkenskaper och verifikationer
Räkenskaperna och övriga handlingar som rör förvaltningen skall hållas tillgängliga för granskning. Till kategorin övriga handlingar hör bl.a. kvitton och andra verifikationer som ställföreträdaren inte lämnat till överförmyndaren i samband med sin redovisning.
Dessa ska sparas i tre år och därefter lämnas till den som är behörig:
- Om huvudmannen inte har fått en ny ställföreträdare efter att du avslutade ditt uppdrag så ska dessa handlingar lämnas till huvudmannen som du varit ställföreträdare för.
- Om huvudmannen har fått en ny ställföreträdare så ska handlingarna lämnas till den nya ställföreträdaren.
- Om huvudmannen har avlidit ska handlingarna lämnas till dödsboet.
Talan om skadestånd
Talan om skadestånd kan väckas av behörig (den nya ställföreträdaren) inom tre år från det att redovisningshandlingarna har lämnats över. Om talan inte väcks inom tre år, är talerätten förlorad. Detta gäller inte, om ställföreträdaren har gjort sig skyldig till brott, då preskriptionstiden är 10 år.
Skadeståndstalan får väckas vid rätten i den ort där den som varit god man eller förvaltare har sin hemvist, eller också vid rätten i den ort där förvaltningen utförts. Det fordras inte att delgivning av stämning skett före årets, bara att ansökan om stämning inkommit till rätten i tid.
Om något allvarligt skulle hända dig
Om något händer dig som gör att du inte kan sköta ditt uppdrag är det viktigt att du eller dina anhöriga kontaktar oss direkt så att din huvudman kan få fortsatt hjälp. Om du dör är det ditt dödsbo som blir redovisningsskyldigt fram till dödsdagen. Därför är det viktigt att dina anhöriga vet om att du är god man eller förvaltare och att någon vet var du förvarar dina räkenskaper för uppdraget. Däremot ska de inte veta vem eller vilka du är god man eller förvaltare för.
Om ett dödsbo blir redovisningsskyldig och inte klarar av att reda ut det själva kan de antingen anlita en redovisningsbyrå och ansöka om att kommunen bekostar det. Det finns också möjlighet att ansöka om befrielse alternativt förenklad redovisning hos överförmyndaren.
Om du vill avsluta ditt uppdrag
Om du inte längre vill fortsätta vara god man eller förvaltare, det vill säga bli entledigad från ditt uppdrag, meddelar du överförmyndaren. Du är skyldig att fortsätta ditt uppdrag tills vi har utsett din efterträdare, max 6 månader.
När vi har hittat en person som är intresserad av att ta över ditt uppdrag kommer den personen att ta kontakt med dig för att få mer information om hur uppdraget sett ut hittills.
Informera huvudmannen
Den nuvarande gode mannen eller förvaltaren informerar huvudmannen och dennes nätverk (till exempel socialsekreteraren, biståndshandläggaren eller boendet) om att en annan ställföreträdare ska ta över uppdraget. Detta kan du göra redan innan det står klart vem som ska ta över.
När det står klart vem som ska ta över informerar du huvudmannen och dennes nätverk. Ofta har den nya ställföreträdren redan då träffat huvudmannen. Huvudmannen ska godkänna den nya ställföreträdaren om huvudmannen förstår vad saken gäller och kan samtycka.
Lämna sluträkning och redogörelse
Senast inom en månad från det att du inte längre är ställföreträdare ska du lämna in sluträkning och redogörelse för uppdraget. Det framgår av beslutet från oss (registerutdraget) från vilket datum den nya ställföreträdare tillträder och ditt uppdrag upphör.
Läs mer om sluträkningen på sidan redovisning
Lämna över information och handlingar till den nya gode mannen eller förvaltaren
Du ska lämna över den information och de handlingar som behövs för att den nya ställföreträdaren som tar över uppdraget ska kunna fortsätta sköta uppdraget. Det kan röra sig om olika saker som du bedömer är relevant för det fortsatta uppdraget, exempelvis information från bank, försäkringskassan, etc. Du ger inga orginalhandlingar, behöver den nya ställföreträdaren information får kopior tas.
