Startsidan för Sandvikens kommuns webbplats

Denna information gäller för Hofors, Ockelbo och Sandvikens kommun.

Provisum e-tjänst för ställföreträdare

Här har vi samlat information om Provisum e-tjänst. E‑tjänsten ger dig som ställföreträdare möjlighet till digital redovisning och kommunikation med överförmyndaren.

Allt du behöver för att använda e-tjänsten är tillgång till internet och BankID.

Läs igenom informationen på den här sidan innan du loggar in i e-tjänsten första gången. I Provisum e-tjänst finns också användarinstruktioner som du ser när du loggar in.

Gå gärna med i Facebooksgruppen Provisum ställföreträdare

Vill du dela tankar, få svar på frågor eller bara diskutera systemet med andra ställföreträdare finns en grupp på Facebook. Facebookgruppen Provisum ställföreträdare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Utbildningsfilmer

Grundutbildning i systemet Provisum ställföreträdare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Support

Helpdesken nås via mailadressen stf@provisum.se. Det är också möjligt att ringa telefonnummer 072-202 92 33. Supporten är bemannad vardagar mellan 8-17 under perioden mars till december. För perioden januari - februari erbjuds utöver dessa tider också support på kvällar på vardagar mellan 17-19 och helger 13-15. Ange Västra Gästrikland när ni kontaktar supporten.

Supporten kan hjälpa ställföreträdare med konkreta tekniska problem som inloggning, inlämning och registrering av poster. Observera att supporten inte ersätter utbildningar till ställföreträdare gällande redovisning av uppdraget och vad som ingår i rollen som god man.

Vanliga frågor

I Provisum e-tjänst finns FAQ för de vanligaste frågorna och en användamanual som ger svar på de flesta frågor. Här har vi samlat några funderingar som kan dyka upp redan innan du loggar in.

Hur gör jag för att börja få digital post från överförmyndaren?

När du loggat in i e-tjänsten går du till

  • Inställningar i menyn till vänster. Kontrollera att e-post och mobilnummer stämmer.
  • Här väljer du hur du vill få notifikationer om att du har nya meddelanden i e-tjänsten.
  • När du har gjort ditt val kommer vi i fortsättningen att skicka våra brev via e-tjänsten.
  • Observera att vissa beslut fortfarande kan komma att skickas med vanlig post under en övergångsperiod.

Fungerar e-tjänsten i mobil eller på platta?

Ja, det går att använda e-tjänsten på smart telefon och surfplatta, men det är lättare att använda e-tjänsten på dator eftersom du får bättre överblick på en större skärm. Av den anledningen rekommenderar vi att du använder e-tjänsten på dator.

Jag har frågor om hur e-tjänsten fungerar. Vart vänder jag mig?

Börja med att läsa igenom Användarinstruktionerna som finns i menyn till vänster när du loggat in i e-tjänsten. Där hittar du en genomgång av de vanligaste funktionerna.

Om dina frågor kvarstår efter att du har läst användarinstruktionerna och tagit del av presentationen kan du kontakta oss på overformyndaren@sandviken.se

Jag vill inte använda e-tjänsten. Vad ska jag göra?

Det är frivilligt att använda Provisum e-tjänst. Vi har pappersblanketter för årsräkning, uttagsasökan och allt annat som finns i e-tjänsten. Vi kan fortsätta att skicka vanlig post till dig. Om du inte vill använda e-tjänsten låter du bli att logga in.

Om du redan har loggat in i e-tjänsten och valt att ta emot notifikationer via e-post eller sms måste du meddela oss att du har ångrat dig och inte längre vill använda e-tjänsten

Hur bifogar jag bilagor?

Du bifogar en bilaga genom att du kopplar bilagan direkt till antingen en inkomst eller en utgiftspost.

Alternativt att du under fliken sammanställning och under respektive konto markerar kontot sedan gå till pennan ute till höger, då öppnas redigera menyn och här kan du lägga till relevanta bilagor tex årsbesked och kontoutdrag.

På samma sätt lägger man till en bilaga tex ett årsbesked för en fond under fliken fastighet och värdepapper.