Denna information gäller för Hofors, Ockelbo och Sandvikens kommun.
Handläggningstid för byggärenden
Hur lång tid tar det?
Lov och förhandsbesked
I ett ärende om lov eller förhandsbesked ska kommunen fatta ett beslut inom tio veckor från det att ärende är komplett för handläggning.
I komplicerade ärenden kan handläggningstiden förlängas med tio veckor, men då får du meddelande om detta och vi förklarar vad det är som kan kräva mer tid och varför.
Om du själv väljer att ändra din ansökan under handläggningstiden, börjar de tio veckorna om från det datum vi får in dina nya ritningar eller andra dokument.
Anmälan (attefall och bygganmälan)
För anmälan ska vi meddela vårt beslut inom fyra veckor från att ärendet är komplett för handläggning.
I komplicerade ärenden kan handläggningstiden förlängas med fyra veckor, men då får du meddelande om detta och vi förklarar vad det är som kan kräva mer tid och varför.
Om du själv väljer att ändra din ansökan under handläggningstiden, börjar de fyra veckorna om från det datum vi får in dina nya ritningar eller andra dokument.
Vad betyder det att ett ärende är komplett för handläggning?
Ett komplett ärende innebär att vi har fått alla nödvändiga uppgifter från dig i ärendet för att kunna fatta ett beslut. Ibland är ärendet komplett i samma stund som det blev inskickat till oss, och ibland kommer vi att begära mer information.
Så om du gjort ett bra förarbete innan du lämnat in ärendet, desto snabbare kommer det att gå att få ett beslut.
Om vi behöver ha mer information från dig för att ärendet ska bli komplett, så kommer vi att höra av oss till dig inom tre veckor och berätta vad som saknas. Och det är när vi har fått in alla information vi bett om som vi börjar räkna de fyra respektive tio veckornas handläggningstid.
När vi bedömt att ditt ärende är komplett ska du få ett meddelande från oss där vi meddelar från vilket datum som handläggningstiden räknas.
Missar vi att begära in mer information från dig inom tre veckor ska vi avgöra ärendet inom tio, respektive fyra veckor från det att ärendet kom in.
Läs mer om vilka handlingar som behövs på sidan Ritningar och ansökan.
Om du inte fått ett beslut inom fyra respektive tio veckor.
Om vi tar längre tid på oss än fyra respektive tio veckor att handlägga ditt ärende, kommer handläggningsavgiften att minskas med 20% för varje påbörjad vecka. Avgiften för startbeskedet i lovärenden minskas inte.
Om du inte är nöjd med beslutet
Om du inte är nöjd med ett beslut och tycker kommunen gjort fel så kan du överklaga och låta en högre instans avgöra vad som är rätt. I dessa beslut kostar det inget för dig när ett ärende överprövas av Länsstyrelsen eller domstol.
Vill du överklaga ett bygglovsbeslut, beslut om förhandsbesked eller startbesked ska det göras skriftligt. Din överklagan ska ha inkommit till Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning senast tre veckor efter att du har tagit del av beslutet. Läs även mer om hur man överklagar.
När får mitt ärende en handläggare?
Ärenden fördelas till handläggare en gång per vecka (varje tisdag). Innan en handläggare är utsedd är du välkommen att kontakta Medborgarservice,
tel 026-24 00 00, med eventuella frågor.

Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning - Tillsammans skapar vi framtidens samhälle i Hofors, Ockelbo och Sandviken.