Spara originalverifikationer i tre år
Du ska alltid behålla dina originalverifikationer för sin ekonomiska redovisning i minst tre år efter att ditt uppdrag har upphört. Du är skyldig att låta den nya uppdragstagaren ta del av dina originalverifikationer om hen begär det.
Efter tre år ska handlingarna överlämnas till behörig mottagare.
- Om huvudmannen då har en ny god man eller förvaltare, ska du överlämna handlingarna till hen.
- Om huvudmannen inte längre har god man eller förvaltare är det huvudmannen själv som ska ta emot handlingarna.
- Om huvudmannen avlidit ska handlingarna överlämnas till dödsbodelägare.
Om exempelvis huvudman eller dödsbodelägare säger att de inte vill ha handlingarna så ska du ändå överlämna dem. De i sin tur får sedan göra vad de vill med dem.
Talan om skadestånd
Talan om skadestånd kan väckas av behörig (den nya ställföreträdaren) inom tre år från det att redovisningshandlingarna har lämnats över. Om talan inte väcks inom tre år, är talerätten förlorad. Detta gäller inte, om ställföreträdaren har gjort sig skyldig till brott, då preskriptionstiden är 10 år.
Skadeståndstalan får väckas vid rätten i den ort där den som varit god man eller förvaltare har sin hemvist, eller också vid rätten i den ort där förvaltningen utförts. Det fordras inte att delgivning av stämning skett före årets, bara att ansökan om stämning inkommit till rätten i tid.
Årlig omprövning av förvaltarskap
Varje år kontrollerar överförmyndarenheten alla förvaltarskap. Överförmyndarenheten begär in uppgifter från förvaltaren, men även från andra till exempel läkare, anhöriga eller boende.
Varje förvaltare måste noggrant tänka över om förvaltarskapet är rätt för huvudmannen som hens liv ser ut just nu.
När överförmyndarenheten har gjort sin kontroll, tas ställning till om förvaltarskapet behövs eller om det borde förändras.
Om förvaltarskap inte längre behövs, så kommer överförmyndarenheten att ansöka hos tingsrätten om att det ska upphöra, eller att det ska ändras till godmanskap.
Starta omprövning när du har fått information från överförmyndarenheten.
Administration
Arvode
Arvodet för ditt uppdrag bestäms när vi har granskat din årsräkning. I regel ska huvudmannen själv betala arvodet så därför blir det ditt uppdrag som god man/förvaltare att se till att pengar till arvode finns tillgängligt. Lägg upp en plan med din huvudman hur mycket ni ska lägga undan varje månad för att täcka kostnaden för arvodet. Skatten och arbetsgivaravgifterna betalas av huvudmannen.
Om du behöver ta ut från överförmyndarspärrat konto, kan du komma in med ansökan för uttagsmedgivande.
Arvodesriktlinjer för Överförmyndarnämnden Västra Gästrikland kan ni läsa här. Pdf, 486.7 kB, öppnas i nytt fönster.
Förvalta egendom
För uppdraget att förvalta ekonomi betalar den hjälpbehövande ett arvode motsvarande 10% av prisbasbeloppet.
Bevaka rätt
För uppdraget att bevaka rätt kan du få ett belopp motsvarande 10% av prisbasbeloppet.
Sörja för person
För uppdraget sörja för person kan du få arvode med ett belopp motsvarande 10% av prisbasbeloppet.
Omkostnadsersättning
Utöver de ovan angivna arvodena ska den hjälpbehövande betala din omkostnadsersättning (besök hos huvudman, telefon och porto) enligt schablon med 2% av prisbasbeloppet. Om dina resekostnader som god man, när du besöker den enskilde eller sköter dennes angelägenheter, överstiger schablonen beräknas milersättningen för bilresor enligt Skatteverkets medgivande bilresekostnadsavdrag och om man använder andra kommunikationsmedel den lägsta kostnaden härför. Exempelvis möten med myndigheter såsom biståndshandläggare, socialsekreterare, Försäkringskassan, polis och kronofogde. I dessa fall krävs också att du inkommer med körjournal och redogör för de besök som har varit påkallade för ditt uppdrag.
