Omsorgsnämnden
Omsorgsnämnden har kommunens ansvar i enlighet med socialtjänstlagen eller andra lagar och författningar om socialnämnds uppgifter avseende stöd, hjälp, service och omvårdnad utifrån ett omsorgsperspektiv i form av:
- stöd och hjälp i hemmet
- inrätta särskilda boendeformer
- verka för en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra
- uppsökande verksamhet
Nämnden har även kommunens ansvar i enlighet med socialtjänstlagen eller andra lagar och författningar om socialnämnds uppgifter för stöd, hjälp, service och omvårdnad för människor med funktionsnedsättning i form av;
- anpassat stöd i boendet (boendestöd)
- inrätta bostäder med särskild service
- verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och leva som andra.
Dessutom ansvarar Omsorgsnämnden för:
- anhörigstöd till personer i grupperna ovan,
- beslut och verkställighet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS),
- verkställighet av personlig assistans och assistansersättning enligt socialförsäkringsbalken,
- stöd och hjälp enligt lagen om patientnämndsverksamhet m.m.,
- kommunens ansvar för ledning och utförande av hälso- och sjukvård inom nämndens ansvarsområde enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL),
- kommunens ansvar som vårdgivare enligt patientsäkerhetslagen, inom nämndens ansvarsområde,
- betalningsansvar enligt lagen om kommuners betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård,
- kommunens tillsyn över verksamhet inom nämndens ansvarsområde, som utövas av enskild huvudman eller på kommunens uppdrag, samt
- att disponera avkastningen ur fonden för partiellt arbetsföra.
Omsorgsnämnden består av 11 ledamöter och 11 ersättare.
- Reglemente för Omsorgsnämnden Pdf, 40.7 kB, öppnas i nytt fönster.
- Gemensamt reglemente för nämnder i Sandvikens kommun Pdf, 125.5 kB.
- Datum för sammanträden
- Kallelser och protokoll
- Ledamöter i nämnden
Kontaktinformation
E-post: omsorgsnamnden@sandviken.se