Tips för dig som ställföreträdare om din huvudman betalar arvodet
- Ta kontakt med Omsorgsförvaltningen för att ansöka om jämkning av omsorgsavgiften.
- Om utmätning pågår, ta kontakt med Kronofogdemyndigheten för att ansöka om jämkning av förbehållsbeloppet.
- Kontakta Försäkringskassan för att se om din huvudman har rätt till merkostnadsersättning. Bidraget är skattefri och öronmärkt för bland annat arvode till god man. Se till att dessa pengar hålls separerade så du kan få ut ditt arvode.
- Se till att spara pengar under året på ett sparkonto så att du kan ta ut ditt arvode när vi har fattat ett arvodesbeslut.
När huvudmannen betalar arvodet?
Huvudmannen ska i regel betala om huvudmannens tillgångar överstiger 2 basbelopp eller huvudmannens skattepliktiga inkomster överstiger 2,65 basbelopp. Som skattepliktiga inkomster räknas inte till exempel bostadstillägg och merkostnadsersättning. Överförmyndaren räknar inte heller in habilitetsersättning.
Om det finns särskilda skäl kan huvudmannen få betala arvodet trots att huvudmannens tillgångar och skattepliktiga inkomster understiger gränsvärdena. Särskilda skäl kan vara att kommunen genom att stå för arvodet bidrar till en kapitalbildning hos den enskilde som inte kan komma den enskilde till godo.
Om huvudmannen får betala arvodet och huvudmannens funktionsnedsättning uppkommit före 65 års ålder, kan det innebära att huvudmannens kostnader för arvode plus andra kostnader som är kopplade till funktionsnedsättningen (till exempel kostnader för färdtjänst, hemtjänst, läkare, medicin) blir så stora att han eller hon kan få merkostnadsersättning. Som god man eller förvaltare är det du som ansöker om merkostnadsersättning hos Försäkringskassan.
Om huvudmannen får betala arvodet och huvudmannen har skulder för vilka utmätning sker eller där skuldsanering är aktuell, måste du skriftligen informera kronofogden om att huvudmannen har en kostnad för arvode. Du måste begära att kronofogden räknar om hur mycket huvudmannen ska betala av på sina skulder. Detta så att huvudmannen inte hamnar under skälig levnadsnivå.
Arvodet är skattepliktigt om det överstiger 1 000 kr. Om huvudmannen ska betala arvodet gör du på följande sätt när du får överförmyndarens beslut.
- Från huvudmannens konto tar du ut 70 procent av arvodet plus kostnadsersättningen.
- För huvudmannens räkning fyller du i en förenklad arbetsgivardeklaration för privata tjänster.
- Du betalar in 30 procent av arvodet samt sociala avgifter till Skatteverket. Pengarna tar du från huvudmannens konto.
Överförmyndarens beslut om arvode kan överklagas till tingsrätten av dig och av huvudmannen.
Om du är intresserad av Sveriges Kommuners och Regioner förslag till ersättningsregler så kan du läsa mer på Arvoden och ersättningar till gode män (skr.se). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
När betalar kommunen arvodet?
Kommunen ska i regel betala om huvudmannens tillgångar understiger 2 basbelopp och huvudmannens skattepliktiga inkomster understiger 2,65 basbelopp. Om det inte finns särskilda skäl för något annat ska arvode och ersättning betalas av huvudmannens medel. I de fall huvudmannen saknar betalningsförmåga betalas arvodet och ersättning av kommunen. Om den skattepliktiga inkomsten under det år när uppdraget utförs understiger 2,65 prisbasbelopp eller om nettoförmögenheten understiger två prisbasbelopp betalar kommunen både arvodet och arbetsgivaravgiften för den gode mannen. Vid beräkningen får överförmyndarnämnden lägga ihop överskjutande belopp från såväl inkomster som lätt realiserbara tillgångar.
Om det finns särskilda skäl kan kommunen betala arvodet trots att huvudmannens tillgångar och skattepliktiga inkomster överstiger gränsvärdena. Särskilda skäl kan vara att tillgångarna utgörs av en fastighet som huvudmannen själv behöver.
Extra arvode
Vissa typer av insatser som kan anses ligga utanför den normala löpande förvaltningen berättigar till extra arvode. Insatser som ger extra arvode är exempelvis avveckling av bostad i samband med flytt, bevakning av huvudmannens rätt vid bodelning och arvskifte, försäljning av fastighet eller bostadsrätt, bevakning av huvudmannens rätt vid domstolsförhandling. Dessa insatser redovisas i redogörelsen tillsammans med årsräkning eller sluträkning.
Extra arvode för reseersättning
Ibland kan du behöva göra resor som har med ditt uppdrag att göra. Du betalar själv för resorna men kan få ersättning i efterhand. Du får inte ta ut din reseersättning från huvudmannens konto innan du har fått ett beslut av oss. Du behöver fylla i en körjournal. Spara kvitton och biljetter, vi kommer kanske begära att du skickar in dem. Du lämnar in körjournalen tillsammans med din årsräkning eller din redogörelse för utfört uppdrag.
Från 2024 är den skattefria milersättningen 25 kr per mil.
Registrera eller ändra konto för utbetalning
Logga in med e-legitimation för att registrera eller ändra det kontonummer som du vill få ditt arvode utbetalt till. Ändringen görs av Nordea oberoende av vilken bank som du använder.
Om du gör en nyregistrering för arvodesutbetalning ska du ange arbetsgivarnummer 635007.
Arkivering och gallring
Redovisningsskyldigheten
Utgångspunkterna som reglerar att en god man är skyldig att hålla god ordning på sina papper återfinns i 12 kap 5§ föräldrabalken, FB:
”Förmyndare, gode män och förvaltare skall fortlöpande föra räkenskaper över sin förvaltning och göra anteckningar om sina åtgärder i övrigt”
Det framgår också genom plikten att lämna en årsredovisningen i 14 kap 15 § FB:
”Förordnade förmyndare, gode män och förvaltare skall före den 1 mars varje år i en årsräkning till överförmyndaren redogöra för förvaltningen under föregående år av egendom som har stått under ställföreträdarens förvaltning. Årsräkningen skall avges på heder och samvete.
I årsräkningen ska anges den enskildes tillgångar och skulder vid början och slutet av den tid som räkningen avser. Vidare skall en sammanställning göras av inkomster och utgifter under nämnda tid. Av årsräkningen skall särskilt framgå hur mycket som har använts för den enskildes uppehälle eller nytta i övrigt”
Hur räkenskaperna ska föras, regleras inte närmare i föräldrabalken men kraven på redovisning till Överförmyndaren är svåra att uppfylla om inte räkenskaperna förs löpande. För detta fordras i de flesta fall någon form av kassabok, som visar inkomster och utgifter för varje år. Utgångspunkten i redovisningen är antingen den förteckning man gjort i början av uppdraget eller föregående års- eller sluträkning. Dessutom ska också en sammanställning av tillgångar och skulder samt inkomster och utgifter finnas. För mer betydande poster bör verifikation skaffas och bevaras.
Om uppdraget rör en mer omfattande förvaltning kan det vara praktiskt att vanliga regler om affärsmässig bokföring tillämpas. Detta innebär inte i sig, att bokföringslagen och dess regler om arkivering gäller för förvaltningen. Enligt 2 kap 6§ Bokföringslagen inträder dock sådan bokföringsskyldighet för alla som bedriver näringsverksamhet. I sådant fall är huvudmannen enligt 7 kap 2§ samma lag skyldig att spara alla bokföringshandlingar i sju år efter räkenskapsåret.
Skyldigheten att föra anteckningar om åtgärder i övrigt finns det få eller inga närmare uppgifter om. För din egen skull och för att du ska kunna visa vilket arvode du kan vara berättigad till är det dock bra att föra anteckningar och få huvudmannens skriftliga godkännande när det går. Det kan komma att få betydelse om fråga om skadestånd skulle väckas.
Skadeståndstalan
Att du som god man/förvaltare kan bli skadeståndsskyldig om du orsakar din huvudman skada oavsett om det var med avsikt eller inte framgår av 12 kap 14 § FB:
”Förmyndare, gode män och förvaltare är skyldiga att ersätta skada som de uppsåtligen eller av vårdslöshet har orsakat den enskilde.”
Skadeståndsanspråk ska göras inom tre år från det att uppdraget upphörde enligt 12 kap 15 § FB:
”Talan om ersättning enligt 14 § ska väckas inom tre år från det att handlingar som anges i 16 kap. 8 § har lämnats över till den som är behörig att ta emot redovisning för förvaltningen. Om talan inte väcks inom nämnda tid, är talerätten förlorad. Detta gäller inte, om ställföreträdaren har gjort sig skyldig till brottsligt förfarande”
Hur länge ska handlingar sparas?
Tidsgränser för arkivering av handlingar finns i föräldrabalken 14 kap 23 §:
”När en förordnad förmyndare, god man eller förvaltare frånträder sitt uppdrag, skall han eller hon hålla sina räkenskaper och övriga handlingar som rör förvaltningen tillgängliga för granskning. Om det behövs, skall överförmyndaren bestämma tid och plats för en sådan granskning.
2 st Sedan tiden för att väcka talan enligt 12 kap. 15 § har gått ut (3 år, vårt tillägg) eller, om talan har väckts, det finns en dom i ersättningsfrågan som vunnit laga kraft, skall räkenskaper och övriga handlingar som rör förvaltningen lämnas över till den som är behörig att ta emot redovisning över förvaltningen.”
Innebörden av detta är, att god man eller förvaltare först tre år efter det att ett uppdrag upphört inte längre kan klandras för försummelse av de behöriga, d.v.s. den före detta huvudmannen, den nuvarande gode mannen eller den före detta huvudmannens dödsbo. Det kan alltså ligga i ställföreträdarens intresse att i tre år efter uppdragets slut spara de handlingar, som behövs för att redovisa hela sin förvaltning ända från uppdragets början. När dessa tre år har gått, ska sparade handlingar lämnas över till den som är behörig.
Härutöver ska man ha i åtanke att preskriptionstiden för brott är tio år från den dag då brottet är begånget. I ett uppdrag som pågår mer än tio år kan man därför göra en viss gallring för papper äldre än tio år. Det är dock fortfarande fristen på tre år efter avslutat uppdrag (för hela uppdraget) som är klanderfristen för anhöriga/fd huvudman/dödsbo. Den som vill gardera sig för det fall att fråga om brott tas upp ska alltså spara erforderliga handlingar i tio år efter uppdragets slut.
Har huvudmannen eller anhöriga till huvudmannen rätt att få ta del de underlag som jag som god man/förvaltare har hemma hos mig?
Nej, de har ingen rätt att kräva att få se dessa underlag, men det finns heller inget som hindrar dig från att låta dem ta del av det. Du som god man är den som avgör när det är lämpligt.
Den rätt som en huvudman eller en anhörig har att få ta del av dina handlingar finns i 16 kap 7§ föräldrabalken.
”En omyndig som har fyllt sexton år och den som har god man eller förvaltare har rätt att ta del av de handlingar som rör ställföreträdarskapet och som förvaras hos överförmyndaren. En sådan rätt har också den enskildes make eller sambo och närmaste släktingar.”
De kan alltså bara begära att få ut de redovisningar som du har lämnat in till överförmyndaren för granskning. Överförmyndaren kan dock begära att du ska inkomma med visst underlag (se ovan i 14 kap 23 § föräldrabalken) som huvudman och anhöriga då får rätt att ta del av.
Vad kan gallras?
Ditt sunda förnuft är det som är utgångspunkten. Några riktlinjer i tid kan du hitta i texten ovan liksom att du givetvis inte bör gallra något innan du har fått din redovisning godkänd av överförmyndaren.
När du väl vill gallra kan du tänka att dokument som finns eller går att återskapa elektroniskt, till exempel kontoutdrag kan vara sådana papper som du kan gallra bort. Om du gjort ett inköp och summan bekräftas på flera dokument kan det räcka att du sparar det faktiska kvittot. Ansökningar du gjort till myndigheter finns diarieförda hos dem och alla underlag är kanske inte längre relevanta.
Det du ska utgå från är det du känner dig trygg med. Minsta kravet att utgå från är att det ska gå att följa din redovisning.
Hur ska jag arkivera alla papper?
Detta finns det inga lagregler för, förutom att de ska vara tillgängliga (Se 12 kap 5 § ovan).
Vad ska jag göra med handlingarna när de inte längre behövs?
- För dig som bor i Ockelbo - lämna in handlingarna märkt med "sekretesstunnan - makuleras!" till Ockelbo kommun. Personalen ser till att de läggs i sekretesstunna.
- För dig som bor i Hofors - lämna in handlingarna märkt med "sekretesstunnan - makuleras!" till Hofors kommun. Personalen ser till att de läggs i sekretesstunna.
- För dig som bor i Sandviken - lämna in handlingarna märkt med "sekretesstunnan - makuleras!" till Medborgarservice i Sandvikens kommun. Personalen ser till att de läggs i sekretesstunna.
Arkivering med hänsyn till skattelagstiftningen
Arkivering med hänsyn till skattelagstiftningen. En ställföreträdare ansvarar vanligen för huvudmannens årliga deklaration. För detta arbete behövs i huvudsak samma räkenskaper som för årsräkningen. Enligt 39 kap 3 § skatteförfarandelagen är den uppgiftsskyldige skyldig att i skälig omfattning genom räkenskaper, anteckningar eller på annat lämpligt sätt se till att underlag ska finnas för att uppgiftsskyldigheten och för kontroll av den ska kunna fullgöras. Enligt samma lag, 66 kap, 7 och 21 §§, kan den skattskyldige inom sex år begära omprövning och skatteverket inom 2 år på eget initiativ meddela omprövning till nackdel för den skattskyldige, allt räknat från utgången av beskattningsåret.
Sammanfattning
Om man inte är orolig för att bli granskad, sparar man bara det man själv behöver i tre år efter avslutat uppdrag. Om man däremot är osäker och alltid vill kunna visa, att uppdraget utförts väl, sparar man allt relevant material (eller kopior på detta) under hela förordnandetiden och 10 år efter.
Förening för gode män - Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare (RFS)
Föreningen Västra Gästriklands frivilliga samhällsarbetare
Västra Gästriklands frivilliga samhällsarbetare organiserar personer som har uppdrag som: kontaktperson, kontakt/stödfamilj, stödperson, god man, förvaltare, särskilt förordnad vårdnadshavare, lekmannaövervakare och besökare på häkte och anstalt.
Ordförande: Evelina Berglund, 070-9799045 eberglund@hotmail.com
Godmanspodden
I Godmanspodden får du tips och inspiration kring samarbete och delaktighet mellan huvudman och ställföreträdare. Tillsammans med kunniga gäster reder vi ut begrepp, lyfter aktuella frågor och reflekterar kring ställföreträdaruppdraget.
Podden drivs av Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare genom projektet Rätt att delta – med stöd av en ställföreträdare och finansieras av Allmänna Arvsfonden - godmanspodden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Ta fler uppdrag
Registrera att du vill se våra lediga uppdrag
Här kan du som redan har uppdrag hos oss, anmäla intresse för fler uppdrag. Här lämnar du in intresseanmälan så att du kan få åtkomst till våra annonser med lediga uppdrag.
Efter att du har gått med i vår kompetensbank
När du gått med i vår Kompetensbank kan du logga in i e- tjänsten Recruto och se vilka uppdrag som finns tillgängliga just nu. Du kan också ladda ner appen Recruto så ser du alla lediga uppdrag.